Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5418 ggr
andersson..
11/18/13, 9:31 AM

Hur få i sig kokosfett?

Kokosfett sägs ju vara nyttigt men jag har ingen erfarenhet av det. Jag äter mycket smör dock.

Kan man ha kokosfett i äggmjölk t.ex? Tar man då kokosfett istället för smör eller båda? Blir det kokossmak på allt som man har kokosfett i?

Annons:
OlgaMaria
11/18/13, 9:36 AM
#1

I äggmjölk kan du med fördel ha både kokosfett och smör. Det finns kokosfett både med och utan kokossmak, men det är väl lättare att hitta med smak i butikerna nu för tiden. Kung Markatta verkar finnas överallt? :) Du ska inte köpa silverpaketet.

Du kan ha kokosfett i all varm dryck, i maten, äggröran osv… Men ta det försiktig i början om du inte är van. Man kan vara rejält känslig i början.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
11/18/13, 10:04 AM
#2

Biofoods ekologiska kokosfett finns också på många ställen. Annars lätt att beställa på nätet. Mycket billigare än Markatta, och smakar inte kokos.

Hungerflickan
11/18/13, 2:21 PM
#3

Till stekning, wokning, i såser, i bakverk, i grytor, i teet/kaffet (obs kan påverka magen). Till det mesta helt enkelt!

Zepp
11/18/13, 6:42 PM
#4

Jag har det som främsta matlagningsfett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
11/18/13, 6:54 PM
#5

går du till hälsokosten så finns det deodoriserat kokosfett- utan smak och doft.. smakar inget alls, och du kan använda det till matlagning, i kaffet, på bröd om du bakar sånt etc.. 

köper du kokosfett med smak o doft så kan du göra fin ischoklad på riktigt mörk choklad (86-92%) som du smälter tillsammans med kokosfett 100 gram choklad, 60-80 gram kokos- i mikron- häll i isplattan och ställ i frysen. Knacka ur chokladbitarna efter ett par timmar ner i en skål o ha den sen i kylen. 1 bit är perfekt till kaffet om man vill bjuda på något.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

smurfis
11/18/13, 7:27 PM
#6

Jag äter minst 2 msk varje morgon i kaffet, använder det även till stekning osv. Jag använder främst det utan smak. Köper Cocosas kokosfett på nätet.

Annons:
Record
11/18/13, 11:00 PM
#7

# Mooniq

Fint tips med plastlådan (hoppas ja) för isbitarna, det är att skapa lösningar. Mikron gillar inte metaller . Har du näringsberäknat ?

Mooniq
11/19/13, 8:03 AM
#8

#7 Record

Nej jag har inte näringsberäknat.. Om jag gör ischoklad så blir det 1 bit till kaffe.. 1 bit tror jag väger 5-6 gram varav nästan hälften blir kokosfett och resten choklad.. 

när du värmer choklad o kokos i mikron så blir det lite knastrigt med metall ja.. 😃 jag brukar köra det i en glasskål och väldigt låg värme och röra med jämna mellanrum.. sen häller jag över i isplattan och in i frysen. för att jag är en lat person och inte orkar stå o dutta ner i ischokladformar.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[förgätmigej]
11/19/13, 6:29 PM
#9

Gör "ischoklad":

150 gram kokosolja

Knappt 2 matskedar kakao

Oljan smälts i vattenbad med tillsatt kakao

Smaksättning tex Kokosflingor 15 gram, vanilj, lakritspulver eller något annat som du tycker om

Man kan tillsätta lite stevia och/eller sukrin om du vill ha den lite söt

Häll upp oljan i pappersformar och förvara i kylskåp. Nu har du "ischoklad" i princip utan kolhydrater 🙂

andersson..
11/20/13, 3:39 PM
#10

Är kokosfett inte bra för känsliga magar? Det är kanske inte bra om man har IBS då?

andersson..
11/20/13, 3:48 PM
#11

Sedan undrar jag en annan sak. "Silverpaketet" ska man ju helst inte äta men jag råkar ha ett sådant paket. Kan man ha det till något annat bra? Putsa skor eller så? Eller bara att kasta?

Zepp
11/20/13, 4:55 PM
#12

Det är nog mest illamående för känsliga magar tror jag med för mycket fett på en gång?

Skillnaden mellan silverpaketet och ekologiskt kallpressat är som skillnaden mellan fabriksgjorda köttbullar och hemmagjorda.. dvs mest en kvalitetsskillnad!

Eller som mellan kallpressad olivolja och varmpressad!

Fritera med det.. stek med det, smörj händerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

citro
11/20/13, 9:41 PM
#13

Jag har 2 olika silverpaket med kokosfett. Ett från Unilever

som jag använder att göra cerat och deodorant av samt

smörja skottkärrehjulet med.

Sen har jag ett från Alba Dalby, det används i stekpannan.

Fel eller rätt, vad vet jag?

Annons:
kattfot
11/21/13, 5:09 AM
#14

Citro, det lät intresseant med eget cerat och deo, är det något recept du delar med dig av?

Alba Dalbys silverpaket har vi till torra och fnasiga ben och armar på vintern, barnen älskar det! Skär bitar av detta och lägger ut på vintern när fåglarna har svårt att hitta mat. Vi steker all mat i kokosfett. Har burkarna framme i rumstemperatur, det blir för bökigt att skära i kylskåpskallt kokosfett. Silverpaketet får plats i mormors gamla fina smörporslinsbytta med lock. Tycker annars biofoods utan smak och kung markatta med smak är bra och har bra priser. Kung markatta finns i liten glasburk 225 ml, ett bra pris är 37 kr, och stor glasburk 675 ml -bra pris 93 kr. Kung markattas hittar man numera i välsorterad matbutik.

citro
11/21/13, 11:42 AM
#15

Markattans kokosfett har jag blandat med Linds 85%iga choklad

det blev god ischoklad.

Dom här recepten har jag provat. Lipsylen flera gånger.

Recept deodorant:

5-6 matskedar kokosfett(silverpaket)

4 msk bakpulver

4 msk maizenamjöl

Blanda ihop bakpulver och maizenamjöl,

smält kokosfett i kastrull och rör resten till jämn konsistens.

Låt kallna.

Förvara i kylen(i alla fall sommartid).

Recept lipsyl:

4 msk kokosfett

1 msk olivolja

1-1,5 msk bivax ungefär (bryter av en bit från vaxkaka)

Låt allt smälta på svag värme i kastrull.

Låt svalna lite.

Skeda upp i tomma lipsylhylsor(diskade).

Jag använder en liten gjutjärnsstekpanna(leksaksstorlek)

att smälta ihop i, tycker den är lättare att diska än kastrull.

Upp till toppen
Annons: