Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

illamående vid träning

2013-10-24 14:17 #0 av: eemj

Har ätit LCHF i över en månad nu (snart 2).

På detta har jag också periodisk fasta så äter bara mellan 12.00 och 20.00 varje dag. Brukar bara bli två gånger om dagen som jag äter då jag inte bli hungrigare än så.

I början hade jag inge som helst problem med att träna på vår crosstrainer här hemma. Gick hur bra som helst utan biverkningar åt dock inte med periodisk fasta då.

Men nu kan jag inte utföra någon träning alls utan att få en kraftig illamående känsla under/efter träningen. Har aldrig spytt men mår verkligen illa.

Jag brukar träna runt 11.00 då jag fått höra att de ger som mest påverkan om man tränar mot slutet av sin fasta period.

Har detta med LCHF att göra?

Måste också säga att jag äter väldigt strikt LCHF då jag bara äter 2 gånger om dagen.

utöver detta har jag också upplevt hormonal problem, får värk och så men de kommer inget alls är helt rubbad på den punkten.

Första månaden var de helt normalt men denna månaden så är det helt borta.

/ eemj

Anmäl
2013-10-24 15:01 #1 av: Zepp

Ja det kan vara kosten i kombination med fastan!

Grejen är att hjärna ställer om till ketondrift på en månad max.

Men musklerna kan ta flera månader innan de uppreglerat sin fettförbräning.. och då drar de hur som helst en hel del glukos under tiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-24 15:23 #2 av: stass

Vilken bra fråga, för jag upplever samma sak, inget direkt riktigt illamående men de dagar jag tränar känner jag mig trött i huvudet men mätt. I början var det inte så, jag var vrålhungrig efter ett pass, nu vill jag inte alls ha mat på ett bra par timmar.

Anmäl
2013-10-25 08:13 #3 av: AndersAA

Ja just när det gäller träning så kan det ta ett tag innan man funkar som vanligt. Många vittnar om att träningen går sämre till att börja med för att senare dock bli ännu bättre efter en tid. Hur lång tid är individuellt, men kan nog ta några månader.

Sen en liten detalj bara: Att du bara äter 2 gånger om dagen innebär inte per automatik att du äter väldigt strikt LCHF. Hur strikt eller liberal du är har istället att göra med hur mycket kolhydrater du äter per dag.

Du kanske skall ta det lite lugnt med träningen tills din kropp ställt om sig? Alternativt avvakta med att köra periodisk fasta? Testa lite och se. Lycka till :-)

Anmäl
2013-10-25 09:48 #4 av: OlgaMaria

Din kropp är antagligen skitstressad! Jag tycker du ska äta minst tre gånger om dagen. Ät frukost och träna sen före lunch, t ex. Sen middag på kvällen.

Fasta kan fungera bra för många men går kroppen in i stress får man inga positiva effekter. Då går man inte ner i vikt särskilt bra och kroppen tillgodogör sig inte träningen så bra heller.

Det är så dumt med trender i hur man ska äta och träna, när folk lyssnar mer på det än på sin egen kropp. Det är helt fel att tvinga sin kropp i en särskild riktning. Man måste lyssna på den och samarbeta med den. Att mensen tog ett uppehåll är en väldigt fet varningssignal!

Sen kanske du behöver trappa ner lite på träningen över huvud taget nu och bara ge kroppen chans att ställa om till LCHF ett tag. Om kroppen är stressad kan träning vara 100% negativt. Då ökar det bara på stresshormoner och gör allt värre. Gå istället lugna promenader i den härliga hösten. Välj njutning före plåga kära du. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-25 10:08 #5 av: eemj

fastan har faktiskt funkat.. i början gick det segt men nu går jag ner nästan varje dag..

och ja jag vet vad du menar men de är väldigt strikt av det jag har på tallriken det vet jag redan..

jag kan inte ha frukost då fastan slutar vid 12.00
jag brukar äta vid 12.00 sen är jag ofdast inte hungrig igen innan 5-6.

men det är bara så jobbigt att må illa vid träningen,

simmar 3 ggr i veckan 1 timme varje gång dom andra dagarna använder jag min crosstrainer. I början av lchf kunde jag lätt stå 40 minuter på min crosstrainer men nu med fastan etc kan jag knappt stå 10 innan jag mår illa.

Anmäl
2013-10-25 10:21 #6 av: OlgaMaria

#5 Ja, jag tycker det låter helt knäppt. Och inte alls som att det funkar. Du mår ju inte bra!

Så klart du kan äta frukost. Du måste inte fasta!

Eller så skiter du bara i att träna ett tag om du är för bestämd på att du ska ner i vikt. Kroppen har nog fullt upp med fastan och träning blir för mycket. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-25 11:22 #7 av: eemj

Ska se hur de går nästa vecka, tror de har något kopplat med antingen fastan och lchf eller mina hormoner som är upp och ner då jag fick min preiod nu över en vecka försenat.

Anmäl
2013-10-25 15:15 #8 av: Beate

Varför måste du äta strikt lchf då? Varför inte mer liberalt? Kanske blir för mycket med fasta OCH strikt lchf OCH 1 timmes träning varje dag. Kan du inte lägga till ett mellanmål på eftermiddagen? Hur mycket energi får du i dig? Och har du stor övervikt?

Anmäl
2013-10-25 20:20 #9 av: hemul

Om du mådde bra och kunde träna innan periodisk fasta och inte kan det nu, då förstår jag egentligen inte varför du behöver fråga.

Anmäl
2013-11-17 11:55 #10 av: eemj

Som sagt jag tror det hela var av andra anledningar nu.

Kan träna på hur bra som hällst nu utan illamående, så var varken fastan, träningen eller strikta LCHF varianten.

Anledningen varför jag skrev var att jag läste att man kunde må illa med intensiv träning om man var på hög ketos.

men var ingen som nämnde det här så kan ha varit vad som hällst.

för några dar sen blev jag illamående med kokt ägg med smör som jag kunnat äta innan utan problem så verkar få det från olika totalt random händelser.

men som sagt var inget illamående på träning den senaste veckan iaf.

Anmäl
2013-11-17 14:57 #11 av: MolnBlomman

Det är förmodligen mineralbrist (magnesium, zink, krom, järn bland annat). Jag får samma grej när jag tränar / stressar. Kroppen gör ofta slut på mineralerna när man tränar eller har ett aktivt liv öht.

Det hjälper att ta Berocca brustabletter varje morgon. Det återställer balansen. Finns en billigare variant på ÖoB oxå som kostar mindre.

Minskar oxå risken för att du får kramp eller myrkrypningar i benen. :)

Anmäl
2013-11-17 19:59 #12 av: Hungerflickan

Kan också vara vätskebrist. Glöm inte att dricka vatten under fastetimmarna!

Anmäl
2013-11-18 09:03 #13 av: eemj

Vatten dricker jag massa redan då de dämpar hungern inför man ska få börja äta. :)

Men jag kan testa berocca, då jag faktisgt brukar få kramp i foten när jag simmar. >_<

Anmäl
2013-11-20 08:45 #14 av: eemj

Japp illamåendet är definitivt kopplat med pms.

Andra månaden nu som jag mått skit under de här dagarna de konstiga är att jag aldrig någonsin haft dessa problem med detta vid pms tidigare.

Är det jobbigaste jag varit med om och hur mycket man än googlar om skiten finns det ingen som kan ge tips på hur man kan få bort illamåendet bara att det existerar som en symptom. Kul!

-_-

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.