Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för bäbisverkstan

Amning och viktnedgång

2013-10-30 18:35 #0 av: arncih101

Hej!

Jag började med LCHF för ca 1,5 år sedan för att jag ville få bort överflödiga graviditetskilon. Det gick över förväntan och jag gick ner ca 17 kg på 3-4 månader. Jag fortsatte med lchf men eftersom jag blev gravid igen så släppte jag det strikta tänket och höll mig till nån form av lågkolhydrat kost. Allt från ca 20-50 g kolisar per dag upp till 150. Väldigt varierande m.a.o. 

Jag födde iaf mitt andra barn för drygt en månad sedan och funderar på att sakta återgå till en snäll lchf-variant. Jag upplever att jag allt mer och mer börjar återgå till kolhydratkost med inslag av bl.a. bulgur och ris i kosten och många avsteg med snacks och sött framför tvn när amningsmaratonen sätter fart. Det kommer smygande och jag vill styra upp det nu innan det går helt åt skogen. Dock blir jag fundersam. Under min viktminskning förra året hade jag väldigt lätt att gå ner i vikt trots att jag åt livsmedel som anses vara klassiska viktklossar såsom mejerier, lchf bröd, rotfrukter, lchf efterätter osv. Jag kunde inte äta mer liberalt och gick ändå ner 200-600 gram/veckan.

Sådan snabb viktnedgång vill jag inte ha nu eftersom jag helammar. Läst att det utsöndras massa miljögifter vid snabb viktnedgång som passerar i modersmjölken. Dock ställer jag mig också undrades till det, finns det någon som kan mer om just miljögifterna som kan förklara det för mig mer ingående? Hur vet man vad som är sund och osund viktnedgång vid amning? 

Och även; vad mer kan jag införa i min kost för att fortf sakta gå ner i vikt men kanske bara ca 1-1,5 kg/månad?

Just nu står jag helt still på ca 80-81 kg till mina 173 cm (vägde 73-74 innan graviditet). Varken upp eller ner trots en del kolisar. Antar att amningen jämnar ut det just nu. 

Anmäl
2013-10-30 19:20 #1 av: OlgaMaria

Jag tycker du ska satsa på lchf utan fusk. Det är nog enklast om du vill hålla dig ifrån onyttigheterna. Det där med miljögifter är ju något som det är omöjligt att kontrollera. På samma sätt som det kan komma miljögifter från din kropp kan det komma från maten du äter som sedan blir mjölk. Jag skulle inte fästa mig så mycket vid det. Det viktiga är ju att du äter tillräckligt och mår bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-11-01 22:04 #2 av: Sindri

Håller med Theresia - potatis t ex är oerhört hårt besprutat och behandlat. Frukter från fjärran länder är ofta också behandlade på en massa sätt. Jag skulle inte bekymra mig om miljögifter som frigörs.

Anmäl
2013-11-03 11:07 #3 av: arncih101

Ni tycker så, alltså. Får fundera på det. Vill gärna återgå till "riktig" lågkolhydratkost. Blev bara lite orolig över just miljögifterna eftersom det noga påpekas lite här och vart.

Anmäl
2013-11-03 18:31 #4 av: Sammet1

Väldigt mycket här och var, skulle jag vilja säga, men jag vet inte om jag någonsin sett det backas upp vetenskapligt. Att fettlösliga gifter kan gå ut i bröstmjölken finns det vedertagna bevis på, men att det skulle bli mer gifter av viktnedgång, snabb eller långsam, vet jag inte om det har bevisats.

Ät ekologiskt och närproducerat i möjligaste mån, så minimerar du riskerna, oavsett kosthållning och vikt!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.