Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 2253 ggr
andersson..
11/7/13, 7:45 AM

EKG

OT jag vet men jag frågar ändå ifall någon vet hur ekg funkar

En person åker till vc med ryggsmärtor som strålar ut i armen och handen. En ilande ständigt ihållande smärta som varat hela natten. Personalen säger att det inte kan vara hjärtat men patienten "tjatar till sig" ett EKG.  Personalen gör tillslut ett EKG som går otroligt snabbt. Max 10-15 sekunder sedan säger personalen att det var utan anmärkning och att patienten får gå hem med smärtstillande.

Tar inte ett EKG 10-15 MINUTER att göra. Räcker några sekunder?? Kan man lita på att det inte är något fel med hjärtat?

Annons:
RobinEH
11/7/13, 9:27 AM
#1

Själva mätningen går jättesnabbt. Det som tar tid är förberedelserna speciellt om man behöver raka. Är det så att mätningen av hjärtrytmen tog några sekunder så är det normalt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

andersson..
11/7/13, 11:50 AM
#2

Men det var inga förberedelser som gjordes. Jag skjutsade ju henne dit och följde henne in till ett rum där apparaten stod. Kopplades på inom några sek och mätning 10-15 sek sedan klart.

AndersAA
11/8/13, 7:50 AM
#3

Jag har gjort ett antal ekg, och själva mätningen när alla kontakter är ihopkopplade brukar bara pågå någon halv minut eller så. Själva ihopkopplingen brukar ta längre tid.

spirit
11/8/13, 9:05 AM
#4

Vad blev diagnosen?

Utan diagnos kan man inte behandla

OlgaMaria
11/8/13, 9:46 AM
#5

Det går väldigt fort att göra ett EKG. Däremot krävs det ett riktigt proffs för att tyda ovanliga eller små avvikelser på EKG.

Har besvären gått över? Finns det andra symptom? Tog de några blodprover? Om besvären inte går över får man ju söka igen, ev. byta vårdcentral om man inte känner tilltro till den man har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: