Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4411 ggr
andersson..
11/20/13, 3:58 PM

Vilka nötter är nyttiga egentligen?

Ja vilka nötter är egentligen nyttiga?

Jag såg en tråd om jordnötter att det inte var så bra med för mycket omega 6 osv.  Finns det andra nötter som är bra? Är cashewnötter bättre? Och hur är det med mandel?

(Jag menar nu inte ur kolhydratsynpunkt utan vilket slags fett och andra saker de innehåller)

Annons:
Sjöstjärna
11/20/13, 4:06 PM
#1

Alla nötter och frön innehåller mycket omega 6 och bör därför ätas med måtta.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

andersson..
11/20/13, 4:07 PM
#2

Aha så det finns inga bättre/sämre alternativ? Hasselnötter valnötter?

andersson..
11/20/13, 4:09 PM
#3

Och om man får i sig för mycket omega 6 via nötter går det att kompensera genom att ta extra tillskott omega 3?

Sjöstjärna
11/20/13, 4:11 PM
#4

Jo det glömde jag ju. 😊

Valnötter är bäst av nötterna och innehåller nästan lika mycket omega 3 som omega 6 och bland frön så är linfön och chiafrön bra för de innehåller väldigt lite omega 6. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

savonit
11/20/13, 4:31 PM
#5

Macademia nötter måste vara gamska bra?

Sjöstjärna
11/20/13, 4:52 PM
#6

Macadamia nötter innehåller totalt sett mindre omegafetter både mindre omega 3 men också mindre omega 6 så på det sättet är de bättre än många andra nötter, de har också ett ganska bra förhållande mellan omega 3 och 6 med bara sex gånger så mycket omega 6 som omega 3. Jämför man med valnötter så är förhållandet ännu bättre med bara fyra gånger så mycket omega 6 men samtidigt har valnötter ett större totalt innehåll av både omega 3 och 6. Så hur man än vänder och vrider på sig så bör man inte äta för mycket nötter eller så får man samtidigt äta kopiösa mängder med fet fisk, dock inte Östersjöfisk eller odlad fisk. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Zepp
11/20/13, 4:59 PM
#7

Macadamianötter som nämts har bäst fettsamansättning, ( 60% enkelomättat) mandlar bäst mineraler.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=32895&lang=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojo55
11/21/13, 3:03 AM
#8

Fast jag tycker att man inte ska undvika nötter helt och hållet då de innehåller en massa nyttigheter. Men med måtta då.

Sjöstjärna
11/21/13, 10:37 AM
#9

Vad jag kan se är det ingen som har föreslagit att man ska undvika nötter. Det vore dumt att undvika något med så mycket nyttiga mineraler i. Däremot att man ska äta dem med måtta.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

crikarlshamn
11/21/13, 10:51 AM
#10

Som mjölk intolerant, gör jag min egen mandelmjölk. Låter alltid mandlarna ligga i blöt under natten. Den mjölken inverkar inte på min kropp. Försökte med fröknäcke men kännde av inflammationen i kroppen vid relativt små mängder. Har fibromyalgi. Äter omega 3 för att balansera kost och livet för övrigt.

Upp till toppen
Annons: