Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2139 ggr
[Olaf]
11/6/13, 6:37 PM

Småskaligt snart slut?

Jag skriver ett inlägg helt spontan nu. En anhörig kom nyss hem efter att ha talat med en kvinna som har en liten eko gård, han ville köpa mjölk av henne eftersom han vill ha opastoriserad mjölk. Hon berättade att det fanns knappt några mjölkbönder kvar av de småskaliga i de trakter där hon håller till. (Hon hade själv inga kor) Det är så mycket snårverk och krav att de orkar inte och slår igen, berättade hon. De stora blir kvar och Arla blir ensam kung. Att köpa mjölk av bonden ska snart göras olagligt dessutom. Plus att några mordbrännartyper brände ner en anrik antroposofisk gård i Järna med 70 kor som brann inne. Så så ser läget ut i Stockholms omnejder. Folk ger upp verkar det som. Ursäkta om inlägget är lite otydligt skrivet, jag blir upprörd. Jag vill kunna köpa opastöriserad mjölk. Jag vill ha småskaligheten kvar. Jag ogillar monopol och alla former av karteller. Den lilla människan har ingen chans om stora företag och politikerna gör de svårt för de små. Jag vill kunna välja. Det är helt åt skogen att det är lättare att få cigaretter alkohol och till och med amfetamin än opastöriserad mjölk.

Annons:
[Olaf]
11/7/13, 5:28 PM
#1

Vill bara slå ett slag för Daniel Vitalis. Här i ett föredrag om myterna om mjölk. Han menar att människan druckit mjölk i tusentals år i olika regioner och mått bra av den. Talar bland annat om Massajerna som i stort sett lever på mjölk och som är kända som starka och vitala jägare.

Problemet att mjölken fått dåligt rykte beror på att vi ofta inte mår bra av den pastöriserade mjölken ofta från industri-skötta kor.

Han håller dessutom en lång utläggning om collostrum råmjölkens fördelar för hälsan och immunförsvaret.

Upp till toppen
Annons: