Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Blodtrycksfall?

2013-11-06 20:56 #0 av: 00CaJo00

Jag har ätit LCHF i snart ett år och gått ner en hel del i vikt.

Jag har ganska länge och lite tilltagande den sista tiden känt av att jag blir väldigt yr och smått svimmfärdig när jag reser mig från golvet till stående (inte från stol och upp). Kan detta ha med Blodtrycket att göra? Jag har vad jag vet haft normalt blodtryck innan jag började med LCHF (har inte kollat efter). Behöver jag kolla upp detta eller har det med viktnedgången att göra? Kan det vara någon annan brist? Jag äter Multivitamin, D-vitamin, Magnesium och Omega 3.

Anmäl
2013-11-06 20:59 #1 av: [ElisabethYL]

En enkel blodtrycksmätare kostar mindre än ett besök på vårdcentralen och är väl investerade pengar om man vill kolla själv.

I annat fall hade jag nog kollat upp det på vårdcentralen..

Sen är det ju frågan om du haft detta ett tag eller om det är något "nytt" som kommer ge sig av sig självt..

Anmäl
2013-11-06 21:39 #2 av: 00CaJo00

Kanske borde gå och kolla... gillar inte att gå till VC bara, känner mig besvärlig... 

Har funderat på Järn, är det vanligt med järnbrist när man äter lchf?

Anmäl
2013-11-06 21:44 #3 av: [ElisabethYL]

Det där med järn låter jag någon annan svara på...

Men det är bättre att kolla upp än att avvakta för länge, var själv på hel hälsokontroll för inte så länge sen och då hade jag lite högre tryck än förra gången, men ändå bra..

Fördelen med att kolla på en vårdcentral är att man får en förklaring också, och så kan de gå till botten med orsaken på en gång Glad

Vårdpersonal ska jobba med hälsovård och jag kan lova att i princip alla som jobbar inom vården föredrar förebyggande vård framför sjukdomsbehandling... Skämtar

Anmäl
2013-11-06 22:03 #4 av: Zepp

Kan ha med blodtrycket att göra!

Och en av de vanliga biverkningarna av LCHF förutom viktnedgång är just lägre blodtryck!

Järnbrist är mindre troligt om du baserar din LCHF på animaliskt kött.. hemjärn är det som lättast absorberas.

Ta och testa saltbrist.. kroppen använder salt för att hålla blodvolym och därmed trycket uppe.

Ta en tesked salt i ett glas vatten.. drick!

När man inte äter så mycket skräpmat får man salta maten i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-06 22:06 #5 av: 00CaJo00

Vad gör man åt lågt blodtryck om det skulle vara så?

Saltbrist skall jag fundera på... Jag har tagit magnesium eftersom jag då och då fått kramp o vaderna och läste att det kan bero på saltbrist också...

Anmäl
2013-11-06 22:20 #6 av: Zepp

Först skall du kolla att det är lågt blodtryck.. sen skall du kolla om det är saltbrist!

Blir det inte bättre med salt, så kan det vara något du bör söka för.

Ofta är blodtrycket en genetisk sak.. vissa har lågt blodtryck.. och när de börjar med LCHF så inträffar en del saker som får det hela att tippa över.

Tex insulin stimulerar njuren att återuppta mer vatten, mer HDL ger en ökad vasodilation.. när man slutar med skräpmat så får man i sig mindre salt! 

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-07 08:56 #7 av: Effie

Sist jag var på apoteket (vilken apotekskedja det nu var) så såg jag lappar om att de kunde mäta blodtryck där. Om nu det är enklare än att ta sig till vårdcentralen.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-11-07 15:25 #8 av: SpurtAnne

Det första jag tänkte var, jaha, vad är det för konstigt med det då...Så är det alltid för mig och har alltid varit. Jag har iofs ganska lågt blodtryck men det är nåt jag lärt mig leva med. Om jag sitter på golvet, ställer mig upp och tittar upp i taket samtidigt som jag sträcker upp armarna så svimmar jag. (Jag brukar inte göra det men gjorde det en gång utan att tänka mig för) :-)

När jag känner mig så där så brukar jag sätta ner huvudet snabbt så känns det bättre på en gång. Jag har hört att man ska dricka vatten för att det ska bli bättre men jag dricker när jag är törstig.

Anmäl
2013-11-08 08:08 #9 av: CinaPersson

Jag brukar få järnbrist. Det märker jag när jag får svårt att svälja och blir anfådd när jag går upp för trappan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.