Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4061 ggr
myhairlady
2013-10-26 18:19

Varför funkar inte jag som andra?

Lchf funkar bra för mig. Jag har gått ner i vikt, hållit den nya vikten och maten är god. Allting är egentligen frid och fröjd.

Men ibland har jag bara en sådan lust att kunna vara som alla andra i mat/fika-sammanhang.

Visst vet jag att det finns alla möjliga som avviker från mängden, det finns vegetarianer, diabetiker och glutenintolleranta för att nämna några. Men just i min bekantskapskrets så är jag ensam och jag känner ständigt att jag sticker ut ur mängden.

Det är så mycket som hela tiden kretsar kring att stoppa något i munnen. Besöker man folk så ska det bryggas kaffe och bullas upp fikabröd, på jobbet har vi varje vecka möte personalen och chefen, då är det standard att någon bakat en smarrig kaka och bjuder alla på. Jag deltar i många utbildningar/kurser via jobbet där det serveras smörgåsar och frukt till fika.

Det är ju hela tiden ett ständigt ätande/fikande i alla möjliga sociala sammanhang.

Som jag sa inledningsvis så trivs jag bra med lchf-maten. Jag blir mätt och nöjd. Jag saknar inte specifikt den där goda äppelkakan som någon bakat eller smörgåsarna alls. Men jag saknar att bara slippa säga nej tack jämt. Att bara få smälta in i mängden och göra lika som alla andra, att inte alltid vara den som "krånglar"

Jag har försökt verkligen att ta en bulle ibland, en smörgås osv. Vara som alla andra jag umgås med. Men det slutar alltid med att jag faller ner på botten med ett evigt frossande av lösgodis och mycket mer.

Det här är inte heller något som jag tror kommer gå över eller bli mer accepterat i mitt umgänge. Jag är ingen direkt nybörjare av lchf utan har följt kosten i 4 år (med några korta återfall då jag försökt mig på den andra kosten) men fortfarande serveras det fikabröd till mig som jag måste avböja varje gång. För jag är ju smal nu. "inte blir du väl tjock om du äter ett wienerbröd heller"

Ingen kan förstå varför jag börjar frossa så fort jag kommer hem bara för att jag unnar mig ett wienerbröd till kaffet nån gång i veckan. Ingen förstår!

Det skulle vara enklare att leva som eremit

Annons:
Zureel
2013-10-26 18:23
#1

Har du provat att ta med dig något eget att äta ett ägg, avokado, fröknäcke ja vad som helst?


Zepp
2013-10-26 18:33
#2

Varför kan de inte ha stoppat en god korv till fikat i stället.. inse att det e du som är normal och de andra underliga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2013-10-26 18:55
#3

Gillar Zepps vändning - det är du som är normal och de andra som är underliga! 😃

Annars känner jag verkligen igen mig i dina funderingar. Tänk - TÄNK - att få slippa säga nej tack sjuttimiljarder gånger i kvarten!!! (ok, liten överdrift, men ändå.. för min del har det varit en vecka FULL med 'ta en bulle'..)

Men igen: Du har en 'klan' i oss här på sajten. Och ute i världen finns det många potentiella klanmedlemmar för dig att lära känna. Nån här och nån där. 🙂

annainorrland
2013-10-26 19:27
#4

Dina bekanta kanske bjuder alkoholister på sprit också.

"Lite kan du väl dricka"

Cina-y
2013-10-27 07:55
#5

Jag är allergisk mot paprika bl. a. När vi går ut på lunch på jobbet får jag alltid ta den ofta enda rätt som inte innehåller det, byta ut såsen mot en annan sort, få andra grönsaker, etc. Dvs jag är lite krånglig som måste ha specialmat. Inte sitter jag och trycker i mig paprika bara för att de andra äter det och det ser så gott ut med salsa och sån´t.

Likadant tänker jag om socker och kolhydrater, det är något jag inte tål 😉

Susy
2013-10-27 10:32
#6

Kan bara hålla med föregående talare, eftersom jag är laktosintolerant o hållit mig ifrån det många år (nu LCHF o inget raffinerat socker eller laktosfria produkter) numera på striktare diet pga min sköldkörtel. Jag har upplevt detta i många år på jobbet o på möten. Även om de påpekat att det är laktosfritt så har jag tackat nej, pga att jag inte mår bra av att vräka i mig kolhydrater. Folk får tro vad de vill….. Varför de propsar är för att de ska slippa känna sig som "dåliga" människor. Det är inte ditt problem!

Annons:
Biami1.
2013-10-27 10:58
#7

Vid de möten som dina arbetskamrater tagit med sig något gott. Har du försökt ta med dig något bra alternativ att bjuda alla på? Då kan de få en aning om att det går att äta gott utan socker och mjöl. Kram och som #3 säger, vi är fler och vi backar upp dig!

Upp till toppen
Annons: