Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 4603 ggr
Hildalilla
2013-11-07 09:04

LCHF för sockermissbruk och dålig hy.

Jag är 27 år, normalviktig sockermissbrukare sedan barnsben som lidit av acne varenda dag sedan början av högstadiet. Har dessutom varit deprimerad lika länge.

Jag vet inte hur många gånger jag tänkt börja med LCHF, men efter max tre dagar har jag fallit tillbaka och ätit lösviktsgodis till middag (och nej, inte i måttliga mängder heller). Men nu är det nog. Jag är så trött på att leva såhär och den här gången ska jag först och främst fokusera på att bli av med sockermissbruket, inte de extra kilon jag dragit på mig under mina värsta perioder. I slutänden hoppas jag på att gå ner i vikt, men först och främst vill jag få ett slut på missbruket och få bättre hy. Kan inte tänka mig annat än att mitt dagliga godisätande har en viss skuld till min svårbehandlade acne. I mina drömmar skulle jag förstås vilja bli fri från min Depression också, men det känns väl optimistiskt med tanke på att tio år i terapi och med olika typer av läkemedel inte gjort ett skit varken till eller från.

Nåväl, idag börjar jag. Det här får bli en form av dagbok, där jag kan notera framsteg och avsteg.

Startvikt 7/11-13: 66,5 kg

Hudstatus: Ser ut som en prickig korv.

Annons:
Mooniq
2013-11-07 09:22
#1

Allt är möjligt!! det är du som sätter gränserna 😃

OM du kollat in lchf flera gånger så är du antagligen rätt påläst. Kör hårt och överät de första dagarna. Ägg, bacon, bea-sås, stekt kött, blandade sallader, wokade grönsaker etc etc.. se till att ha ett gurkfat i kylen med skivade gurkor, med ostkiva, salami, oliv, räkröra.. då har du något att ta till när sockermonstret lever rövare på insidan.

Om du inte redan äter D-vitamin så köp en rejäl burk - gärna 5000 IE/tablett och ät dagligen.. D-vitamin lättar upp humöret och gör tillvaron lite lättare.

Om du får myrkrypningar i benen eller kramp i vaderna så kör Cal-Mag tabletter nu i början- Calcuium, magnesium och d-vitamin sammarbetar i kroppen.

för att hjälpa huden kan man - om man vill - äta lite B-complex men det är inte nödvändigt - för du har massa b-vitaminer i köttet, men kan vara en kur för att bättra på huden.

Om du vill läsa om MSM så gör den underverk på huden, håret, humöret och musklerna oxå. läsvärt på www.bravara.se

Lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Hildalilla
2013-11-07 09:34
#2

Tack så mycket Mooniq! Jag ska absolut sikta på att göra kroppen trygg först och främst, efter alla år av kombinerad självsvält och överätning av godis.

Jag äter D-vitamin och så järntabletter, då jag har haft anemi vid flera tillfällen de senaste åren. Min stackars kropp har nog inte haft det lätt.

Tidigare har jag varit så väldigt fokuserad på vikten, men den är egentligen sekundär. Min dröm är att få flera barn i framtiden och då vill jag inte vara gravid sockermissbrukare med järnbrist. Som målbild tänker jag mig en lycklig, gravid och acnefri version av mig själv, i stället för en pinnsmal, olycklig dito som jag "lyckats" bli med tidigare dieter.

Nu ska jag ta  mig en liten löptur i det fina vädret. Räknar med att träningen kommer att kännas seg den närmaste tiden, men även det är sekundärt. Jag lämnar pulsklocka och GPS hemma och ger mig bara ut för frisk luft och endorfiner idag.

nyttiga_jag
2013-11-07 10:41
#3

Ett tips kan vara att man bestämmer sig för att OM man vill äta nåt sött, så måste man ha ätit middag/lunch innan. Är man mätt så är det svårare att få i sig lika mycket som om man är hungrig.

Det funkar för mig.

Sen handlar det mycket om psyket!

Vad vill du?

Varför? 

För vem?

Hur gärna?

Vad är du beredd att offra/satsa?

Ta och svara på frågorna och ta ett beslut utifrån det!

Lycka till!

Jag och några kompisar kommer köra hårt nu fram till jul och vi ha bestämt oss!

:-)

Hildalilla
2013-11-07 18:01
#4

Tack för tipsen nyttiga_jag!

Hildalilla
2013-11-07 18:05
#5

Första dagen avklarad.

Energifördelningen 7/11:

67% fett

24% protein

10% kolhydrater

Nästan alla kolhydrater kommer från grönsaker, då jag tillät mig äta helt fritt av dessa (ovanjord, inte majs). Inget spannmål eller mejeriprodukter utom smör och en klick crème fraiche. Mår helt okej, även om jag var bra nära att köpa en Snickers på väg hem från träningen.

Motion:

Löpning, 10 km.

Tokryck
2013-11-07 20:37
#6

Jag ska börja på lördag (ska köpa hem alla varor imorgon)! Är sockerberoende och har eksem, lite överviktig och har precis lärt mig äta nästan allt från att ha haft stora problem med mat. Nu kör vi!!!

Jag har gjort en veckomeny med frukost, mellanmål (om det kommer att behövas vet jag inte), lunch och middag. Allt är klart och jag vet vad jag ska äta alla mål. Ett måste för mig, annars drattar jag tillbaka.

Annons:
Framåt
2013-11-07 21:04
#7

TS! Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag fick det mycket lättare när jag uteslöt mejerier. Många matmissbrukare tål inte mejeri för att det leder till hetsätning - rent biokemiska orsaker.

Jag vill uppmuntra med att min depressionsproblematik har förbättrats radiakalt sedan jag blev socker-fri. Nu är inte det den enda förändring jag gjort utan det är även motion och bättre sömn. Men jag vill ändå inge hopp! Jag har varit sjukpensionär nästan hela mitt vuxna liv i huvudsak pga. Depression som inget har bitit på , vare sig mediciner , terapi eller ECT. Så det här är verkligen en välkommen förbättring!

Hildalilla
2013-11-07 21:37
#8

Framåt: Jag har varit sjukskriven i nio år och har aldrig kommit ut i arbetslivet, så lite hopp från någon i en liknande situation var precis vad jag behövde! Har nog provat i princip varenda SSRI, SNRI och övriga antidepressiva som finns och så lithium, antiepileptika och neuroleptika utöver det. Det närmaste jag kommit att få effekt är väl biverkningar…

Tack för tipset om mejerier. Idag blev det 50 gram crème fraiche, men det kanske är bättre att utesluta helt och hållet. Har du uteslutit smör också?

Mooniq
2013-11-07 21:55
#9

oftast kan man äta smör även om man utesluter mejerierna, kan inte riktigt förklara det men det är ju mest fett i smör. Annars får du köra lite mat-dagbok o anteckna och köra ett par veckor mejerifritt och sen mejeri och smörfritt.. man kan då steka i kallpressat kokosfett som man kan köpa på hälsokosten som är smak och doftlöst (deodoriserat).

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Framåt
2013-11-07 21:56
#10

Kort svar: ja. Men funderar på att testa Ghee.

Har du fått testa Parnate? Det är ett antidepressivt preparat som enbart skrivs ut på licens.

Framåt
2013-11-07 21:57
#11

#9 jag har kontakt med många andra som inte heller klarar smör, så det är inte unikt.

Biami1.
2013-11-08 10:49
#12

Jag är också sockerberoende. I går gjorde jag en "upptäckt" när jag var och handlade. Jag skulle storhandla och därmed tillbringa en ganska lång tid i affären. Jag förberedde mig innan jag åkte genoma att läsa sjundestegsbönen (från food adictded anonymous, FAA). Jag hade med mig mellanmål, för att kunna vara ordentligt mätt (glömde dock skeden så jag kunde inte äta det). Läste bönen en gång till på tåget och bjöd in min högre makt att vara med mig i affären. Det gick bra med inköpen. Det fanns godis på flera ställen och jag kände doften, men motstod frestelsen.

Det som sedan hände var att jag, när jag kom ut från affären, blev "överfallen" av sockermonstert. Detta hade jag inte förberett mig för. Alltså åkte jag dit. Jag köpte godis i kiosken bredvid stationen. 

Med detta vill jag säga att det är bra att i förväg tänka ut var fällorna kan uppkomma och vilka strategier jag kan använda för att komma runt dem. T.ex. ta en annan väg, som inte passerar den kiosk/affär där jag brukar handla. Att, precis som skrivits tidigare, vara proppmätt när jag går och handlar osv. 

Kram och kämpa på!

Hildalilla
2013-11-08 11:03
#13

#10: Nej, har inte provat Parnate då mina levervärden sviktade på lithium och man därför inte ville sätta in någonting som har leverskador som biverkning. Har varit helt medicinfri i ett par år nu.

#12: Tack för tips! Jag har "dessvärre" två stora matbutiker och en dygnet runt-öppen kiosk inom fem minuters promenadavstånd =/. Inte det optimala när sockersuget sätter in.

Annons:
JPA70
2013-11-08 12:24
#14

Tja, håller tummarna för att det går bra för dig. Jag är 43 år o alltid haft finnar, evigt ung ;). I fjol vår fick jag en kräm som heter Cortimyk mot mjälleksem, behandat ett år till o från. O nu sedan några månader så får jag sällan finnar utan att behandla med krämen, det kan jag rekommendera. Men ändra kosten till lchf också. Lycka till

cherra
2013-11-08 17:38
#15

Bara finnar och inte LCHF. Vår son som i tonåren och sedan periodvis återkommande haft ENORMA besvär med acne / rosacea (inte riktigt utrett vilket det är) har haft god hjälp av att äta zinktillskott. Det variga och inflammerade dämpade sig tydligt och det röda blev betydligt mindre.

Upp till toppen
Annons: