Annons:
Etiketthälsa
Läst 3702 ggr
Vappu
2013-10-28 15:58

Kolesterol

I samband med en undersökning i ett projekt om diabetes fick jag just veta resultaten även om kolesterol.  Kol 6,2 , HDL-kol 1,5 , trigl. 0,9  Ldl-kol 4,2   Anmärkes att mitt kolesterol är stegrat och behöver följas upp.

Jag har ju läst på Kostdoktorn bl.a. att  LDL inte är alldeles lätt att tolka. men att apokvoten är viktig. Blir inte den hög ifall jag förstått rätt hur det ska divideras ? Och då risken för hjärtsjukdom hög.

Alat,  levervärdet var 21.

Värdena om sockerbelastningen och blodtrycket kan jag tolka

Annons:
Zepp
2013-10-28 17:11
#1

6,2/1,5=4,1

Vadå förhöjt.. var dom fulla på Apotekssprit eller?

Bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre.. jättebra om det är 4 eller lägre!

Du har snudd på jättebra!

Man kan bara mäta APOlipoproteiner inte räkna fram dem från kolesterol och triglycerider!

Och triglyceriderna skall vara 1,7 eller under!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vappu
2013-10-29 17:35
#2

Zepp !

Tack för det uppmuntrande svaret !  Jag hade läst om kolesterol bl.a. på Kostdoktorn så jag förstod att värdena inte var så illa. Men det han skrev om apokvoten bekymrade mig.  Han skrev att vanliga sättet är att ta antalet LDL och dela med antalet HDL . Och att för kvinnor är risken för hjärtproblem förhöjd om resultatet blir över 0,8. Riktigt bra värde under 0,6.

Mitt LDL 4,2 / HDL 1,5  =  2,8  ! ! ?

Nu har jag också läst ditt inlägg  " Varför man aldrig ska bry sig om LDL "

Har idag köpt en ny burk, 1 liter jungfrukokosolja ! 😃

Zepp
2013-10-29 18:03
#3

Det du tänker på är kvoten mellan LDL och HDL.. det är egentligen det man vill veta!

Men som du läste i mitt inlägg i andra tråden så är LDL missvisande eller i bästa fall en bra gissning!

Man mäter facktist upp totalkolesterolet och separat HDL.. det är lätt och finns bra metoder för.. ligger på 5% felmarginal!

Såå.. iomed att man jämför Tot med HDL så ser man rätt bra hur det ligger till.. man kan säga att man får en koll på LDL oxå!

Apokvoten är något annat, där räknar man en särskild APOlipoproten som det bara finns en av i varje LDL och HDL!

APOb i LDL och APOa1 i HDL.

Och iomed att det inte finns någon Tot-partikel såå!

ALAT-värdet ser skumt ut.. är det inte i själva verket 2,1?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vappu
2013-10-29 18:23
#4

Zepp och eventuella andra som orkar läsa.

Det var diabetesundersökningen som var det primära och kolesterolet en "biprodukt" i undersökningen.

Och där blev jag något chockad. Jag har en längre tid följt med mitt morgon- fasteblodsocker nu som då och upplevt att jag haft det under kontroll. Har i höst varierat mellan 4,2-5,7. Också dagen före undersökningprovet var det nånting 4,5 eller 4,7. Minns ej exakt.

Så jag väntade mig ett besked "med beröm godkänt " !

Fastevärdet visade 6,8, borde ha varit under 6.1. Och ännu värre att 2-timmarsvärde efter belastningen var 8,5. Borde ha varit under 7,8.

Hur kan det komma sig ?  Sköterskan sade att långtidsvärdet var bra, men det har jag inget skriftlig resultat på ( ev var det 5,8)

Här hemma mäter jag med en Contour apparat som tar blodet från fingret. Har den lånad av diabetessköterskan. Av en pensionerad sköterska har jag fått höra att blodprov från armen visar ungefär 1,1 högre värde. och att provet från armen är mera tillförlitligt.

Två veckor före undersökningen var jag starkt förkyld, (influensa) så jag måste ringa och fick undersökningen framflyttad en vecka. Kan förkylningen ha inverkat på resultatet?  I allafall visar det på "nedsatt sockertolerans".

I morse tog jag här hemma mitt fasteblodsocker som visade 4,6.

Till bilden hör att jag har haft mamma och morbror som haft åldersdiabetes, som det hette tidigare.

Jag är 168 cm lång, väger 66 kg BM! 23 och 77 år gammal.

Blodtrycket är jättehögt, åtminstone då andra mäter det, sk vitrocksblodtryck.

För ett par år sen var mitt fasteblodsocker vid en mätning på Hälsovårdscentralen nånting kring 8. Då började jag med LCHF kost , inte så strikt, men ändå fick jag ganska normala sockervärden efter ca två månader. Jag har fortsatt med HF, även maken. Men har fallit för att äta allt mer kolhydrater.  Jag har ju trott att jag har koll på sockret !

Jag kan börja dagen med fil som jag alltid haft men oftast en äggomelett med varierande fyllning.  Innan dagen är slut frestas jag ofta att äta bröd och mannen vill ha potatis så visst kan jag då äta samma mat.

Nu skulle jag vilja klara av en " livstilsförändring" som det talas om i dessa sammanhang. Hur ska jag peppa mig för att klara det ?

Vappu
2013-10-29 18:32
#5

Zepp

Det står så här: Alat 21    levervärde  (helst under 50 för män, under 40 för kvinnor)

Då borde det väl vara rätt bra ?   Jag bor i  FINLAND !  Kan det vara olika räkning ifråga om decimaler ? 

Tack för ditt engagemang !

[Columba]
2013-10-29 19:17
#6

#5 av Vappu 

Jag bor i Finland och mitt alat är 27. Så vi har båda normalt värde.Det är i mitten av skalan. Så tycker jag att Zepp har rätt i tolkningen av ditt kolesterol. Det ser bra ut.

Annons:
Zepp
2013-10-29 19:39
#7

Mm.. andra referensvärden helt klart i Finnland!

Sen så Vappu.. det där belastningsresultatet betyder att du har diabetes alt, prediabets, alt. en sämre glukostollerans, men det visste du redan antar jag?

Dvs din förmåga att hantera större eller mindre mängder glukos är begränsad!

"- För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt.

- Vi har sett att den första fasen av insulinfrisättning är dämpad både hos diabetiker och de med försämrad glukostolerans jämfört med de infarktpatienter som hade en normal glukosbelastning, säger Anna Norhammar."

http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Men.. men.. men.. Diabetes typ 2 är en diagnos, ett symptom som betyder att man har svårt att hantera ett stigande blodsocker.. och du vet hur du skall bära dig åt för att undvika framtida försämringar!

När det gäller diabetes typ 2 menar man att halva orsaken är arv.. vilket innebär att de med diabetiska föräldrar och andra nära släktingar får undvika kolhydrater så gott det går.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vappu
2013-10-29 21:04
#8

Zepp
Sades att om tvåtimmarsvärdet efter belastning varit 11 hade det varit diabetes.  Så det är då en typ av prediabetes. Ansvariga läkaren för undersökningen formulerar såhär: Sockerbelastningen visar en störning i sockeromsättningen som kallas nedsatt sockertolerans, både fastevärdet och 2-timmarsvärdet är stegrade. Nedsatt sockertolerans ökar risken för att senare utveckla diabetes. "

Kanske vetskapen om detta och det du skrev kan höja motivationen att skärpa mig. Nog har jag ju förstått att det är högre värden under dagens lopp men har ej hållit på och testat. Klockan går ju så fort också mellan måltiderna.  Men jämför man med att börja ta insulininjektioner och allt som följer med det borde det vara lätt att välja disciplin ifråga om kolhydrater.  Tack igen!  Glad över att ha fått berätta om min situation.

Vappu
2013-10-29 21:06
#9

Columba

Tack till dig !

Zepp
2013-10-29 21:16
#10

Ja mitt i eländet så är det hur som helst bra att få reda på det i tid!

Troligen handlar det om just ditt genetiska arv.. och du vet hur du skall göra för att bromsa/hindra utvecklingen!

Sen så.. lixom läkaren sade och som står i artikeln.. man kan ha perfekt fastevärde.. men ändå efter varje måltid få en blodsockerspik.. som efter många år skadar.

Det här är så himla svårt för folk att förstå.. inte fören de passerat medelåldern och de börjar få problem med måendet och vikten så söker de kanske läkare.. men då har mycket skador redan uppstått.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: