Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3895 ggr
dehal
2013-10-29 14:15

Tips på LCHF frukost

Hej.

Hade tänkt att lägga om min livsform lite, är så trött på hullet och mitt sockersug. Har gått på LCHF tidigare, men är en av de som är periodare, tyvärr! Men nu har jag verkligen ställt in mig på förändring.

Och just vad man "ska" och "inte ska" äta är jag införstådd på sen tidigare.

Men nu kommer mitt problem, eftersom jag är fruktansvärt morgontrött behöver jag tips på vad man kan slänga ihop på helst 3 minuter som jag sen kan äta på jobbet, eller även förbereda dagen innan. Helst något som jag står mig på ganska länge :)

Tacksam för svar.

Annons:
RomDoll07
2013-10-29 14:41
#1

Hej!

Kul att du vill ge LCHF ett försök till, om du verkligen bestämmer dig kommer du inte att ångra dig.

Angående din fråga vill jag slå ett slag för stekta ägg, jättegott, snabbt och enkelt (tycker jag i alla fall). Jag har ätit LCHF i flera år och har ägg som mig primära proteinkälla, så jag brukar steka ägg nästan varje dag. Jag brukar oftast steka 4 ägg och för enkelhetens skull knäcker jag i alla ägg i pannan på en gång så att det blir som en slags pannkaka av stekt ägg. Eftersom det är så enkelt och går så pass snabbt upplever jag det inte ens som matlagning att steka ägg, men du får ändå i dig ett ordentligt mål mat som du står dig på länge (fega inte med smöret bara). Dessutom kan du göra en massa andra saker medan pannan värms upp och äggen steks för att spara tid.

Emmasofiahelena
2013-10-29 15:29
#2

Jag skulle rekommendera kokt ägg som man med fördel kan koka kvällen innan, några skivor gustafskorv eller majonäs till. Annars så är en skål rysk yoghurt med kokosflingor, hallon och om man vill lite grädde till super snabbt och gott! Tredje tipset är en avokado som du delar och gröper ur och lägger lite majonäs i. Mättnadskänslorna kommer nog minska med tiden i och med att du äter lchf så du får känna dig för vilka mängder som passar dig och var lyhörd för kroppen i början då det kan vara en svår övergång. Lycka till!

Robb
2013-10-29 15:46
#3

Jag är perverst morgontrött och kämpade tidigare med att kliva upp tidigt och göra typ omelett eller stekt ägg med bacon. Numera har jag slutat att äta frukost helt, vilket är väldigt skönt! Är ändå inte hungrig efter min i regel stora och sena middag.

Om du inte känner dig redo att skippa frukosten har ju Emmasofiahelena här ovan väldigt bra och snabba tips. 🙂

Effie
2013-10-29 15:47
#4

Jag skulle rekommendera dig att göra en sökning bland gamla trådar - frågan har ställts många gånger (inte för att vara taskig som en del tolkar rådet att söka, utan bara för att det kanske finns tips där som inte dyker upp just nu)

Själv äter jag inte frukost alls längre, så jag har svårt att ge tips om det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ary
2013-10-29 21:12
#5

Ägg och bacon muffins färdiga som ätes kalla - vansinnigt gott tycker jag.

Själv äter jag brunch eller lunch som första måltid och då funkar baconmuffins också kanon. 😃

Lchfman
2013-10-30 06:44
#6

Fettkaffe!

Annons:
Sindri
2013-10-30 07:31
#7

Wraps - sök efter grundrecept och varianter här på sajten. Min senaste variant är spenatwraps med fyllning av creme fraiche och rökt lax. Så oerhört gott!

Du kanockså söka på frukost och få oändligt många förslag.

dehal
2013-10-30 08:37
#8

Åååh, tack så mycket för alla tips och råd! Nu ska det verkligen ske en förändring! Kan inte gå och jäsa ut såhär, sen minns jag sen sist gång att magen mådde mycket bättre av LCHF 

:)

citro
2013-10-30 09:33
#9

Det enklaste kanske är att koka 10 st ägg på söndagkvällen,

det räcker ju i fem dagar till frukost.

danlo
2013-10-30 12:16
#10

Jag måste bara tillägga, KÖP INTE DEN TURKISKA YOGHURTEN! Den RYSKA yoghurten är fantastisk i jämförelse. Den turkiska smakar illa i jämförelse och dessutom är den äckligt grynig, ungefär som om den är för gammal eller nåt. Den ryska yoghurten är fetare och var en ögon-öppnare för mig :)

Lchfman
2013-10-30 12:54
#11

Jag håller med dig danlo.

Som natt och dag!

Dessutom fetare!

Orakletidelfi
2013-10-30 17:46
#12

Turkisk yoghurt grynig och smakar dåligt!?, det har jag aldrig märkt, och den ryska är här dubbelt så dyr så den skippar jag!

RomDoll07
2013-10-30 17:54
#13

Jag har aldrig varit med om turkisk yoghurt som är grynig och smakar illa, jag köper visserligen den ekologiska varianten och den har det i alla fall aldrig varit nått fel på.

Annons:
Sindri
2013-10-30 17:58
#14

Vadan detta utfall???? 

Visst är den ryska fetare, men 10% duger gott för en del, i alla fall för oss! Köper Arlas Mezeyoghurt i tetra eftersom den i hink inte görs i Sverige. Tycker den är hur god som helst, och vill jag ngn gång ha fetare  är det bara att toppa med lite grädde.

AilyAdams
2013-10-30 19:50
#15

Jag äter oftast middagsrester som dagens första mål. Det infaller när jag är hungrig, vilket oftast inte är vid en tidpunkt som normalt får maten jag äter att kallas frukost. Snarare lunch. 😊

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: