Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

hjälp med förstoppning?

2013-11-14 13:17 #0 av: myhairlady

Jag vet inte om jag är förstoppad men jag misstänker det.

Min mage har alltid varit "ojämn" Jag kan gå på toa allt från 3 gånger dagligen till knappt en gång i veckan. Det har alltid varierat mycket. Jag har nog någon form av IBS-mage.  Ofta har min avföring varit lite åt det lösare hållet. Ibland rena diareéer Men jag har aldrig direkt mått dåligt av det utan gillat läget. Och jag har aldrig varit förstoppad så jag mått dåligt.

Nu har magen varit jättehård och spänd i ett par veckor. Jag trodde att jag var gravid t.om Sista 2 dagarna har varit extremt. Jag kan inte äta alls och mår fruktansvärt illa.

Samtidigt har jag diarreer. Helt vattniga färglösa. Små små hårda klumpar kan följa med ut också. Jag har nu läst om sk. förstoppningsdiarre och listat ut att det nog är fråga om det jag har.

Men vad ska jag göra för att få ordning på detta??

Jag försöker att röra på mig. Går omkring runt runt här hemma. Men jag kan absolut inte gå ut och ta en promenad.  Jag är så nära att kräkas hela tiden. Måste vara nära toan.

Jag hörde om en man en gång som var så förstoppad att han kräktes avföring.. Kan det verkligen gå så långt??

Snälla svara snabbt på detta jag håller verkligen på att spricka.

Vad kan jag göra`? Säg inte att jag måste äta något för då kräks jag.

Anmäl
2013-11-14 13:20 #1 av: Evelina!

Microlax.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anmäl
2013-11-14 13:43 #2 av: myhairlady

Jag har inga laxermedel hemma

Anmäl
2013-11-14 13:46 #3 av: Evelina!

Och du kan/vill inte gå och handla det alt. har någon som kan göra det åt dig? Förstoppning är helvidrigt, jag vet, och det bästa är nog - när det gått så långt - att använda sig av någon form av laxermedel. Men klarar man inte att ta sig till att köpa det själv blir det ju svårt :(

Anmäl
2013-11-14 13:50 #4 av: myhairlady

Jag hittade lactulose nu, en gammal öppnad flaska, datumet gått ut för ett år sen. Törs man ta av det?

Även primperansuppar 20 mg. Kan det hjälpa mot förstoppning?

Anmäl
2013-11-14 14:02 #5 av: Zepp

Lactulose funkar kanon.. på äldreboendena tar de den som nubbe!

Sen efter att ha rensat ut stoppet, så köper du loppfrön (physiliumfrön) i närmaste affär som du tar till din yoghurt varje morgon tills magen fungerar stabilt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-14 14:02 #6 av: CasaRamon

Jag håller med #1 om att du bör köpa Microlax för att få igång det hela.

Det är inte bra att vara förstoppad.

Därefter bör du ta kokosfett dagligen. I kaffe eller the´. Min mage fungerar perfekt med kokosfett. T.o.m. när jag åker på semester, har jag med mej kokosfett. Brukar ha en burk i handväskan om jag dricker kaffe på stan.

Köper Alba Dalby på City Gross som inte är härdat. Brukar skära upp sockerbits-stora bitar. Blir flytande vid 25 gr. värme. Köp inte det vanliga "silver-paketet". Det är härdat. Använd inte kokosfett på kvällen. Man kan bli illamående på natten.

Magnesium sätter också fart på magen.

Hela linfrön, 2 msk, får stå och dra i 1/2 glas vatten en timme och dricks sedan. Blir  gele-aktigt. Brukar hjälpa hård mage.

Anmäl
2013-11-14 14:37 #7 av: myhairlady

Jag tog lite lactulose nu men fy så vidrigt sött. Men det var väl det minsta problemet just nu hur det smakar.

Jag vågar inte ge mig av till ett apotek med dessa vattniga helt flytande diarréer som kommer helt plötsligt och inte går att stoppa. Någon kanske kan köpa åt mig men då blir det inte före kl 17.00 då alla i min närhet jobbar idag

Illamåendet har lättat LITE men jag har inte haft någon avföring med normal konsistens utan bara denna vattniga ofärgade vätska som kommer från ändtarmen och magen är verkligen stenhård och svullen.

Ursääkta om jag skriver osmakligt, hoppas ingen sitter och äter när ni läser.

Anmäl
2013-11-14 14:42 #8 av: Evelina!

Stackare där! Tycker det är jätteviktigt att du får igång magen nu och det vore ju jättebra om någon kan köpa Microlax till dig så du har till ikväll åtminstone. Laktulos i all ära, men det hjälper inte på långa vägar lika snabbt som ett mikrolavemang. Och av vad du berättar är det viktigt att magen kommer igång bums, för att ha det sådär är inget vidare!

Anmäl
2013-11-14 15:03 #9 av: myhairlady

Vet ni om samarin är bra vid förstoppning? Jag hittade det nu. Hade visst köpt nån gång när jag hade halsbränna

Anmäl
2013-11-14 15:05 #10 av: myhairlady

Jag ska skicka efter mikrolax eller liknande till ikväll men ska jag vara ärlig tycker jag det verkar otäckt att köra upp nånting i rumpan. Jag har aldrig tagit lavemang på mig själv o vill helst slippa :(

Anmäl
2013-11-14 15:59 #11 av: Evelina!

Tror inte att Samarin hjälper, men skadar väl aldrig att testa. Tro mig, det kommer kännas mycket bättre när du väl fått ut det som sitter fast och värt att ta ett mikrolavemang även om det inte är så roligt.

Anmäl
2013-11-15 07:33 #12 av: asahars

Köp flera microlax och ta sedan 2 stycken med en timme emellan. Så har jag fått göra när jag skulle på tarmundersökningar på vårdcentralen. Vårdcentralen är också det ställe där du måste söka hjälp om stoppet inte släpper. Sköterskor är vana vid sådant här.

Anmäl
2013-11-15 08:24 #13 av: myhairlady

Jag vågade aldrig ta några lavemang, jag läste om nån som druckit katrinplommonjuice och blivit hjälpt så jag skickade efter 2 liter som jag hällde i mig igår. Och nu är jag rätt lättad kan man säga

Anmäl
2013-11-15 08:45 #14 av: Orakletidelfi

I går? Men det var ju i går du ställde frågan Snopen du hade redan fått hem och hällt i dig 2 liter plommonjuice och ville ha fler tips? 

Nå bra att det hjälpte iallafall!

Anmäl
2013-11-15 08:46 #15 av: myhairlady

#14 Nej jag hade inte hällt i mig någon juice när jag bad om hjälp. Den drack jag på kvällen när jag fått den hemskickad till mig

Anmäl
2013-11-15 08:49 #16 av: Orakletidelfi

Tycker bara att du kanske skulle inväntat effekten innan du ville testa andra grejer? 

Anmäl
2013-11-15 08:50 #17 av: Orakletidelfi

Ok nu ändrade du medan jag skrev. Skicka efter brukar ju ta ett tag.

Anmäl
2013-11-15 08:51 #18 av: myhairlady

inte om man skickar efter med sin sambo efter att han slutat jobbet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.