Annons:
Etikettövrigt
Läst 4613 ggr
Inkanyezi
2013-11-12 09:51

Omega6 och ulcerös kolit?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/omega-6-bakom-svar-tarmsjukdom_3293587.svd

Omega-6 bakom svår tarmsjukdom

Omega-6 kan ligga bakom en tredjedel av samtliga fall av den svåra tarminflammation ulcerös kolit. En variant av den ”närbesläktade” omega-3 däremot minskar risken för denna sjukdom med 77 procent. För första gången har tydliga hälsoskillnader mellan de två livsnödvändiga fettsyrorna kunnat påvisas.

Rapporten bakom artikeln:
http://gut.bmj.com/content/early/2009/07/23/gut.2008.169078.short?q=w_gut_ahead_tab

Annons:
RobinEH
2013-11-12 20:36
#2

#2

Bra och prisvärd? Det står inte huruvida det är i triglycerid- eller etylesterform och den innehåller enbart 35% Omega-3.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lurtz
2013-11-13 02:48
#3

"Men frågan om eventuella hälsoeffekter av förhållandet mellan omega-3 och omega-6 och hur mycket vi ska äta av det ena eller andra är ytterst kontroversiell.

– Och egentligen vet vi fortfarande alldeles för litet om detta, säger nutritionist Lena Björck på Livsmedelsverket."

Men ändå går Livsmedelsverket ogenerat ut och kallar t ex solrosolja nyttigt trots att mycket forskning indikerar att ett skevt förhållande mellan omega 3 och omega 6 kan vara skadligt på många sätt. Hade de hållt sig till att rekommendera mest olivolja eller andra enkelomättade växtoljor (och just enkelomättade fetter är väl egentligen det enda som båda läger är överens om är nyttigt, eller iaf harmlöst) hade det varit en sak, men det är ju i regel de fleromättade som de rekommenderar.

rosevin
2013-11-13 09:42
#4

#2

Vilken ska det vara då, triglycerid- eller etylesterform? Jag ska precis köpa Omega 3 och jag trodde att det bara var att köpa Omega 3 men tydligen finns det flera olika sorter, eller?

Inkanyezi
2013-11-13 10:26
#5

#4
Vi lever inte av "tillskott", utan av mat. Om du äter gräsbeteskött och fet vildfångad fisk, får du troligen i dig de essentiella fetterna i goda proportioner och i en form som vi kan tillgodogöra oss. Det finns ett talesätt som är mycket relevant här: "För mycket och för litet skämmer allt."

Och visst finns det olika sorter. Den kallpressade linfröoljan är den som har allra högst halt av Omega-3, men i en form som inte är biologiskt tillgänglig för oss. Vi behöver animaliskt fett med längre kedjor för att få nytta av det. Det är en himmelsvid skillnad mellan ägg från en äggfabrik och äggen från höns som går och pickar i sig lite av varje ute i trädgården. Äggen från de naturligt levande hönsen innehåller allt Omega-3 du behöver, men fabriksäggen gör det inte.

Vi behöver inte bara makronutrienter, utan det finns massor av mycket mindre beståndsdelar i födan som är viktiga. Det går inte att ersätta dem med "tillskott", utan vi måste faktiskt lägga ett helhetsperspektiv på vad vi trycker i oss under vår levnadsbana, och vilket avtryck vi då sätter på den planet som vi alla ska dela.

Så köp du den Omega-3 som du tror kommer att göra dig vacker. Det finns olika sorter, ja, men den bästa finns inte i kapslar.

nyttiga_jag
2013-11-13 11:19
#6

#2, jämför med andra tillskott av omega3 så ser du att detta är den absolut vanligaste kombinationen.

#5 Självklart är den bästa källan alltid att äta riktig mat, men känner man att man inte äter fet fisk minst 3 ggr/vecka kan man fundera på att ta tillskottet.

Jag äter definitivt inte fisk i rätt mängd, så jag väljer att ta ett tillskott av omega3 och då köper jag det jag länkade till ovan, för det är rätt koncentration och fördelning för mig. Dessutom är priset just nu oslagbart tycker jag. Jag har absolut ingen koppling till företaget utan jag är bara en trogen kund!

Annons:
Hanveden
2013-11-13 13:18
#7

Senior Professor vid Chalmers Göran Petersson har en bra föreläsning i form av en video om kostfetter…

mLCHFh 😎 .

RobinEH
2013-11-13 13:44
#8

#4

Triglyceridform är att föredra.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: