Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Sötsug av smör?

2013-10-25 16:09 #0 av: Ftjarnlund

Jag upplever att smör sätter igång ett sötsug hos mig och att jag ofta känner mig hungrig/sugen nära inpå att jag ätit mat med smör i samt att jag gärna överäter saker med smörsmak. Är det här ett vanligt problem och hur löser jag det på bästa sätt? Har funderat på ghee men då jag hört att den är lite knäckig i smaken är jag rädd att det snarare skulle göra saken värre då ALLT som är sött eller åt det söta hållet verkar trigga. 


Har uteslutit alla andra mjölkprodukter ur kosten och trodde inte smör skulle vara något problem men jag börjar bli osäker, speciellt eftersom att jag känner mig så hemskt sötsugen varje dag och börjar tröttna på det då jag vill få bukt med mitt beroende och börja må bra igen någon gång.


Kanske bör tillägga att jag bara ätit mjölkfri lchf i snart 3 veckor nu, efter ett återfall, så det kan ju kanske även vara därför mitt sötsug inte är borta än. Men som sagt så är jag rädd att smöret gör det värre för mig, vilket skulle vara riktigt jobbigt då jag redan känner mig VÄLDIGT begränsad i min kost (och älskar smörsmaken, beasås och liknande)


Erfarenheter och tips uppskattas! :)



Anmäl
2013-10-25 16:20 #1 av: Skymning

Oj, det har jag tack och lov aldrig varit med om. Nu försöker jag iof höja fetthalten med olja i stället för smör. Smör har jag bara som liten smaksättare, då jag inte tycker om när det blir för mycket smör.

Men att jag skulle bli sötsugen av det? Aldrig.

Jag hoppas du hittar en lösning på det här, för annars kan det ju bli mycket jobbigt. Ledsen

Anmäl
2013-10-25 16:25 #2 av: Ftjarnlund

Själv har jag alltid varit lite av en smörälskare och tycker verkligen om smaken av smör, lite för mycket är jag rädd. Vill oftast bara ha mer av mat och sås som smakar smör.


Hoppas också på en lösning, det är frustrerande att aldrig få känna sig mätt och nöjd utan gå runt med ett konstant sug hela dagarna. 



Anmäl
2013-10-25 18:06 #3 av: Ftjarnlund

Ingen som känner igen sig eller har någon teori/bra lösning på lager? :)

Anmäl
2013-10-25 19:29 #4 av: hemul

Ja och nej. Smör är gott, så att man vill äta mer är väl inte så konstigt. Sötsug av smör är dock första gången jag hör talas om.


Anmäl
2013-10-25 19:44 #5 av: AstridGunvor

Jag har liknade upplevelser gällande smör. Jag har alltid älskat smör och har en tendens att överäta det till maten. Jag brukar försöka byta ut smöret mot olivolja ibland.

Jag skulle nog kalla mig själv smörberoende. Jag nallar gärna direkt ur smörpaketet med sked. Helst kryddat med chilisalt...

Anmäl
2013-10-26 11:12 #6 av: Ftjarnlund

Vad skönt att jag inte är ensam smörälskare! Tror själv att jag ska börja testa att variera lite med olja och kokosfett, så kanske det inte blir för mycket av det goda. :) Hoppas dock som sagt att smöret inte påverkar suget nämnvärt som jag fått för mig. 

Anmäl
2013-10-26 11:42 #7 av: hemul


Anmäl
2013-10-26 11:45 #8 av: hemul

Jag har alltid varit ute efter fettet, inte socker. Inte mer än som smaksättning till grädden, typ rabarberpaj. Efterrätter utan grädde har jag alltid varit totalt ointresserad av. Men i LCHF-världen KAN man inte överäta fett. Vet inte var de fått det ifrån. Jag har aldrig haft nåt problem med det. Förr brukade jag genera mina kompisar genom att dricka upp grädden man fick på bordet i en gräddsnipa på bättre fik. Ingen, inte ens jag, använde grädde i kaffet, så det hade väl varit synd att låta den förspillas. Lipar


Anmäl
2013-11-02 18:13 #9 av: Ftjarnlund

Nu ska jag iallafall testa en smörfri vecka och se hur det går för suget tar kål på mig! Hoppas på klarhet snart :)

Anmäl
2013-12-20 18:52 #10 av: Framåt

citat

"Hälsomässigt tveksamt
Mejeriprodukter är generellt ett hälsomässigt tveksamt livsmedelsval, men om du ser till att välja de rätta mejeriprodukterna kan du rättfärdiga valet mer. Mjölk innehåller stora mängder mjölksocker och är därför kolhydratrikt. Att dricka mjölk är därför ingenting du bör göra om du äter lågkolhydratkost. Du kommer inte runt problemet genom att köpa laktosfri mjölk. Visserligen kommer du säkert att klara av den mjölken bättre om du är laktosintolerant, men den består istället ofta av glukos och galaktos, restprodukterna efter att laktos har brutits ned. Undvik därför laktosfria mejeriprodukter i så stor utsträckning som möjligt, även om det vid enstaka tillfällen kan vara ett alternativ om du reagerar på just mjölksocker.

En annan orsak till att mejeriprodukter är ett hälsomässigt tveksamt livsmedelsval är att de innehåller mjölkprotein av en speciell typ. Mjölkprotein är visserligen fullvärdigt (innehåller alla aminosyror kroppen behöver), men det specifika mjölkproteinet kasein från komjölk ser annorlunda ut och fungerar annorlunda än det kasein som finns i vår egen bröstmjölk. Bland annat tror man att komjölkens kasein försämrar det generella näringsupptaget och ökar risken för autoimmuna sjukdomar, åderförkalkning och ämnesomsättningsrubbningar. Kaseinet kan också trigga sötsuget och många sockerberoende klarar inte av att äta mat som innehåller mjölkprotein. "

Ur boken:  "Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness". Av Jonas Bergkvist



Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.