Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1546 ggr
Lchfman
2013-10-27 10:04

Mer KH en stund innan löpning eller under. !?!?

Jag har kört strikt LCHF nu i ca 8 mån. Har sedan ett par veckor slutat räkna varenda gram och äter vad jag vill när jag vill. (Inom lchf) Det funkar bra, och ligger kvar på samma vikt. Men löpningen har inte kommit tillbaka riktigt som förr. Den värsta klacken försvann efter kanske 3 månader, innan där var det som om jag sprang och höll andan typ, och kraften var på en tiondel mot innan kändes det som. Kraften kom tillbaka, men inte uthålligheten i längd. Jag klarar kanske 5-7km i "bekväm fart" sen blir det riktigt tungt. Alla säger ju att man skall klara "bekväm fart" i timtal när man ställt om sig. Jag får iofs mindre mjölksyra, och om jag börjar få det i en jättebacke eller så, försvinner det omedelbart när när backen. Men, min uthållighet i distans är borta alltså. Jag sprang oftast 1,5-2,5mil nån gång i veckan som lite längre pass. Men idag tar jag bara slut. Jag funderar pga detta att äta lite mer kolisar några timmar innan löpningen. Eller kanske medans man springer, vilket jag gjorde förr vid långa pass. Men kommer suget tillbaka och gör lchf-livet till en pina? Det är väl bara att prova så klart, men jag tror man sakta men säkert börjar äta mer och mer kolisar om man börjar så här. Har vi några motionslöpare här som har erfarenheter av det jag pratar om och har lust att dela med sig av sina erfarenheter?

Annons:
Lchfman
2013-10-27 13:03
#1

Jag har diskuterat detta fenomen för ett bra tag sen innan i detta forat. Men nu har nya saker hänt i kroppen antar jag, och det har inte förändrats till det bättre. Så här gjorde jag för en stund sedan. Jag käkade ca 70g banan = ~15g Kh plus ca 40g päron = ~4g Kh Dvs ungefär lika mycket som mitt dagsintag en strikt dag. Utöver detta käkade jag ännu ett pyttelitet päron på 40-50g till när jag kubbade, så således ca 4-5g Kh till. Det är tillsammans strax över 100kcal, dvs nästan ingenting. Kan det ha en verklig betydelse? Empiriska slutsatser. Jag tog mig ännu en motionstur idag på en mil i väldigt kuperad terräng. Det kändes bättre redan från början, trots ett segt 10k pass igår, jag hade hela tiden bra med knuff i benen, och dom kände aldrig tunga. Utan att ta ut mig helt hade jag gott om kraft hela vägen.. Kanske inte en dubbelblind slumpad studie. Men det lutar ju åt att börja äta nån typ av kolhydrat när jag tar mina längre pass framöver i tiden. Är det någon som gör så här? Vad äter ni i så fall?

Zepp
2013-10-27 17:10
#2

Eh.. var länge sedan jag tog långa pass.. några pass över huvud taget för övrigt!☺️

Du var väl inte diabetiker vad jag minns?

Hur som helst.. är man frisk.. och dessutom gör av med kolisarna vid en löpning, har jag svårt att förstå varför man skall avstå en banan!?

Grejen är inte så mycket hur långt du springer utan mer hur hårt du kör.. dvs det handlar mer om ditt VO2max och hur högt upp i detta din prestation ligger!

Kör du på 60% lär du inte behöva tanka något alls förutom vatten.. men grejen brukar ju vara att man skall ta ut sig för att höja sin fysiska förmåga.. och då förbrukar man hur som helst en del kolisar!

Så det handlar mer om syre och din förmåga att bränna fett.. som kräver syre!

Glukos kan brännas utan syre, och går du upp till och över 70% av VO2 max så bränner du en del glukos anaerobt.. då bildas laktat.. som i sin tur förbränns.. så länge du inte når laktatröskeln.. dvs din ensymatiska förmåga att omvandla laktat till ATP!

Så det e oxå en grej att träna på.. dvs att höja gränsen för laktattröskeln!

Oså.. på det.. det är intramuskulärt glykogen du använder.. så det bör stoppas dit åtskilliga timmar innan.. en tidsrymd som nämns är minst 2 timmar innan.. men det gäller snabba kolhydrater helst som dryck och inget annat som fördröjer upptaget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2013-10-27 19:41
#3

Nej jag är inte diabetiker. Nej visst är det så, varför avstå en banan. Det som inte funkar för mig är bara "lite då och då". Får för mig att det kan få mig till sötsug igen osv. Jag känner till det med intensitet osv. Du var varit vänlig att informera mig flera gånger. Väldigt tacksam för din kunskap! Men det känns som min förmodade ca 60% är väääldigt långsamt jämfört med normala kh-löpningen förr. Dvs det känns snarare som 35,40% Sen så är det ju som du säger man vill ju ta ut sig lite, det är skönt, och halva poängen med löpningen, lite självplågeri liksom. Förutom att det går lååångsamt på den nivån då det inte är dödsjobbigt, så tar jag sen slut, då känns benen som stenar, huvet är klart dock. Förr blev man alltid snurrig och dimmig om benen kändes så. Det konstiga med det du säger om intramuskulärt glykogen, är ju att det kändes mycket bättre att springa, käkade kanske nån timme eller eller lite mer innan löpturen, och det kändes avsevärt mycket bättre. Det kan bara inte vara placebo :) Förövrigt så brukade det förr vara det bästa som fanns att mumsa i sig en halv snickers eller så när det började gå tungt efter ett par mil. Effekten kom efter ett par minuter, huvudet klarnade och benen fick fart. Är det bara placebo då? Hur går det ihop egentligen? I vilket fall som helst, tack för dina svar, alltid informativt. Jag fortsätter mina amatörmässiga empiriska "studier" och ser vart det leder. Jag vill få ordning på detta, jag saknar mina riktigt långa pass.

jessirene
2013-10-28 20:52
#4

När jag inte ville träna löpning på tom mage och inte heller vara proppmätt. Då tog jag en tallrik filmjölk. Och så tyckte jag att träningen gick lättare. Det var i början när jag åt lchf, jag började i februari. Nu äter jag inte filmjölk och mjölk längre och tränar gärna på fastande mage. Mest för att jag är tjurig.

Kajak11
2013-10-28 22:25
#5

Jag har ätit LCHF I nästan 2 år. Har sprungit hela tiden. 3 x  i veckan. Som något nytt har jag provat intervallöp. Det var tuft dom första gångar, men det går bättre. Jag har inget teoretisk inläg för detta, men man får testa mat. Jag springer bäst om jag inte har ätit på några timmar. Det kan gå på LCHF, men fett förbränningen måste funka för det känns bra, tror jag. Jonas Bergqvist, Dr. Atila (rätt namn?) och Frans Larsson har skrivit om detta. Andra ochså på kostodoktorns kostforum. Men man får prova. Jeg testade i går 1 mil  och sprang några minutter snabbare efter att jag har provat intervallträningen. Kanske en banan och lite nötter gir det lite extra för att maxa hastigheten?? Snabba kolhydrater tror jag inte på i längden om det är långdistans om det är ork man sökar, men om det är tempo då kanske..

I alla fald kan det krångla med magen. Jag tåler inte för mycket nötter när jag skall springa. Har provat med dårlig resultat.."lös" maga och magknep. När man har kört LCHF rimligt strikt kan det vara svårt med mat med höga kolhydratprocenter. Frukost kan bestå av ägg och ost eller annat med hög fettprocent. Jag äter som regel bara frukost i helgen, annars periodisk faste på 16-8, ochså när jag springer 5 km. i lunchrasten (interval), men enstaka dagar kanske ett löskokt ägg till frukost. Är inte så hungrig på morgonen mer.

jessirene
2013-10-29 05:46
#6

Jag kanske var lite otydlig nu när jag läser mitt inlägg igen. Om du har lite sockersuget besvär så kanske du inte vill äta något vrålsött som banan, utan något som tex filmjölk, om du nu äter mejerier, och ändå få en liten kolhydratskick. Om det är för prestation, tävling, så ska du nog ta kolhydraterna kvällen före. Jag antar att det mest är för att göra träningen lite roligare?

Annons:
Upp till toppen
Annons: