Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Arlas lågpastöriserade och ohomogoniserade mjölk?

2013-11-06 11:01 #0 av: rosevin

Hej!

Är det någon som vet var som Arlas lågpastöriserade och ohomogeniserade mjölk finns att köpa i Skåne? 

Vill sluta helt med vanlig mjölk och har hört att Arla ska ha en variant som inte är homogeniserad och lågpastöriserad.

Tacksam för alla svar!

Anmäl
2013-11-06 12:16 #1 av: ashe

Kolla deras hemsida?

Jag tror att lågpastöriserad är den vanliga pastöriseringen till skillnad från högpastörisering som ger längre hållbarhet.

Anmäl
2013-11-06 22:29 #2 av: Brynhilde

Varför inte köpa Skånemejeriers mjölk? Det finns Åsens Lantmjölk och Hjordnära ekologisk gammeldags mjölk. De är lågpastöriserade och ohomogeniserade.

Anmäl
2013-11-07 09:34 #3 av: rosevin

Är Åsens lantmjölk och Hjordnära både lågpastöriserade och homogeniserade? Det visste jag inte. jag brukar köpa Hjordnära för att den är ekologisk. Måste kolla förpackningarna. 

Tack, Brynhilde!

Tack för hemsidan, Ashee!

Anmäl
2013-11-07 10:07 #4 av: rosevin

Tyvärr är inte Hjordnäras mjälk ohomogeniserad, jag har kollat nu på deras hemsida. Och Åsens lantmjölk, som är ohomogeniserad är inte ekologisk. Det är så tråkigt att det ska vara så svårt att få tag på mjölk som både är ohomogeniserad och ekologisk. Lågpastöriserade är de flesta har jag förstått nu.

Arlas mjölk är den enda som är både ohomogeniserad OCH ekologisk men det är inga butiker i min stad som har den och de vill inte ta in den heller för i Skåne vill de flesta butiker inte ta in Arlas produkter.

Jag får fortsätta att leta runt...

Anmäl
2013-11-18 16:02 #5 av: Brynhilde

Hjordnäras Gammeldags mjölk är ohomogeniserad. Det står inte på hemsidan, men det står att den är ohomogeniserad på själva mjölkpaketen.

Anmäl
2013-11-20 07:51 #6 av: rosevin

#5 Åh tack för det, haha! Jag brukar mest köpa den och sitter här med ett paket framför mig och minsann den ÄR ohomogeniserad! Har inte läst på förpackningen, bara på hemsidan. Så härligt!

Anmäl