Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7096 ggr
Denimia
10/25/13, 2:42 PM

pH och Candida

Hej!

Jag har, som många andra, brottats med återkommande svampinfektioner i de nedre regionerna. Jag har gjort allt (tror jag) som läkarna kan göra. Åt bland annat svampdödande tabletter under två månader för att ta död på skiten en gång för alla (trodde jag). Ett stressigt och hektiskt halvår senare var jag där igen.

Jag tror inte att jag har en extrem överväxt, jag har problem söderut och har en vit beläggning på tungan. I övrigt känner jag inte så mycket mer i kroppen förutom det ENORMA sötsug jag har brottats med lääänge. Nu har jag en tendens att tröstäta socker, vilket säkert bidragit till detta.

Nu till varför jag skriver: Jag har börjar äta en egengjord candidakost. Gröna grönsaker, kött, fågel, fisk. Jag äter laktosfria mjölkprodukter (någon som har erfarenhet av det?) samt kaprylsyra, pau 'darco och msm. Myyycket citronvatten. Jag har också, när jag påbörjade min behandling, gjort prov på mitt pH. Det var låååågt. Är det någon annan som gjort detta, som kan vittna om att de sluppit besvär när de lyckats höja sitt pH?

Många säger att "man" kommer behöva äta den här jävla kosten i hela sitt liv, för annars får man tillbaka skiten. Jag vill inte det. Jag är väl medveten om att jag kommer behöva välja och äta bättre i framtiden då jag verkligen misskött min kropp dels på grund av depressioner och nedstämdhet. Men finns de någon som "överlevt" candidan och lever relativt normalt?

Annons:
Orakletidelfi
10/25/13, 3:44 PM
#1

Vad menar du med att leva relativt normalt? De flesta härinne äter ju det du kallar "den jävla kosten" helt frivilligt 🙂 och ämnar fortsätta hela livet. Möjligen med undantag för det laktosfria. Om det nu var det du menade?

Zepp
10/25/13, 4:07 PM
#2

Jag är laktosintollerant så jag äter den jävla laktosfria skiten hur som helst!

Vit beläggning på tungan kallas för torsk och handlar lixom svamp söderut om dels nedsatt imunförsvar, sockerrik kost samt medecinering.

Sluta med i stort sett alla onödiga kolhydrater.. ät mer fett, ät en ketogen diet, ketonkroppar är sura, så de torde hjälpa till söderut!

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2528

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Denimia
10/25/13, 8:25 PM
#3

Var inte meningen att trampa någon på tårna. Jag äter ju inte den här kosten för att jag vill, utan för att jag måste. Jag förstår att många mår bra av den och tycker det är toppen, jag tycker däremot att det inte är så kul. Kanske bland annat för att jag är matälskare och kock… :)

Jag var mer intresserad av om någon som äter denna kost för att få bukt med candida, och om de har erfarenhet av pH-mätning osv. :) Jag vill gärna gå tillbaka till min sk "normala" kost, vilket innefattar kolhydrater, och jag undrade om det var möjligt. :)

Sindri
10/25/13, 9:08 PM
#4

Kolhydrater är inte speciellt normalt för oss människor.

Jag är också matälskare och visserligen inte professionell kock, men en passionerad matlagare och lagar ofta mat till många, älskar att exprimentera i köket, och det blir alltid väldigt uppskattat. Det finns så otroligt mycket gott att laga med "den här jävla kosten", så jag önskar verkligen jag kunde äta mer.

När du väl fått bukt med candidan kan du äta frukt i måttliga mängder, och även mjölkprodukter. Kroppen säger till när du går över gränsen - då är det bara att backa lite.

Kokosfett är bra för att hålla candidan stången.

Mooniq
10/25/13, 10:02 PM
#5

Mja. Du kan ju läsa om msm. Blandar man msmpulver mef tex kokosfett o smörjer intimdelarna så ger sig svsmpen. Man äter även msm m lite pressad citron i vatten för att mota tillbaka candidan i tarmen. Du är sockerberoende men vill inte höra talas om det. När du går tillbaka till din vanliga kost kommer candidan att breda ut sig igen. Då e du välkommen tillbaka :-)

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

dufva
10/26/13, 1:56 AM
#6

Vad gäller att komma åt problemet genom att höja ph-värdet måste jag nog göra dig besviken..

Kroppen reglerar inte sitt ph genom maten eller nåt annat du kan stoppa i munnen utan genom andningen

Syror andas du ut som co2 och du kan tom enkelt göra blodet lite alkaliskt bara genom att hyperventilera 30 sekunder..

Äter du nåt basiskt typ kalk så måste det genom magsyran vilket neutraliserar allt basiskt innan det når vidare i kroppen

Kroppsvätskorna regleras alltså som sagt i snäva intervall av dina egna kroppsfunktioner och har alltid det ph dom ska ha..

Det enda du kan påverka är vlket ph din urin och i någon mån saliv har men det har alltså ingen som helst koppling till ph i blodet eller dina andra kroppsvätskor

Det finns folk som gör "business" av ph idag men låt inte dessa lura av dig dina pengar

Annons:
magnus681
7/9/15, 8:04 PM
#7

för att bli av med candida behövs två saker, kroppen måste bli mer basisk (candida trivs  sur miljö, och dess restprodukter gör allting ännu surare - de äter kroppen om de får fortsätta ostört), baspulver löser detta. den andra saken är att göra miljön giftig. två enkla medel är bio-licithin och kokosolja (ex cocosa's bruna, helt smaklös och bra att steka i). undvik kalcium i för stora mängder (yoghurt, drick inte mjölk).

Zepp
7/9/15, 8:48 PM
#8

Bullshit.. Candida trivs bättre i basisk miljö!

Kokosolja gynnar främst mjölksyrabakterier i tarmen, förutom att det bildas monolaurin.

Det är främst kaprylsyran som säljs som kosttillskott mot svamp.. iomed att den bidrar till en surare tarmmiljö!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magnus681
7/9/15, 8:57 PM
#10

"Dom är skapade att föröka sig i en sur miljö. Det är inget ont i sig, det är bara på samma sätt som att när det är minusgrader – då kommer snön! När det blir pludgrader försvinner snön. Med Mikroformer är det på samma sätt.. I en basisk miljö försvinner dom gradvis och återgår till sin normala ursprungsform vilket gåller för candida. Jag kommer ihåg att jag sett och hört Anthony Robbins berätta att han sett tester på  hur candida och mikroformer muterar till en mindre trevlig form när dom passerar en del av kroppen för som har en försurad miljö och återgår till normal form vid basisk miljö."

magnus681
7/9/15, 8:58 PM
#11

de som försöker bli av med candida genom att förse dem med näring (äta godis mm), och göra sin kropp sur, kommer aldrig någonsin att bli av med det.

Zepp
7/9/15, 8:58 PM
#12

Och vad menar du med det?

Vanligt för att bekämpa Candida är surgörare!

Vad gäller PH-balans är det en myt som handlar om att lura folk på pengar!

Tarmen och för övrigt de nedre regionerna både hos man och kvinna skall var svagt sur.. annars tar microorganismer lätt över.. de gillar när det blir basiskt nämligen.

Som sagt vad.. kaprylsyra som är en huvudbeståndsdel i kokosfett surgör tarmen.. eller rättare sagt det gynnar dina vänliga mjölksyrebakterier.

Lika gäller det det gamla husmorsknepet för vaginos.. dvs filmjölk appliceras där nere.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magnus681
7/9/15, 9:06 PM
#13

den som vill får gärna testa det jag skrev:

bio-licithin, cocosa och baspulver, och berätta om det blev någon förändring!

Annons:
Zepp
7/9/15, 9:52 PM
#14

Lecitin finns i äggula, cocosfett kan man köpa på ICA/COOP!

Innehåll Baspulver, 260 g: Kalciumkarbonat (38,5 %), natriumbikarbonat (30,5 %), magnesiumkarbonat (23,1 %), natriumfosfat (3,8 %), kaliumbikarbonat (3,8 %)

Kalciumcarbonat är i princip det samma som äggskal.. eller dolomitkalk!

Natriumbikarbonat är bakpulver!

Magnesiumkarbonat används som laxermedel!

Natriumfosfat är konserveringsmedel!

Osv.. osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magnus681
7/11/15, 12:08 PM
#15

vad det gäller "kokosfett från ica" så är det raffinerat fett, de gifter och biprodukter som följer med är något som belastar kroppen, dvs stressar cellerna när de måste göra sig av med det. var noga med att inte stoppa i kroppen gifter, kör ekologiskt!

Jag har själv märkt att om man använder kokosfett som smakar kokos så tröttnar man väldigt snabbt. Den helt smaklösa oljan (från torkad-pressad kokosnöt) är det enda som håller långsiktigt för mig, dvs cocosa's bruna flaska (gröna smakar kokos, bruna inte).

Visst är det intressant att något basiskt används som konserveringsmedel? :-)

Zepp
7/11/15, 4:42 PM
#16

Jag föredrar cocosfett som smakar kokos!

I mina ICA/COOP kan man köpa kallpressad cocosolja oxå.. till ett helt annat pris!

Dvs man kan även köpa den varmpressade och härdade om man vill.. den lär knappast vara giftig den heller, men rätt högraffinerad!

Har man.. eller misttänker problem med Candida i tarm/söderut.. så kan man köpa Kaprylsyra på hälsokostbutikerna som surgör tarmen.. då bör man nog undvika baspulver.. såvida man inte vill ha laxeringsmedel/behöver dessa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magnus681
7/23/15, 4:37 AM
#17

så upplysande… söderut?

Upp till toppen
Annons: