Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

beroende av cola

2013-11-09 19:52 #0 av: jen83

Hej e beroende av cola å kener at ja måste dra ner på mit intag men ha fösökt men få en hemsk huveverk å bli så iriterad, å driker int nåt knapt då Cola e nestan d enda ja driker :(

Nåra tips på va ja kan erseta med?

Anmäl
2013-11-09 19:57 #1 av: [ShabbychicBunny]

Enda tipset jag har är att uthärda huvudvärken, tyvärr. Jag har slutat med cola efter att ha druckit ca 2-3L cola om dagen och jag fick också en extrem huvudvärk men det bästa är att bara uthärda den och dricka massor med vatten. Jag slutade för ca 2månader sen och har inte ens varit sugen på cola på hur länge som helst.

Anmäl
2013-11-09 20:04 #2 av: dynamitella

Jag slutade helt. Stod ut med huvudvärken och suget i ca 10 dagar, och nu, en månad senare, tycker jag inte att coca cola är speciellt gott längre.

Detta eftersom jag inte får endorfiner och lyckorus när kroppen får sitt missbruk. Nu smakar det som cola ska smaka.

Anmäl
2013-11-09 20:05 #3 av: jen83

Ok men vaten gå fan int, spy av d :(

Riktit vidrit e vaten å ja ha alrig tykt om vaten trolitvis pga at ner ja va liten bode vi på landet å vårt vaten va int got at drika så ha alrig behöv drika vaten :(

Driker ca 4 l om dan nu å nakdel e ju at ja int ens gå up i vikt av d fö då hade ju de kunat va en drivkraft :(

Men måste ju je dej tusen guldstjärnor fö at du lykats :)

Anmäl
2013-11-09 20:08 #4 av: dynamitella

Men du måste väl gilla något annat än coca cola? Svag hallonsaft, pärondryck, mjölk, lightläsk/zero/max, färskpressad juice osv?

Något måste du ju få i dig :) Idén är inte att du ska ersätta cola med 100% av en sak, utan det är bättre om du smådricker av lite allt möjligt.

Och lär dig dricka vatten. Kanske iskallt vatten med isbitar och exempelvis gurka, citron eller lite saft med någon god smak? Det viktiga är att du får i dig bra med vätska.

Anmäl
2013-11-09 20:16 #5 av: jen83

Nja lätdryk skule ja kuna drika lite men int nån favorit direkt :\

ha som sagt int drukit nåt anat en cola i stor set på hu mång år som helst!

Mjölk gå int å sånt thé driker ja ibland!

Ne vaten Ha ja fösökt i ala olika former men d e verkligen vidrit, mina barn å min sambo elskar vaten å jör alt fö at fösöka få mej at drika vaten spesielt på somaren men d gå int :(
önska at ja kunde d då d e bra me vaten!

Ja ha ju myke huveverk i vanliga fal då ja fik stroke fö ca 1 år sen derför ja vil fösöka hita et set som lindrar så myke som möjlit fö min huveverk bli int som vanlig den bli 10 ggn väre :(

Ha som sagt fösökt fler ggn men jet up efter 3-4 dar då ja i stot set legat å gråtit av huveverk i sengen :(

Anmäl
2013-11-09 23:01 #6 av: [ShabbychicBunny]

Det enda som går är att uthärda det tror jag, tyvärr.. Det är jättejobbigt. Men drick mycket vatten eller mjölk t.ex och sov mycket. Jag började dricka loka eller ramlösa istället och det funkar ju bra om man tycker att vanligt vatten inte är så gott. Det kanske skulle passa bättre för dig? Då får man något kolsyrat som smakar gott men utan allt socker! :)

Jag har kronisk huvudvärk i vanliga fall så jag hade ju bara lite värre huvudvärk än vad jag har i vanliga fall ett par dagar och sen gick det över och skallen blev normal igen. :)

Anmäl
2013-11-09 23:21 #7 av: jen83

Jo men kronisk huveverk gå int heler at jemnföra tyver dena huveverk gå int riktit at beskriv, typ migrän på en vanlig person e Normal huveverk Fö mej typ :\

Nja loka e ju int så göt direkt men få testa lätdryk å se hu lenge ja stå ut :( men tusen tak fö ala tips iaf :)

Anmäl
2013-11-10 01:53 #8 av: hemul

Har du provat med kaffe? Är väl möjligt att det är koffeinabstinensen som ger dig huvudvärk. Nu vet jag inte om det är så mycket bättre att bli kaffetunna, men under en övergångsperiod kanske det kunde vara till hjälp.

På sikt tycker jag som andra, att du får lära dig dricka vatten helt enkelt. Jag drack nästan uteslutande thé förr, nästan aldrig vatten. Men det gick att ändra på.

Anmäl
2013-11-10 05:33 #9 av: Trippelmormor

Frock för att du behöver det, strunta i om det är gott eller inte!!!

Anmäl
2013-11-10 05:34 #10 av: Trippelmormor

Drick!!!!! Ska det vara förstås :))

Anmäl
2013-11-10 07:03 #11 av: Zureel

Det viktiga är att få i sig vätska inte nödvändigtvis att man dricker den om du har svårt att dricka vatten prova att äta en gurka eller någon annan grönsak med hög vattenhalt.

Anmäl
2013-11-10 07:27 #12 av: Orakletidelfi

# 7 Har du som "vanlig" migrän hela tiden bör du gå till doktorn!  Vanlig migrän kan man inte gå upp ur sängen med knappt. När jag har det så spyr jag och jag måste ligga med mörkt och tyst. Det är "vanlig" migrän. Åtminstone i min bok. Nu för tiden medicinerar jag med betablockerare så jag har inte vanlig, klassisk migrän längre, eller jag slipper iallafall de svåra anfallen som vanlig migrän består av, nu har jag bara lindrig migrän, dvs rätt svår huvudvärk.

Anmäl
2013-11-10 08:39 #13 av: jen83

Aa ja ha som migrän i stort set hel tid å ja ha medesiner ja eter varje dag å d gå int at jöra så myke åt då ja ha en sjukdom som jör at ja få blodpropar i järnan tit som tät trots at ja eter waran!

Nu mer e d bara minre propar ha int hat nån jetestor sen dec föra år!

Å i början kunde int ja heler koma ur sengen me den huveverk men de ha man vant sej vid!

Anmäl
2013-11-10 08:50 #14 av: Beate

Du måste verkligen sluta med cola! Drick vatten även om du inte tycker det är gott, det är bara för att du är ovan. Efter några veckor kommer du att tycka om det, speciellt om du varierar lite med att pressa i citron, lägga i gurkskivor osv. Huvudvärken är säkert koffeinabstinens precis som nån annan skrev och det går över, du måste bara stå ut de dagar/veckor det tar! Kämpa på och lycka till!

Anmäl
2013-11-10 09:10 #15 av: sappho

Med din diagnos måste du absolut sluta dricka Cola. Du blir sjukare av Cola. Sluta!

Anmäl
2013-11-10 09:47 #16 av: jen83

Jo ja vet at ja måste sluta :\

Jo ja få fösöka hel enkel tak fö ala tips :)

Anmäl
2013-11-10 10:27 #17 av: Minorca

Att ersätta vanlig cola med light cola som jag så i något inlägg är inte bra. Själv blev jag beroende av light cola. När jag slutade för nästan 6 år sedan, så var jag som zombie i några veckor, helt orkeslös. Efter drygt en månad hittade jag LCHF och efter en vecka med LCHF "vaknade" min hjärna. Så det tog drygt 5 veckor innan jag kände att huvudet var lika bra som när jag drack light-cola. Då drack jag  ca 5l i veckan. 

Jag drack vatten och mycket te. Lite kaffe kan nog vara bra när man slutar med cola.

Anmäl
2013-11-10 10:58 #18 av: jen83

Ne light Cola e int got heler ska d va ska d va riktig Cola men ska gå på era råd å tvinga i mej vaten å hopas på at d så småningom kan smaka got få stela i kylen så d e riktit kalt me :) ska verkligen je d en chans :)

Anmäl
2013-11-10 11:10 #19 av: systerj

Kan du inte be någon på vårdcentralen eller annat om hjälp? Det är som med alla andra beroenden, kan vara riktigt lurigt att sluta.. Och huvudvärken är säkert en del av abstinensen, kanske i kombination med din sjukdom? Önskar dig all lycka till! 

Anmäl
2013-11-10 12:36 #20 av: jen83

Jo skule ja kuna jöra men vet int redit va vc skule kuna jöra tro nog d e som ni sejer bara fösöka stå ut å fösöka lera mej drika vaten :\

Ska ju börj nu me en medesin som heter chamipix fö at slut röka fö d måste ja pga min sjukdom!

Så myke på en ggn men lik bra at kör på :)

Anmäl
2013-11-10 12:55 #21 av: Biami1.

Jag anävnder kolsyrat citronvatten, har sodastreamer hemma. Jag kände mig inte nöjd/otörstig med bara vatten/citronvattenet. Det hjälpte mycket med kolsyran. Nu dricker jag flera liter om dagen. Så just kolsyrat vatten kanske kan hjälpa. Det finns också att köpa kolsyrat vatten på flaska (menar inte mineralvatten). Lycka till! Hoppas du hittar verktyg som hjälper dig att lyckas.

Anmäl
2013-11-10 13:51 #22 av: jen83

Tak fö ala supertips ska verkligen ta til mej å fösöka :)

Anmäl
2013-11-10 14:00 #23 av: spirit

Du behöver inte dricka mer än att du kissar 2-5 ggr per dag. 4 L behövs inte, man blir bara inkontinet av att dricka för mycket. Glöm sedan inte att få i dig minst 15 g salt per dag eftersom saltbrist ger inte bara huvudvärk och allmänt dåligt mående utan med för litet salt i maten så dör de gamla på hemmet i förtid. 

Sedan är det omkring 1 g salt per 100 g mat enligt Livsmedelsverkets databas och Finelis databas.  Så om man äter vanlig mat med normal salthalt så får man i sig tillräckligt med salt.

Du som kvinna  får i dig omkring 2 L vatten bara genom att äta Livsmedelsverkets standardkost som innehåller ungefär 1 kcal/g det vill säga 2,5 L mat om dagen så egentligen behöver man inte dricka mycket alls så länge man inte är törstig. 

Anmäl
2013-11-10 14:23 #24 av: jen83

Mmm nakdelen e vel kanse at ja int eter så bra kanse men d lös sej altid :)

Anmäl
2013-11-11 10:12 #25 av: L123

Hur går det med colan?

Här är några fler tips:

• Drick några koppar te eller kaffe varje dag, det lindrar huvudvärken då den ofta beror på koffeinbrist.
  • Om du inte kan sluta helt försök ta lite i taget, t ex bestäm dig för att minska cola drickandet till hälften första veckan och sedan hälften igen andra veckan. Alla är ju olika och man måste hitta ett sätt som funkar för en själv.
  • Testa att smaksätta vanligt vatten med lite citron.
  • Light läsk är inte att rekomendera för det är lika beroende framkallande som vanlig cola tyvärr.
  • Har du testat stevia? Det finns flytande stevia i olika smaker som är jättegott att ha i vatten eller te om man vill ha något sött. Dom finns på vanliga hälsokostbutiker eller t ex på bodystore.

Nu är det ju bra att lära sig uppskatta vanligt vatten men som övergångsalternativ kan man behöva något annat ibland så leta efter något du kan tänka dig dricka istället för cola

Anmäl
2013-11-11 10:59 #26 av: jen83

Hej ja ha int drukit lik myke, min sambo köpte hem 1,5 l Cola sama Dag ja skrev deta inleg å den e int slut enu :)

Ha dok hat huveverk men fösökt syselseta mej så som stedat mm å fösökt drika iskalt vaten,ja jilar int at smakseta vaten så fösöker hel enkelt lera mej drika helt vanlit kranvaten som ja låter stå bli iskal i kylen :)

Samt på torsdag ska ja börj me mina slut röka tableter så here we go ;)

Ska köp hem lite lät dryk ida tenkte ja så ja få i mej lite soker oså!

Sen ha ja prat me min dietist Ida som skrev ut näringsdryker då ja even int få i mej så myke mat om man sejer så, å d kan ju va en orsak til d stor behov av colaintag!

Tak fö ala tips ni e så snäla :)

Anmäl
2013-11-11 15:04 #27 av: Biami1.

Heja! Bra kämpat! Ta en dag i taget. Dela gärna mot- och medgångar. Kram

Anmäl
2013-11-11 16:24 #28 av: nyttiga_jag

Om det inte funkar, så sök hjälp på VC!

Anmäl
2013-11-12 09:22 #29 av: [Olaf]

Det gick en dokumentär på TV om socker. Där var det en dansk kvinna som precis som du bara drack coca cola. Hon fick hjälp att sluta.

Coca cola verkar vara beroendeframkallande. Hoppas du får bra hjälp med det här. Socker är ett gissel för kroppen. Om jag var som du skulle jag satsa på att äta kalk oxå. Det finns något som heter PH pulver. Det är kalcium och magnesium i balans. För cola kalkar ur kroppen rätt hårt.

Anmäl
2013-11-17 23:27 #30 av: jen83

Hej tenkte bara updatera at d går gansk bra, Ha hat lite bakslag å d ha gåt åt lite Cola men gå betre å betre me vatnet börja jila d mer å mer faktist bara d e odentlit kalt så e d hel ok :)

Huveverken e hemsk visa dar men fösöker ignorera d så got d går å dom dar d int går tar ja medesin å liger i sengen!

Så e endå gansk nöjd dena veka Ha d endå trots bakslag gåt åt ca 1,5 l vilket int ens rekte en dag förut så ja en klar föbetring :)

Anmäl
2013-11-18 05:38 #31 av: Zureel

Det låter som du gjort stora framsteg.

Anmäl
2013-11-18 10:45 #32 av: Beate

Vad bra att det går framåt! Kämpa på!

Anmäl
2013-11-18 10:48 #33 av: [Olaf]

Tufft jobbat! Lycka till. Du kommer lyckas ta dig igenom beroendet. Du verkar målmedveten.

Anmäl
2014-01-10 11:09 #34 av: jen83

Hej ala fina ni kan medela at de e nyt år å nya vanor i mit liv nu mer utan Cola hel :-) kener mej så stolt å stark:)

Sakna d int als faktist utan driker nu vaten myket istelet som ha blivit en favorit nu fö tid :)

Tak ala fö tips,stöd å upmuntran d ha jelpt myke kan ja seja :-)

Anmäl
2014-01-10 11:21 #35 av: obstitant

Starkt jobbat! Tummen uppTummen uppTummen upp

Anmäl
2014-01-10 11:33 #36 av: jen83

#35 tusen tak :)

Anmäl
2014-01-10 12:09 #37 av: Felde

bra kämpat!

När jag slutade med läsk så gick jag över och drack mängder av bubbelvatten, ev smaksatt. Insåg att det var bubblorna som jag saknade mer än sockret och smaken. Vet ej om det är så för dig, eller om du behöver det tipset nu, men någon annan kanske har nytta av det i framtiden när de hittar din tråd :)

Anmäl
2014-01-10 12:25 #38 av: jen83

Tak men ja jilar int bubelvaten håler mej til vanlit kranvaten fyler up flaskor å leger i lite citron å in i Kylen så d e odentlit kalt :-)

men d kens riktit sönt at va kvit colan nu å slipa kena at ja int få glöma köp d mm

Men som du skrev kanse nån anan som hitar tråd å se tips :)

Anmäl
2014-01-10 12:30 #39 av: Beate

Bra jobbat! Vad skönt att slippa beroendet! Och kostnaden! Glad

Anmäl
2014-01-10 13:40 #40 av: SpurtAnne

Men det är ju superbra! Grattis!!

Anmäl
2014-01-10 17:31 #41 av: konichiwa

Vad bra gjort! Jag vet hur svårt det är för jag har också varit colaberoende när jag började med LCHF. Allt annat kunde jag vara utan men jag nästan grät när jag gick förbi tornen med colaflaskor och burkar i affären. Det satt säkert i ett år. Men nu går det bra. Jag vågar inte prova, vill inte heller. Grattis till dig Bra gjort!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.