Annons:
Etiketthälsa
Läst 4214 ggr
Hungerflickan
2013-11-17 22:32

Hunger, törst, sötsug eller trötthet

För en del är det helt naturligt att man kan känna skillnad på hunger, törst eller trötthet (sömnbrist eller behov av vila). Dessa personer tycker troligen det är konstigt om man inte kan känna av sina egna signaler på rätt sätt. 

 För mig och många andra är det svårare att kunna känna rätt signaler och agera utifrån dessa. Ibland kan ett sötsug bero på törst och trötthet kan göra att man äter för att få energi fast det egentligen var vila man behövde. 

Tror många känner igen sig och har problem med att tolka dessa signaler rätt i vår stressiga vardag. Därför tänkte jag att denna tråd skulle handla om tips och råd för att lättare kunna fokusera på kroppens signaler. 

Yoga och träning i allmänhet har hjälpt mig lite men tyvärr hinner man inte alltid med det i vardagspusslet.

/L

Annons:
dufva
2013-11-18 08:50
#1

I allafall vad gäller hunger och mättnad är det nog (uppenbarligen) en majoritet av folk som inte får fram korrekta signaler

Skulle det fungera som det är tänkt hade vi ju inte haft en enda överviktig person i landet. 🙂

Detta beror på felaktigheter i hormonregleringen i kroppen vilket i sin tur beror på felaktig kost som orsakat insulinresistens leptinresistens ghrelinresistens ökad kortisolproduktion och säkert en hel del annat elände vi knappt har koll på ännu 😮

Som tur är har ju åtminstone vi i LCHF-världen börjat hitta verktyg som åtminstone förbättrar läget vad gäller mättnadskänslorna och balanseringen av socker/insulin värdena..

Upp till toppen
Annons: