Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4981 ggr
Seglarina
2013-11-18 22:51

Importerade grönsaker eller närproducerat kött?

Hej på er

Nu har jag varit på ett spännande möte i min nya politiska parti Enhet.se

Veganmannen är också trevlig, men han kastar ur sig saker som om dom var sanningar och jag har svårt att svälja dem, men vill inte gå i konflikt. Förra gången var det att kött suventionerades.

Idag sa han att det var mer klimatsmart att äta importerade grönsaker än närproducerat kött. Strax kommer jag springande till er och frågar.😊

Kanske man jämför "äpplen och päron" tänker jag. Att spannmålduppfödda kor skulle vara bra förklimatet som jag läste någonstans vägrar jag att tro på. Och om importerade grönsaker är bra, kanske men när det fosila bränslet tar slut, så blir det nog inte så bra för plånboken i vart fall.

Fast egentligen handlar det väl om att jag inte tror att man kan leva på soja som enda proteinkälla, men att han säkert äter mycket av det.

Talade med en väninna som "tillsammansodlar" med en grupp. Där fanns det veganer som ville odla soja. När jag sage mig vara tveksam till sojans nyttighet, så sa min väninna: "Men dom måste ju ha protein!" Jo så är det ju, det behöver vi, frågan är varifrån.

Annons:
savonit
2013-11-18 23:45
#1

Att diskutera miljö blir så enkelspårigt.
Och alla gör sina egna val.
Och utifrån det kan man unna sig olika saker utan att vara miljöbov.

Det finns flera aspekter än kött att ta hänsyn till, men troligtvis cycklar ju alla veganer istället för att åka kollektivt?
Troligtvis använder alla vegande led istället för vanliga lampor (Vanliga lampor är även de miljöbovar iom kviksilver)
Troligtvis har alla veganer skippat husdjur som enda syfte är att kelas med det om något är ju miljöslöseri med tanke på att de inte bidrar till varken gödsel eller mat de äter och miljöförstör.

Troligtvis har alla veganer grön el, och använder varken tv, radio eller damsugare utan sopar lägenheten.
Givetvis tvättar de håret och kroppen med specialmedel som är bra för miljön och naturen.
Alldrig tar de flyget.

Detta med miljö är så enkelspårigt, det handlar oftast om att minska konsumtionen inte att förbättra den.

Lika enkelspårig som jämställdheten. Lika lön till alla, minska klyftorna, hur sänk lönerna för männen.
Nja gör det istället bättre för alla höj lönen för lågavlönade.

Det finns många vägar att gå, med det mästa snöa inte in på förbud, gå in för att förbättra det som redan finns.

Seglarina
2013-11-19 00:14
#2

Många bra tankar där #1 av savonitdet blir lätt enkelspårigt. Och om man har bestämt sig för att köttätande är en styggelse så ser man ju bara det som pekar åt det hållet. Jag tycker synd om alla kor, grisat och höns som inte kommer att få leva i världen om vi alla slutar äta kött, men det är sällan veganer förstår det, liksom de inte förstår att vi behöver deras gödsel ( djurens alltså) för att odla grönsaker. Den går det ju åt massor av mark för att odla alla grödor som ska ätas.

Slutligen har jag tänkt att; om det är någon diet som föder sektbetonade tendenser så är det väl veganerna. Det är väldigt svårt att äns knysta om att man tycker om biff i närheten av en sådan. Jag vet inte om jag övertolkar, men jag tycker det verkar som om de andra också blir så tysta när jan börjar tala mat.

Jag ska försöka mig på en jämförelse av dessa saker få se hur det går. Återkommer.

KarinJ46
2013-11-19 10:49
#3

Seglarina, jag skulle rekommendera dig att läsa boken "Vegomyten" av Lierre Keith. Den är intressant på många sätt och ger både svar och nya frågeställningar.

Beate
2013-11-19 10:59
#4

Det beror på om han menar närproducerat kött uppfött på spannmål eller närproducerat gräsbeteskött?

Det förstämnda kan nog stämma att det är mindre klimatsmart om man räknar på resurser såsom bevattning, gödsling etc som har gått åt till att odla spannmålen och sen utfodring och vatten till djuret. 

Däremot så är djur uppfödda på gräs och hö inte en klimatbelastning utan bidrar tvärtemot till att binda näring och ämnen i jorden och dessutom blir köttet nyttigare för människan. Är det närproducerat är det också korta transporter men det gäller ju i båda fallen.

Så fort han säger nåt om kött skulle jag be honom definiera om han menar gräsbeteskött eller spannmålsuppfött kött bara för att påminna honom om att det är stor skillnad i klimatbelastningen på dessa olika uppfödningssätt. 

Dock är det ju så liten andel av den totala köttmängden som säljs som är gräsbeteskött så om man bara säger "kött" så är det tyvärr den spannmålsuppfödda som avses och denna är ju inte bra för miljön.

Seglarina
2013-11-19 19:00
#5

Vegomyten har jag läst och har i hyllan, Kanske bra att läsa igen :-) Sen är ju mitt problem att jag inte vill  gå i polimik med honom och jag känner inte var de andra står.

#4 av BeateDet är precis det jag menar med att jämföra äpplen och päron. Om man jämför ekoodlade grönsaker med spannmålsuppfödd ko så är det inte rättvist. Sen ska vi sluta med spannmålsuppfödning av kor anser jag,det är varken bra för kom eller för klimatet. Vi måste sluta med att ge djur sånt dom blir sjuka av för att vi ska få äta, däremot tror jag kju inte på att vi ska sluta helt att ära kött.

Diskussionerna hamnar så fel om man bara säget att man ska äta mindre kött och inte talar om hur man förder upp dom.

Zepp
2013-11-19 19:22
#6

Det är även miljövänligare att äta importerat kött från pampas än vissa importerade grönsaker!

Finns ju hur många sorters veganer som helst.. miljöveganer, etiska veganer.. osv.. blir svårt att förena allt.

Egentligen.. för att förena allt så skall man kunna leva på mat inom ens eget habitat.. då får man leva av blandkost.. lite olika fördelning i olika delar av världen!

Sen så.. om de menar vad de säger så blir de beroende av djuruppfödning hur som helst.. eller olja, bara att välja!

Det är bara att gå ut i vilken skog som helst så här års och leva av vad naturen ger.. blir mest kött!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[tililili]
2013-11-19 21:03
#7

Detta är svåra frågor, och kanske just därför så intressanta.

Exempel på något som ofta blir fel:
Friodlade tomater från Spanien ska tydligen vara bättre än växthusodlade svenska. Det finns beräknat.
Men det beror ju på om odlaren fortfarande värmer sitt växthus med olja, eller hittat något bättre alternativ ?!
Sen kommer någon till affären och tycker att "usch vad dyra de svenska tomaterna va" men tycker illa om transporter. Så man köper tomater från holland istället…där krävs både växthus och transport. 

Annat:
Inbitna köttätare som tycker att vegetarianerna får ta och skärpa sig, regnskogarna skövlas för att odla sojan som de äter. Kossan som köttätaren äter har fått (10 eller 100 ggr (minns ej, bara att det var mkt mkt mer) ) mer soja bönor som foder per 100 g kött som produceras.
Men det gäller ju som du säger bara om kossan blivit uppfödd på spannmål. Har den fått gått i skogen och betat så är den ju betydligt bättre.
Men skulle det finns plats för tillräckligt många kossor att beta fritt om alla började köpa naturbeteskött? troligtvis inte

Då skulle vi får dra ner köttkonsumtionen i alla fall.

Jag är inte vegetarian, jag äter gärna kött som fått sprungit omkring och mått bra. Men jag äter hellre bönor än ledsen gris. Och så är jag student, så det blir inte så mkt kött om inte mamma kommer och hälsar på ;)

savonit
2013-11-19 21:22
#8

#7 Och även där blir allt galet.
Växthus ökar bara tiden man kan odla och temperaturen där i.
Att då hävda att tomater från spanien är bättre blir så galet.
Precisera problemen för de som skall äta den.

Närproduserad mat är bäst om den inte tas fram på ett dåligt sätt.

Ett tilläg till debatten.
Att vara utläning är miljövänligare än att vara svensk.

Zepp
2013-11-19 21:25
#9

Att vara fattig är miljövänligare än att vara rik! 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2013-11-19 22:33
#10

#7 Håller ju helt klart med.
Samtidigt finns det så mycket annat vi måste se till det finns mera kött än bara ko, och gris.
Getter äter mest sly, kaniner äter mest sånt som inte vi kan äta. Het finns fisk i havet och sniglar är även de bra mat.
Men pga att vi som miljövidrig art inte ger djuren den maten de skall ha och hanterar deras avfall på rätt sätt, håller östersjön på att dö.
Bina bilr färre och färre.
Och åt det hållet kommer det fortsätta.
Djuren vet hur man skapar balans.
Det är vi som inte vet det. OCh fortsätter vi kommer det inte bli bra.

Håller med Zepp, för att lösa klimat hotet bör vi sänka allas löner.
Host host, eller ta tag i det verkliga problemet och faktiskt förklara vad problemet ligger.

Kött är ingen miljöbov det går att ta fram kött som har mindre klimatpåverkan än grönsaker, men dår det att få fram tillräckligt med sådant kött, är det möjligt på det produktiva marken vi har?
Kan det vara värt att tänka på att äta olika kött, fisk, kanin, snigel osv.
Kan det vara värt att fundera på att minska konsumtionen?
Behövs det?
Går det att göra öken till produktiv mark och på så vis öka möjligheterna till överlevnad på denna planet?

Finns mycket kring miljö att tänka på, men man får inte glömma balansen och att det finns mycket onytjad mark, att det finns många grödor som växer fritt och år efter år bara får växa upp och visna.
Det finns mycket, jävulskt mycket mat som vi inte tar hand om bara för att vi inte har kunskap och för att vi ät för lata. Och det är ju faktiskt lättare astt skylla på någon.

Zepp
2013-11-19 22:54
#11

Grejen är att det handlar om fossila bränslen och eller produkter av fossilt ursprung!

Såå.. om alla domedagsprofeter, miljönissar, klimatförståsigpåare klämde fram med vad det är som gäller.. vi måste använda mindre fossila råvaror!

Grejen är att hela vårt välstånd bygger på fossila råvaror så de kan tjata hur mycket de vill för det lär inte minskas på sådant fören det tar slut!

Men det e klart.. skyll på djuren.. och djuruppfödning.. men de använder de medel som finns och det lär de göra så länge de finns!

Att minska på köttproduktion och konsumtion kommer inte på något sätt att minska på användningen eller utvinningen av fossila insatsvaror.. i värsta fall blir de billigare iomed minskad efterrfrågan och används på annat sätt.. tex till att importera mer konstgödselodlade grödor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2013-11-20 15:44
#12

Så sant Zepp

[tililili]
2013-11-20 19:25
#13

Ett första steg kan ju vara att sluta slänga så mkt mat.

#8 inte för att det är det viktigaste i miljödebatten kanske, men jo, det finns många växthus som värms upp på vintern. Kanske inte de allra kallaste månaderna, det har jag inte koll på.

Men jag tror inte det kommer bli någon skillnad innan det börjar kännas ekonomiskt. Därför borde nya utvinningsmetoder av olja och andra fosila bränslen förbjudas. 
Att ta upp olja och gas kring antarktis och de nya kracknings metoderna som används på olika ställen ivärlden är väldigt tveksamma. Med omedlebar, mycket kraftig miljöpåverkan om utsläpp skulle ske, eller vid kracknings metoderna, stora bebyggda områden skulle rasa.

Men man kan riskera allt, bara det blir så billigt som möjligt.

Jag vet inte alla aspekter, kan ha glömt, kan minnas fel, kan ha blivit felinformerad, men hoppas lära mig mer.

Annons:
savonit
2013-11-20 20:46
#14

#13 Tror många missar vad jag syfttar på.
Det jag menar är att inporterade grönsakar kan vara lika bra eller dåliga som oinporterade grödor odlade hemma.

Det roliga är att man i debatt alltid jämför det bästa möjliga valet man kan hitta för sin egen åsikt med det sämsta möjliga valet hos motståndarsidan det blir roligare så.

Att växthus värms på vintern har inte med växthuset att göra utan med ett val producenten tagit. Fortfarande gäller det att precisera sig vad det är man jämför, och vad det verkliga problemet är.

Vinsten i miljö handlar inte om att spanjorerna skippat växthuset utan.
Problemet är att många växthus värms upp på dåligt sätt.
Växthuset är ett bra redskap som ibland används fel.

Seglarina
2013-11-21 09:25
#15

"Det roliga är att man i debatt alltid jämför det bästa möjliga valet man kan hitta för sin egen åsikt med det sämsta möjliga valet" Savonit,detta är precis vad jag menar, mycket bra sagt. Vi ska ju inte jämföra äpplen och päron.

Jag tror också att imprterade tomater från Spanien är bättre än växthusodlade tomater i februari. Vi kanska ska gå tillbaka till att välja mat efter säsong istället för att vilja ha allt hela tiden.

Beate
2013-11-21 10:52
#16

Ja, skippa färska tomater på vintern eller se det som en lyxvara som man bara köper sällan! Man kan ju alltid köpa soltorkade tomater eller ha gjort inläggningar själv under sommaren (min man har fått dille på att syra allt t ex). Går ju utmärkt att äta lök, kål och rotfrukter under vintern som går att lagra. Kanske lite trist men desto mer ser man väl fram emot vårens primörer eller?

Seglarina
2013-11-21 12:38
#17

Just det: Ta upp olja från Antarktis. Dessa människor verkar verkligen ha bestämt sig att inte lämna NÅGOT alls till kommande generationer. ALLT ska vara borta!!

Conquest
2013-11-24 13:14
#18

Mossagården i Skåne, som säljer kravodlade grönsaker och frukt, säger att det ger 6 gångar mindre CO2-utsläpp med spanska Krav-tomater, än de som är odlade i svenska växthus. Transporten betyder så lite i sammanhangen.

Zepp
2013-11-24 13:21
#19

Likaså vad gäller kött från frigående djur från Pampas.. båtfrakt är något av det mest energi och miljöeffektivaste som finns!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2013-11-25 13:51
#20

#18 Vad är det för tomater dom jämfört med?
Tycker inte det framgår om det är kravodlade svenska växthustomater eller Svenska konventionella tomater.

Tycker det är ganska viktigt i samanhanget.
Då det känns märkligt att disskutera olika produkter.
Då kan vi diskutera äppel och banan likväl.

Annons:
Upp till toppen
Annons: