Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

känner mig ur balans...

2013-11-19 09:28 #0 av: Gia91an

Ätit LCHF ett år och det går ganska bra.. Har lite problem med sockersug men det är inget jag inte klarar.. Men känner mig just nu enormt trött och orkeslös.. Har innan haft sömnproblem och inte kunnat somna, nu somnar jag vid tolv och kan vakna vid ett på eftermiddagen och har jättesvårt att dra mig upp.. Att motivera mig art ta mig ur sängen är sjukt svårt... Och jag är trött hela dagarna nu...

Magen är lite i obalans med... Ont ofta och lite illamående... Sen den senaste veckanär jag extremt törstig... Dricker tre fyra liter sodastreamat citronvatten varje dag och känner mig ändå som om jag inte druckit på ett dygn...

Har ju hypo och det är ju säkert boven i det hela och jag har ringt vc för att boka tid idag... Men tänkte ändå att ni här inne kunde hjälpa mig att få reda på vad det kan vara... Någon som vet vad detta kan bero på? Varit med om samma? Vad ändrade ni?

Har även svårt att koncentrera mig på skolarbetet... Lite svårt då jag går på högskola.. Då måste det ju liksom skötas...

Kan tillägga att jag varje dag tar multivitamin, d-vitamin, magnesium, levaxin
och saroten... Tror dock d-vitaminer borde höjas då jag hade samma dos i somras!

Anmäl
2013-11-19 10:45 #1 av: Beate

Hur strikt lchf äter du?

Anmäl
2013-11-19 11:16 #2 av: Gia91an

Runt 20 gram kh per dag, lite mer en del dagar beroende på hur mkt grönsaker jag äter...

Anmäl
2013-11-19 13:52 #3 av: Ary

Skulle kunna vara värt att prova att höja kh till 50/dag kanske? Schwarzbein tex rekommenderar att äta den mängd kh som man uppskattningsvis förbrukar (i vissa fall lite mer beroende på person) vilket ju ändå inte är så mycket jämfört med normalkost med bulle till kaffet och fredagsmys också... fortfarande lowcarb ju. Motiveringen är att man genom att tillverka glukos själv att man bränner ljuset i båda ändar så att säga. Tror att även Kwasniewski förordar liberal lchf.

Har inte upplevt den där tröttheten men har ätit liberal lchf och lowcarb ett bra tag, har dock hört om trötthet och orkeslöshet efter ett bra tag på strikt lchf i diverse trådar här på kif.

Anmäl
2013-11-19 14:33 #4 av: Gia91an

3# Fast jag är inte jättestrikt! Generellt sätt är jag duktig, men kan fuska emellanåt med... :/ Men tror faktiskt inte att LCHF-en är problemet. Utan snarare brist på någonting eller så? :O 

Anmäl
2013-11-19 16:12 #5 av: Loria

Kan det vara brist på något? Jod eller nån vitamin?

Anmäl
2013-11-19 17:51 #6 av: Gia91an

5# Jo det är det jag funderar på :/ Men jag tar redan mycket tillskott och äter alltid salt med jod och saltar ordentligt så vet inte :/

Anmäl
2013-11-19 17:56 #7 av: Beate

Precis som #3 så skulle jag rekommendera att öka på carbsen till minst 50g/dag. Strikt lowcarb är inte det bästa om man har hypo efter vad jag har förstått. Prova under några dagar/veckor att lägga till lite "safe starches" såsom rotfrukter eller ris, jag tror nog att du skulle bli piggare då. 

Anmäl
2013-11-19 18:16 #8 av: Gia91an

7# Rotfrukter klarar jag ganska okej, men ris går inte alls... :(

Kan lägga till lite bönor och nötter, för det funkar magen på. Generellt ser jag min LCHF lite så, om magen gillar det så kan man äta. Så bönor går bra, potatis till exempel går inte alls! :(

Anmäl
2013-11-19 21:09 #9 av: Zepp

Helst inte bönor med goitrogener när man har Hypo.. ta något annat i stället.

Du får hur som helst testa om det blir någon skillnad.. sen så är det bara att fundera vidare om det inte blir någon skillnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-19 22:09 #10 av: Gia91an

9# Vad ä'r det bönor gör då? Vad påverkar det?

Anmäl
2013-11-19 22:16 #11 av: Zepp

Goitrogener påverkar thyroidhormonerna på ett dåligt sätt!

Fast.. inte jättemycket!

"Goitrogens are substances that suppress the function of the thyroid gland by interfering with iodine uptake, which can, as a result, cause an enlargement of the thyroid, i.e., a goiter."

Fast.. det handlar då om folk som äter mycket sådan mat!

Men.. det finns mat som påverkar i rätt riktning! Skrattar

"Some foods and drinks have an opposite effect on the thyroid gland; that is, they stimulate thyroid function rather than suppressing it, examples being avocado and saturated fat."

http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogen

Anmäl
2013-11-20 05:19 #12 av: Piapan

Hej
Jag undrar vad hypo är?

Anmäl
2013-11-20 10:20 #13 av: Zepp

Hypothyreos.. i det här fallet, dvs nedsatt ämnesomsättning.

Som regel får man en medecin med ämnesomsättningshormoner som oftast heter Levaxin.

Hypo betyder för lite, hyper betyder för mycket!

Anmäl
2013-11-20 11:18 #14 av: Gia91an

Nu har jag varit och tagit blodprovet i alla fall! Kollade sockret och det låg på 4,6 så det var helt normalt i alla fall! Hade sökt på lite av mina symptom och fick bara upp diabetes *yay* men nu verkade det lugnt. Ska bara se vad långtidssockret säger med! :)

Anmäl
2013-11-20 15:24 #15 av: Lchfman

Har du koll, exakt på vad du äter, ena stunden säger du ca 20g kh om dagen i snitt (vilket är faktiskt väldigt lite) sen säger du att du att du inte kör jättestrikt.

Slutar man räkna och höftar sticker man snabbt iväg till mer än det dubbla.

Många verkar inte inse detta.

Sen så är inte 40-50gr kh per dag så mycket heller förstås.
Men jag tycket det är viktigt att att säkerställa att man pratar om samma saker, så man har samma utgångsvärden, inte bra tro att man har det.

Anmäl
2013-11-20 22:12 #16 av: Gia91an

15# Jag har ganska bra koll. Jag vet att jag kan verka spretig men jag varierar nog litet vilket gör det svårt... Ganska ofta kör jag under 20 gram per dag, faktiskt, men sen samtidigt någon dag kanske jag äter bönor eller tex nötter och då drar det iväg.... Men för enkelhetens skull kan vi ju säga att jag äter 50 per dag, bara för att vara på den säkra sidan? Men ofta tror jag inte att jag kommer upp i det. 

Anmäl
2013-11-25 12:14 #17 av: Gia91an

Har fått lite snabb uppdatering av mina värden i morse via telefon.. Ska till läkaren vid tre.. Mitt TSH låg på 4,1. Och mitt T4 PÅ 11.. T3t får jag veta sen... Detta trots 100 mkg levaxin 4 dagar i veckan och. 150 tre dagar i veckan... Vad behöver jag tänka på o eftermiddag? Känner mig nere och Lost...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.