Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 13466 ggr
helenem
2013-11-19 10:04

Hårt eller löst fett på kroppen

Jag och en väninna har börjat med lchf. Vi är båda 163 cm långa och väger nästan lika, 84 resp. 85 kg. Ingen av oss tränar så våra kg är nog lika stor andel fett.

Vad som förvånar oss är hur mycket det skiljer på fettet på våra kroppar.

På henne kan man lätt ta tag i en valk runt midjan som är ganska lös och sladdrig. På mig sitter fettet kloss mot kroppen och är alldeles fast.

När hon lägger sig ner på rygg så åker fettet åt sidorna och hennes mage blir rätt platt. När jag lägger mig på rygg så är det inget fett som åker åt sidorna. Jag är konstant som en stabbig michelingubbe.

Jag får för mig att det är lättare att bli av med löst än hårt fett. Stämmer det? Och isåfall hur får jag mitt fett att bli lösare på kroppen?

Är det hälsofarligare att vara stabbig och ha fast fett än att ha mjuka valkar?

Annons:
Beate
2013-11-19 10:33
#1

Det låter som att du har mycket bukfett och ja, det är farligare än ytligt fett.

helenem
2013-11-19 12:09
#2

Hur blir jag av med detta farliga fett då?😢

Beate
2013-11-19 17:52
#3

Du har ju börjat med lchf för att gå ner i vikt antar jag? Så det är väl bara att köra på med det. Just bukfett, eller visceralt fett som det också heter, lär lagras in extra mycket om man är stressad så det kanske är nåt du kan fokusera extra på; sömn och stresshantering. Och även fruktos lär gynna bukfetma men nu med lchf så äter du väl inte så mycket frukt..

helenem
2013-11-19 18:09
#4

Jag började igår. Nej ingen frukt. Det känns så jobbigt så här före jul men jag ser så hemsk ut, jag kan inte vänta till efter jul.

OlgaMaria
2013-11-19 19:07
#5

Finns massa gott du kan äta på jul! Det är ju mycket lchf-mat! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2013-11-19 19:14
#6

Jul är rätta perioden att börja med LCHF.. nästan bara fet mat.. förutom lutfisken.

På LCHF äter man julmat hela året!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
OlgaMaria
2013-11-19 19:23
#7

Men är det någon som vet varför fett är löst eller hårt? I min familj har vi mjukt fett allihop. Är det verkligen fettet som är olika eller kan det vara huden som är mjuk eller hård?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Effie
2013-11-19 21:07
#8

Varför fett är löst eller hårt har jag inte en susning om. Men jag har läst en del trådar här på KiF om personer som efter ett tag upptäcker att fettet på kroppen blivit lösare, innan det försvunnit. Fast det var ett tag sedan sist.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
2013-11-19 21:11
#9

Underhudsfett är rätt löst.. visceralt fett är hårt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

grottLisa
2013-11-19 23:27
#10

När du nämnde lutfisk var jag tvungen att kolla in det, hittade denna länken http://www.lutfisk.nu/till_jul.shtml

"Lutfisk är rena hälsokosten jämfört med den övriga feta julmaten."

Tillåt mig att skratta :)

helenem
2013-11-20 07:43
#11

Jag är mätt hela tiden. Och nu mår jag illa också. Blotta tanken på att äta frukost får mig nästan att kräkas. Jag åt senast 18.00 igår. Borde jag inte vara hungrig nu?

En filtallrik med bär skulle jag kunna äta. Men jag mår illa av tanken på ägg, fett eller kött.

SpurtAnne
2013-11-20 08:15
#12

Ät när du är hungrig bara, inte på bestämda tider. Det är ju lite tjusningen med lchf, att man slipper äta hela tiden. Sen är det säkert lite omställningsbesvär du upplever. Ta det lungt bara, det går över.

Upp till toppen
Annons: