Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3898 ggr
goja
11/7/13, 3:51 PM

Glädja dietisten

Idag skulle min dietist bli glad eftersom lunchen bestod av tallriksmodellen, 1/4 tallrik med rivna morötter, 1/3 tallrik med kokt blomkål och broccoli, fast kanske inte resten: 1 pkt bacon och 2 msk majonäs. Frukosten bestod av 3 hårdkoktaq ägg med 2 msk majonäs och 2 muggar med fettkaffe (25 gr smör eftersom kokosoljan var slut).

I kväll blir det som vanligt, efter 1 timmes hård spinning-intervall äggröra på 2 ägg och grädde, 1 brk makrill och lite rivna morötter, riven sallad, paprika och tomat.

Detta är min mat en vanlig dag, frågan är om det är för lite eftersom jag stått stilla i vikten sedan i våras. Någon kunnig på listan som kan ge några råd?

Annons:
Lchfman
11/7/13, 4:12 PM
#1

Men räkna själv?!

Googla?

Tex här:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open 

Sen kollar du här:

http://www.fineli.fi/?lang=sv 

Eller så gör du det lätt för dig och kollar här:

http://www.fatsecret.se/ 

Jag kan inte förstå varför nån annan skall räkna ut för dig?
Läs på lite så vet du vad man kanske bör äta som man eller kvinna per dygn osv. baserat på kropsstorlek osv.

Sen fyller du på med dina egna reflektioner så det passar dig och din kropp och knopp.

När du sen optimerat lite kanske man kan börja finjsutera med specifika frågor och svar.

I all välmening.

Orakletidelfi
11/7/13, 5:12 PM
#2

Vilken lista är det du talar om, som man ska vara kunnig på?

rapu
11/7/13, 8:51 PM
#3

Med "listan" menar goja säkert forumet, alltså KiF.

Såhär: finns här någon kunnig på forumet som kan ge några råd

Orakletidelfi
11/7/13, 9:06 PM
#4

ahhhh… jag tänkte det var nån dietlista som jag inte kände till haha

Zepp
11/7/13, 9:16 PM
#5

Låter som lagom mat för en inaktiv gråsparv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goja
11/7/13, 11:46 PM
#6

Enligt fatsecret blev det

Fett(g) Kolh.(g) Prot(g) Kcal 198,65 56,21 127,08 2486

dessutom har jag kört spinning puls intervall 1 timme.

Några råd?

Annons:
goja
11/7/13, 11:48 PM
#7

Zepp: vad skall jag öka? Minska? 1,88 lång och 97 kg, behöver gå ned minst 10 till

Tacksam för råd

Oraklet: ledsen för att jag var otydlig, naturligtvis menar jag KIF

Zepp
11/8/13, 12:10 AM
#8

Ja altså.. pocenten o grammen ser väl bra ut.. men var gör du av maten.. gömmer du den för gäster eller!

Jag vill se mer mat.. typ fläsklägg, kallops, revbenspjäll, lax, stekt fläsk. köttfärsrätter på längden och tvären, oxsvans, entrecote, grytor.. osv.. dvs mer lagad mat!

Man skall äta sig mätt på fet mat.. anvdända smör och kokosfett i matlagningen.. inte som mat, de är tillbehör.. fettet finns i din mat så slipper du dricka/äta rent fett!

Om du åt mat i stället för fettkaffe fick du samtidigt i dig mer näring och det är en livsstil som är mer långvarig.

Här har du lite tips som du kan variera utifrån!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goja
11/8/13, 10:28 AM
#9

Lchfman: Du får mig verkligen att känna mig välkommen, lite som när jag m.fl. frågade på ett supportforum för datorer och fick till svar RTFM.

Jag jag har räknat själv många gånger, men det säger mig inget. Det är därför som jag frågar. 

Kolhydrater kanske jag skall minska på, men fett och proteiner är det tillräckligt? Jag blir inte klok på det här. Ska man inte bry sig så mycket om Kcal eller hur ska jag tänka?

P.S. RTFM = read the fucking manual

Orakletidelfi
11/8/13, 11:08 AM
#10

Kalorier behöver du bara bry dig om att det är tillräckligt så här i början.  Jag håller dock med Zepp om att du inte verkar äta MAT. Grönsaker i all ära men i sig är de ju inte LCHF. Snarare HCLF.  Men fett får du ju i dig iofs men det är bättre att som Zepp skriver välja feta proteinkällor, fylla på med fett om det behövs. Samt lite grönsaker för smaken och färgen.

goja
11/8/13, 11:56 AM
#11

Alltså, om jag förstår det hela rätt, mer proteiner typ köttfärs, kött, fisk, kyckling etc och lite grönsaker därtill. 

ex:

Frukost: 3 ägg, majo, lite grönsaker (paprika, tomat etc) gustavskorv/skinka, kaffe (med kokosolja?)

Lunch: köttbit (150-200 gr?) grönsaker, fett (bea?)

Middag: Kycklingfilé med hollandaise, grönsaker

Kan det se OK ut?

Zepp
11/8/13, 12:13 PM
#12

Ja typ så.. ser ut som något man kan stå ut med resten av livet! 😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
11/8/13, 12:49 PM
#13

#7 goja

Är det 10 cm du vill ta bort? Det gör bra på vikten också.😂

Annons:
goja
11/10/13, 12:16 AM
#14

Record, nej kg.

Upp till toppen
Annons: