Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5146 ggr
[Caroline92]
2013-11-16 15:27

Julen närmar sig med stormsteg - hjälp!

Mycket på julbordet går att äta, så det oroar jag mig inte för, utan det är snarare alt runt okring! Morgonrisgrynsgröten, glögg med lussekatter och pepparkakor, vörtbröd och framförallt allt snacks som kommer fram på kvällen lagom till julklappsöppningen!

Så har ni några recept som kan ersätta dessa, i alla fall vissa, saker? Jag vet att jag är ute lite väl tidigt kanske, men det är lika bra, då kan man planera väl och kanske vara den som gör det mesta av allt så att jag vet vad vi stoppar i oss och kan hindra mamma från att köpa massa godis och saker som är svåra att stå emot om det står alldeles framför näsan på en :P

Tror iaf jag kommer kunna ersätta gröten med kokosgröt! Är ju faktiskt mest kanelen som gör att den blir sådär julig, tycker jag! :D

2 ägg
1 dl kokosgrädde
1 msk kokosmjöl

rör ihop under lagom värme tills den får en bra gröt-konstistens. Toppa med kanel, riven kokos, hackade mandlar och ät ev. med kokosgrädde.

Annons:
Zureel
2013-11-16 16:03
#1

Förra året köpte jag glöggte istället för glögg.


kaisakavat
2013-11-16 16:41
#2

Jag brukar göra en kompromiss med mig själv. En avvägning mellan att vilja må bra och att ändå sväva ut lite. Var och en får tänka ut sin egen variant - vi har ju svårigheter med olika saker, t ex är vissa jättekänsliga när det gäller att trigga sockersug, medan andra inte är det.. och så vidare.

Det finns också gott om alternativ om man bara engagerar sig lite. Ischoklad är ju jättelätt att göra LCHF - man bara låter bli att ha i extra socker och använder mörk choklad. Smaksätts om man vill med vad man vill, t ex lime, chili, mint, hackade nötter/mandel, pepparkakskryddor.. 

Här är recept på helt suveräna lussekatter LCHF. Överhuvudtaget är Marianns sajt (hon som startade den tråden) en guldgruva när det gäller LCHF-godsaker/bak. www.mariannslchf.se

Glöggte är gott.

Går göra egen vinglögg - värm en pava torrt vin med en påse glöggkryddor i. Låt stå nåt dygn minst och sila sen upp i fin flaska. Kan sötas med sukrin+stevia om man vill ha den söt, men jag gillar verkligen helt osötad.

Kaffe går att brygga med t ex kardemumma o/e kanel i.

Med mera.. 🙂

LaLj
2013-11-16 16:50
#3

Nu svär jag i kyrkan. 

Men, som någon klok person sagt, det viktiga är inte vad du äter mellan jul och nyår, det viktiga är vad du äter mellan nyår och jul.

Alla är vi olika och fungerar olika. Personligen så unnar jag mig lite onyttigheter under julhelgen. Min kropp fixar det och eventuella extrakilon på vågen har sin förklaring.

Det var ju inget svar på din fråga. Fast glöggen från systemet är en big no-no. 150-200 gram socker per liter glögg 😮

Lilltilda
2013-11-16 16:51
#4

förra året söke jag febrilt efter substitut.
Det finns olika recept på både pepparkakor och lussebullar, bla i Mariannes blogg http://mariannslchf.se/pepparkakor-krispiga/
Där finns en del recept på julgodis med.
Tips kan även gå att finna i Åse Fredrikssons blogg http://56kilo.se/

JAG personligen gillar INTE substituten för pepparkakor och lussebullar så i år blir det inga såna bakade för min del. Kommer däremot att baka pepparkaksmuffins och mjuk saffranskaka. Glöggte köpte jag i fjol som ersättning för glögg, men min mage reagerade med magknip så jag vågar inte testa det i år igen. Ska i stället testa "lussete" med saffranssmak alterntivt krydda vanligt rödvin med glöggkryddor.

Julgodis gjorde jag i fjol och kommer att göra även i år. Mörk kvalitetschoklad (Glöm de sorter som köps i vanliga livsmedelsbutiker om du vill slippa bitter smak. Satsa på högre kvalite där det INTE använts fettreducerat kakaopulver)  som bas i det mesta och så blanda med olika nötter, kokos, hemmagjord mandelmassa m.m. Chokladtryffel kan du lätt göra med hjälp av grädde och mörk choklad (gott är även att tillsätta lakritspulver!). Googla efter recept.
Tror att det i mariannes blogg här ovan finns recept på mandelmassa. Gör små kulor av den och doppa i mörk choklad.

Gröten ersatte jag med "keso-ala-malta" dvs sköljd avrunnen keso blandad med vispad grädde och vaniljpulver. Åt den kall med kanel på.

Vörtlimpa hittade jag ingen ersättning för. Trist men sant.

Panering på julskinkan gjorde jag med pofiber istället för ströbröd. Gick galant.
Köttbullarna gjorde jag själv lchf-style.
Prinskorv hittade jag med hyfsat låg kh-halt
Äggstanning med svampstuvning gjorde jag på grädde istället för mjölk.
Leverpastej ersattes av en köpt tysk paté med 0,5 % kh.
Janssons frestelse gjorde jag av rättika (rättikagratäng som grund men tillsatte anjovis)
Rödbetssallad gjorde jag själv men hittade även köpt som jag tyckte var ok.

Jag är INTE så strikt att jag bojkottar sötningsmedel så jag drack gladeligen julmust light till all julmat.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Caroline92]
2013-11-16 17:52
#5

Åh va härligt, verkar ju finnas massa saker att ersätta med! Tack för fina tips och länkar, ska kolla upp allt! :D

Jag är inte så känslig gällande sockersuget, däremot har jag diabetes. Så äter jag sött så drar blodsockret iväg till oanade höjder trots extra insulin och det är inte värt hur jag mår i hela kroppen dagarna efteråt! Så det ska bli intressant och se vad man kan göra av en sockerfri jul =)

kaisakavat
2013-11-16 18:05
#6

Lite filosofi här.. 

Funderar på ordet substitut. Kanske jag ibland har använt det själv.. men egentligen - varför använda det ordet? Det antyder att det skulle vara frågan om nåt sekunda.. sämre.

Det är det ju inte. En smaksak förstås, men inte per definition sämre. Jag tycker low carb-bakverk o godis i många fall är mycket godare och definitivt bättre (för måendet) än de traditionella. Men generellt - det är bara annorlunda, det är fortfarande fråga om bakverk, mm. Ser det ungefär som i fallet färsbiffar; de går att göra på olika sorters färs och man kan blanda in olika 'utvikningar' i smeten. Allt från nyttigt till onyttigt. 😉

Annons:
nyttiga_jag
2013-11-16 18:31
#7

Också värt att tänka på:

Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar störst roll, utan det du äter mellan nyår och jul!

Lilltilda
2013-11-16 19:02
#8

#6: Tänkvärt. Fast om substitut = något smakmässigt sämre, så är det rätt ordval för mig. Under de snart två år jag ätit lchf/lowcarb har jag hittat en del acceptabla alternativ till kolhydratsrika föregångare, men aldrig, eller i alla fall vääääldigt sällan, hittat något som varit likvärdigt eller bättre. Jag är väl en "slow learner" som varken klarat av att programmera om smaklökarna eller hjärnan😕. Däremot är jag en tjurskalle som säger till mig själv att "det är kanske inte lika gott, men du blir i alla fall inte fet på detta, så ät och njut och acceptera att det är det här som gäller nu". I alla fall i de fall som jag hittat nåt som jag kan acceptera som ersättare. När det kommer till pepparkakor och lussebullar så är alternativen jag provat inte ens i närheten av originalen och då väljer jag att avstå istället för att i mitt tycke kasta bort pengarna och arbetstiden på något som jag sedan inte vill äta. Istället hittar jag andra alternativ som är totalt olikt men som har liknande kryddning. Biter jag i en saffransbulle förväntar jag mig en saffransbullesmakande upplevelse, biter jag i en saffranskaka så tror jag däremot inte att den ska smaka saffransbulle och då är det större chans att jag tycker att den är god.

Just kring jul och andra väldigt traditionsbundna högtider är det väldigt svårt att hitta alternativ som kan vara annat än substitut så jag har siktat in på mig att skippa många ersättare och istället försöka skapa nya traditioner och låtsas att jag inte alls saknar dopp-i-grytan och risgrynsgröt till frukost, glögg med russin och pepparkakor, arbogas leverpastej, vörtlimpa, äppelmos, mammas sirapslimpa som bara äts till jul, knäck, kanderade mandlar, sega hemkokta kolor osv.
Genom att skapa nya traditioner så tänker jag att inom några år så kanske även segproppen Lilltilda lyckas omprogrammera sig till att acceptera förändringen. 😃

~God loves you, and I´m trying! ~

[Caroline92]
2013-11-16 20:10
#9

#7, absolut, men som jag skrev, är diabetiker och blodsockret skjuter i höjden och det tar flera dagar för mig att få tillbaka det till bra värden igen, samt att jag mår så fruktansvärt dåligt i flera dagar efter dels pga blodsockret (törstig hela tiden, går och kissar stup i kvarten) och så dels pga att jag ätit kolhydrater (knas i magen, trött osv) så jag känner helt enkelt att det inte är värt det :)

Orakletidelfi
2013-11-16 20:12
#10

Jag ÄLSKAR småkakor, de ska vara spröda och det går inte att få, allt blir jolmigt och mjukt… nää tack. Pepparkakor a la LCHF är rena skämtet, lussekatterna är inte alls goda… det påminner mest om play doh…

Gia91an
2013-11-16 21:09
#11

Jag måste säga att jag inte håller med er som tycker allt smakar dåligt med LCHF… Jag har hittat flera olika bakverk som på många sätt är tusen ggr bättre än orginalen. Nu är det visserligen inte julgodis med Budapestrullen här på KIF är SUVERÄN! 

Sen tror jag att man får lära sig vad ens smaklökar gillar. Jag gillar tex inte för mycket kokosnötsmjöl då det inte blir något tuggmotstånd. Men tar man bara bort lite av det och fyller ut med mandelmjöl, lite höftande sisådär så blir det OFTA mycket bra. 

Har dock gjort en hemsk mjuk pepparkaka med pofiber i. Den slängdes då¨den smakade potatis! Däremot finns det en variant med bara mandelmjöl och fiberhusk, och denna kan jag STARKT rekommendera nu till jul. Bara sök här på KIF så hittar du den nog (eller inne på Mariannes LCHF-bak kanske det var)! 

En annan grej jag gjorde förra julen som även "vanliga" människor tyckte var suverän var saffransostkaka ala Lchf. Finns några ostkakerecept här och jag hällde helt enkelt i en massa saffran då jag precis som ovanstående saknade lussekatter. Men detta hade en suverän saffranssmak så då var mitt behov fyllt. Plus med tanke på äggen, keson och grädden så var det en hel måltid, även en liten bit. Snacka om att man var mätt! 😃

nyttiga_jag
2013-11-16 21:20
#12

#9 då förstår jag att det är svårt. Min mage bangar också ut när jag äter vissa kolhydrater och jag mår också pyton, men har inte problem med blodsockret som du skriver. Tar några dagar för mig med att få ordning på magen. Jag har märkt att det blir bättre och går snabbare om jag äter psylliumfrön då.

Tror som #11 säger att vi måste programera om våra smaklökar att tycka om det som inte är så sött. Allt gott måste inte vara sött!!

Till jul kan man ju köpa goda ostar och korvar som kan stilla en del av jul-behovet!

Ruthgun
2013-11-17 10:25
#13

Mariannes LCHF  'Pepparkakskladdkaka' bara måste jag göra till Jul!

Annons:
Emma Li
2013-11-17 15:36
#14

Någon som har ett schyst recept på saffranspannkaka?

Margareta
2013-11-17 20:43
#15

För den som inte är rädd för sötningsmedel finns det en ny sockerfri glögg på systemet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Rasken90
2013-11-18 23:37
#16

Jag har ju inte diabetes eller så, men jag tycker ju man kan fuska lite över julafton. Det är inte så farligt enligt mig, men "ät med måtta" tycker jag borde funka :-) Får kolla in glöggen som #15 tipsa om^^

http://systembolaget.se/96008

Där är den glöggen iallafall :-) Ser bra ut enligt mig!

SpurtAnne
2013-11-19 07:58
#17

Jag unnar mig bara nyttigheter oavsett dag på året.

Ägg till frukost lär det bli även på julafton. Julmaten är ju bara att glufsa i sig. Bara potatisen som går bort.

För mig sitter inte högtider i maten, det sitter i stämningen och att få umgås med de nära och kära.

God jul!

Marianns LCHF Mat & bak
2013-11-19 09:14
#18

Kul att man nämns här !!

Mina tips:
http://mariannslchf.se/risgrynsgrot-a-la-lchf-keso/

Här kommer den godaste "maltan" inom lchf
http://mariannslchf.se/marianns-keso-a-la-malta/

Julbröd (vört innehåller gluten därför använder jag inte det)
http://mariannslchf.se/julbrod-a-la-lchf/

Det var lite från mig, finns givetvis mer på bloggen.

Gia91an
2013-11-19 09:16
#19

18. # klart du nämns, du är ju suverän!

Marianns LCHF Mat & bak
2013-11-19 09:37
#20

#19 Kram och tack!

Annons:
Lilltilda
2013-11-19 11:18
#21

Bästa vörtbrödsersättningen jag testade i fjol hittade jag här: 
http://matildafrisk.se/2012/12/12/vortbrod-lchf/ 
Det tillhör kategorin "acceptabla ersättningar" i min receptbok 🙂. 
Det är klart att det inte är samma sak som riktigt bröd, men det var ganska ok och eftersom att jag inte är något stort fan av kokosmjöl så uppskattade jag att detta bröd bara var gjort på mandelmjöl. 

Ifall länken inte fungerar i framtiden klipper jag in texten här: 

1 limpa

Du behöver:

5 ägg 1,5 dl Smetana 2 dl Julmust light (har 0 gr KH/100 gr, men viss blodsockerpåverkan) 180 gr Mandelmjöl (ca 4 dl) 2 msk fiberhusk 2 tsk bakpulver 1 tsk salt 1 tsk mald kanel 1 tsk mald ingefära 1 tsk mald pomeransskal 1 tsk mald nejlika 1 tsk mald kardemumma

Glasyr: 1 dl kaffe 1 msk sukrin+

Gör såhär: Sätt ugnen på 200 grader och klä en brödform med bakplåtspapper. Blanda alla torra ingredienser väl i en bunke. Vispa ihop Smetana och julmust i en skål. Knäck äggen i ytterligare en skål och vispa stort o fluffigt, några minuter. Häll i Smetana/julmust i äggen och vispa typ 5-10 sekunder så att det blandas men passa så att det inte skär sig! Tillsätt de torra ingredienserna och vänd ihop allt till en smet med en slickepott – smeten blir ganska lös. Låt stå 2-3 minuter och stjälp sedan upp i brödformen. Grädda nere i ugnen i ca 30-35 minuter, stäng av ugnen och låt stå kvar i ugnen ca 5-10 minuter. Om man vill, och detta är helt valfritt, så kan man pensla brödet med glasyr 3-4 gånger under gräddtiden med ca 10 minuters mellanrum. Värm upp kaffe och häll i sukrin+ i en kastrull, värm tills sockerersättningen löst sig. Du kommer inte behöva allt kaffe. Glasyren gör att brödet får dels en liten skorpa och dels ger den en fin färg. Och smaken av kaffe till julens smaker är överraskande god!

~God loves you, and I´m trying! ~

Marianns LCHF Mat & bak
2013-11-19 12:37
#22

För den som inte gillar kokosmjöl finns det ju en bra omvandlingstabell på bloggen 😉
Jag har nog gjort det i stort sett omöjligt att inte inte baka, vilka restriktioner man väljer att lägga på sig själv så kan man alltså ändå alltid baka mina recept 🤫

Omvandla mjöl:
http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/omvandla-mjol/

Omvandla sötning:
http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/102-2/omvandlingstabell-sotningar/

**baka mejerifritt:
**http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/mejerifri-bakning/

baka utan sötning:
http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/baka-utan-sockersotning/

Lilltilda
2013-11-19 13:22
#23

#22: 🙂 Tack för delandet. Jo jag har utgått en del från dina recept och "trollat bort" så mycket jag kan av kokosmjölet, så din omvandlingstabell har jag använt mig av flera ggr och rekommenderar ofta till andra som vill experimentera och testa med olika sorters mjöl. 
Brödet jag tipsar om här ovan är SMAKmässigt det godaste "vört/julbröd" jag smakat, men det har nog mest med kryddorna och julmusten att göra. Glasyren var pricken över i.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: