Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Mår som överkörd av ett tåg på morgnarna

2013-10-29 10:06 #0 av: kolissnålis

Hej!

På det stora hela funkar det bra med LCHF-kosten. Förutom morgnarna. Jag vaknar stel och är öm/har ont i muskler. Kan ha ont i huvudet med bultande puls. Riktigt seg och trög och kan ej "kasta mig" upp ur sängen, då huvud och balans behöver ett tag för att starta upp.

I övrigt mår jag bra. Bara morgnarna som har blivit knas efter LCHF. Inne på vecka 2, dag 2.

/kolissnålis

Anmäl
2013-10-29 10:11 #1 av: Zepp

Antagligen någon form av omställningsbesvär eller något du missar iomed att du lagt om kosten lite drastiskt!

Det värsta brukar vara över på tre veckor.. blir det inte bättre då så får du antingen testa med lite mer kolisar eller några vitaminer, mineraler, salt!

Salt kan du testa omedelbums.. det är ofta ett vanligt problem i början!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-29 10:29 #2 av: kolissnålis

Jaha, tre veckor...

Vill inte äta kolisar. :-( Varför kan inte jag om alla andra kan?

Nej, det är inte salt. Är inte salträdd och äter ordentligt med salt.

Det är självklart kolisarna, men jag fattar inte varför just jag ska behöva må så dåligt. *sur* Jag tycker att min kropp har ju hela natten på sig att ägna sig åt glukoneogenes och vill den ha glukos, ja då får den väl fixa det själv.

Nu sitter jag här och har ätit två stycken finn crisp, jag mår bra, men jag är inte nöjd. :-(

Anmäl
2013-10-29 10:37 #3 av: Lchfman

Prova ändå salt och mineraler.
Seltin kanske, samt magnesiumtillskott.

Det hjälpte mig.
Hällde seltin i glas med vatten och drack några ggr t.o.m :)
Verk och annan sån känsla gick över.

Gillar ditt alias :)

Anmäl
2013-10-29 11:41 #4 av: smurfis

Jag mådde dåligt första veckorna också, men det gick över.

Anmäl
2013-10-29 11:44 #5 av: Zepp

De flesta mår lite dåligt åtminstone i tre veckor!

Med betoning på lite.. mår man mycket dåligt får man fundera om det är något annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-29 11:52 #6 av: OlgaMaria

Jag säger också, drick lite extra vatten med mineralsalt (tex Seltin) i. Kroppen kan förlora mycket salter i omställningen när man tappar vätska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-29 17:17 #7 av: kolissnålis

Jag ska prova. Både vatten med vanligt koksalt och Seltin (har föräldrarna hemma, så det var ju tur).

Dessutom magnesium. Upplevde känningar av sendrag idag (första gången någonsin) på min pw. Någon som kan rekommendera någon bra sort? Jag har faktiskt tagit "Blutsafts" (Floradix) magnesium förut, men det är ju uteslutet nu...

Ja, Lchfman, där blixtrade det till, blev ganska nöjd själv! :-)

Anmäl
2013-10-29 18:50 #8 av: Emmasofiahelena

Det låter som om det kan handla om omställningsbesvär i och med att det inte gått så lång tid ännu med lchf, du ska inte oroa dig för det går över och alla är olika.
Däremot så skulle jag kunna tipsa om att dricka aminosyror (bcaa) på om du tränar på morgonen. Detta för att förse musklerna med protein och förhindra muskelnedbrytning och vissa upplever mer energi och ork med detta. Men mitt tips är som föregående och låta det gå en tid för att se om besvären går över :)
Lycka till!

Anmäl
2013-10-30 08:29 #9 av: cherra

Jag är inne på min fjärde månad med LCHF nu och jag kan se tillbaka och konstatera att det inte var den "snabba resa" som man lätt tror när man läser på hemsidor och forum. Tre första veckorna var HEMSKA kan jag säga nu i efterhand, huvudvärk, ont i kroppen, seg osv. osv. Salt och magnesium och lite extra kolhydrater fick mig igenom. Först i slutet på månad tre började jag "kicka igång" fysiskt på allvar, tog upp min nerlagda styrketräning, kände att jag orkade på ett sätt som jag inte orkat på länge osv.

Under hela resan har mitt blodsocker varit lågt och stabilt, vikten har sakta tickat neråt och jag har, efter omställningsbesvären, mått bra i magen, sluppit migrän osv. vilket gjort att jag trots att jag inte "Kickat igång" fortsatt med LCHF. Tålamod säger jag, det kommer men kanske inte så omedelbart som man lätt kan tro när vi lyriska LCHF:are beskriver vår resa mot välmående och viktminskning.Skämtar 

Anmäl
2013-10-30 10:08 #10 av: Orakletidelfi

Det finns en äldre tråd som heter nåt med tålamod för din kropp eller så, ska se om jag kan hitta den. Budskapet har förts fram och förs fram men många vill inte lyssna. 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714ee7b9cb4622330615f6-talamod-for-din-kropp

Anmäl
2013-10-30 10:31 #11 av: Margareta

Det som brukar vara bra för många medlemmar är att skriva en enda dagbokstråd under gruppen medlemmar istället för att sprida sig i flera trådar.

Då finns hela historien samlad och det blir lättare för andra medlemmar att se sammanhanget och utifrån det dra slutsatser.

Gå in under rubriken medlemmar till vänster så ser du hur jag menar, många har hållit på så i många år och till slut ser man en röd tråd som brukar vara till stor hjälp när man vill förstå vad som fungerar och inte. Det blir som en miniblogg, läst och kommenterad av många :-)

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.