Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Vilka nötter är nyttiga egentligen?

2013-11-20 15:58 #0 av: andersson..

Ja vilka nötter är egentligen nyttiga?

Jag såg en tråd om jordnötter att det inte var så bra med för mycket omega 6 osv.  Finns det andra nötter som är bra? Är cashewnötter bättre? Och hur är det med mandel?

(Jag menar nu inte ur kolhydratsynpunkt utan vilket slags fett och andra saker de innehåller)

Anmäl
2013-11-20 16:06 #1 av: Sjöstjärna

Alla nötter och frön innehåller mycket omega 6 och bör därför ätas med måtta.

Anmäl
2013-11-20 16:07 #2 av: andersson..

Aha så det finns inga bättre/sämre alternativ? Hasselnötter valnötter?

Anmäl
2013-11-20 16:09 #3 av: andersson..

Och om man får i sig för mycket omega 6 via nötter går det att kompensera genom att ta extra tillskott omega 3?

Anmäl
2013-11-20 16:11 #4 av: Sjöstjärna

Jo det glömde jag ju. Förlägen

Valnötter är bäst av nötterna och innehåller nästan lika mycket omega 3 som omega 6 och bland frön så är linfön och chiafrön bra för de innehåller väldigt lite omega 6. Glad

Anmäl
2013-11-20 16:31 #5 av: savonit

Macademia nötter måste vara gamska bra?

Anmäl
2013-11-20 16:52 #6 av: Sjöstjärna

Macadamia nötter innehåller totalt sett mindre omegafetter både mindre omega 3 men också mindre omega 6 så på det sättet är de bättre än många andra nötter, de har också ett ganska bra förhållande mellan omega 3 och 6 med bara sex gånger så mycket omega 6 som omega 3. Jämför man med valnötter så är förhållandet ännu bättre med bara fyra gånger så mycket omega 6 men samtidigt har valnötter ett större totalt innehåll av både omega 3 och 6. Så hur man än vänder och vrider på sig så bör man inte äta för mycket nötter eller så får man samtidigt äta kopiösa mängder med fet fisk, dock inte Östersjöfisk eller odlad fisk. Skämtar 

Anmäl
2013-11-20 16:59 #7 av: Zepp

Macadamianötter som nämts har bäst fettsamansättning, ( 60% enkelomättat) mandlar bäst mineraler.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=32895&lang=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-21 03:03 #8 av: Jojo55

Fast jag tycker att man inte ska undvika nötter helt och hållet då de innehåller en massa nyttigheter. Men med måtta då.

Anmäl
2013-11-21 10:37 #9 av: Sjöstjärna

Vad jag kan se är det ingen som har föreslagit att man ska undvika nötter. Det vore dumt att undvika något med så mycket nyttiga mineraler i. Däremot att man ska äta dem med måtta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.