Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2839 ggr
Mozzarellan
10/23/13, 8:13 PM

Hjälp med mina värden.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen är provsvaren klara. Vill gärna ha hjälp med omräkning och om siffrorna är bra. Ni är ju många som kan här på forumet. TotalKolesterol är högt.. Har ätit lchf i nio månader.

Annons:
Zepp
10/23/13, 8:59 PM
#1

274/71= 3,8

Bör vara 6 eller under, hellre 5 eller under, kalasbra om det är 4 eller under! 🙂

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
10/23/13, 9:17 PM
#2

Vad räknade du nu så smart ut?? Vi mäter ju olika här i Italien, hur får jag om de till svenska värden

Orakletidelfi
10/23/13, 9:26 PM
#3

Kvoten av totalkolesterol och HDL.

Dina siffror, de verkar väl vara samma som svenska siffror.

Zepp
10/23/13, 9:29 PM
#4

Spelar mindre roll för det e kvoten mellan Tot och HDL som är bästa utvärderingen av risk för CVD av vanliga kolesterolprover!

Annars kan du dela Tot, LDL och HDL med 39, triglycerider delas med 89, så får du svenska värden!

73/89=0,8!

Det var inte mycket, det bör vara under 1,7!

Såå, du har bra värden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
10/23/13, 9:34 PM
#5

Gott o höra, då mannen stirra sig blind på mitt totalkolesterol. Man mäter väl i mmol/L i Sverige. Tack Zepp för förklaringen. Skall till min dr imorgon bitti så han får kika på papperna. Tre hela sidor !!!

Zepp
10/23/13, 9:42 PM
#6

Då kan du tala om för honom att ditt totalkolesterol har stigit för att HDL har stigit.. det är bra!

Total är den sämsta utvärderingen av CVD risk!

Sen så är LDL uträknat och det slår fel när man har antingen höga eller låga triglycerider!

Totalkolesterolet är allt kolesterol du har i LDL och HDL, det e därför man skall vara fastande för annrs så bidrar även chylomicronerna med kolesterol!

Man fraktionerar och mäter även det som bara finns i HDL!

Det är det som är på väg tillbaka till levern, från cellerna!

Sen kollar man triglyceriderna.. vilket är fett, sen räknar man fram LDL!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Mozzarellan
10/23/13, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Härlig lillelördags läsning……. Om ni inte tycker jag är jobbig får ni gärna klura på de som har en asterisk pga annorlunda värde….

Mozzarellan
10/23/13, 10:15 PM
#8

Å på sista pappret så står givetvis chetoner som sticker ut med 50

Zepp
10/23/13, 10:58 PM
#9

Trombiner är dina blodkroppars koagulationsfaktor!

Hur lätt de klibbar ihop.. men sådant mäter man bara om man har haft en trombos eller för att kolla för K-vitaminstatus.

"The prothrombin time (PT) and its derived measures of prothrombin ratio (PR) and international normalized ratio(INR) are measures of the extrinsic pathway of coagulation. This test is also called "ProTime INR" and "PT/INR". They are used to determine the clotting tendency of blood, in the measure of warfarin dosage, liver damage, and vitamin Kstatus. PT measures factors I (fibrinogen)II (prothrombin)VVII, and X. It is used in conjunction with the activated partial thromboplastin time (aPTT) which measures the intrinsic pathway."

http://en.wikipedia.org/wiki/Prothrombin_time

Verkar vara en omfattande provtagning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
10/23/13, 11:16 PM
#10

Trombons har jag inte haft, men il Dottore ville kolla på potassium och creatin då mina anklar svullnar upp. Det enda var efter operation förra året fick jag själv ta spruta med heparin i femton dar för att inte få ev en trombos,,tydligen standard. Brukar inte besöka sjukhus, men är väldans nöjd med det jag haft behov av hittills av sjukvården här. Alltså, detta är standard vid en checkup….. Var remiss kan fyllas med 8 olika prover. Fick tre remisser. Gjorde väl en sån här fyra fem år sist. Dessutom betalar jag för blodprovet, 89 euro. Klart o gå o hämta ut dagen efter på em. Sen skall jag ta provsvaren till min husläkare. Tyvärr satt där 8 pers o vänta,så jag tittar in imorn bitti…. Sen blir det en ecodoppler på anklarna,,,,, känner mig som en försökskanin.

Mozzarellan
10/24/13, 8:31 AM
#11

Kollade igenom mina gamla provsvar och det är ju märkligt att nivågränsen just på kolosterol sänkts!!!! Förr var övre gränsen 260, nu ligger den på 200. (10 år sen) Alltså blir vi sjukare för någon bestämt sänka övre riskgräns och då kan någon sen skriva ut mer medicin. ……..

MimLan
10/24/13, 8:41 AM
#12

#11 Den slutsatsen var lite haltande. Det kan aldrig ha hänt att det finns mer underlag? Att metoder förändrats? Är du medveten om att referensvärden varierar mellan olika laboratorier för vissa analyser?

Det får gärna vara en korrekt slutsats, men inte på det underlag du lämnade.

Mozzarellan
10/24/13, 8:51 AM
#13

Godmorgon.. Hela mitt förra inlägg ska läsas med ironisk ton. Mina analyser ha gjorts på samma ställe i alla år. Kollade även mannens referens värde och även där var de för tio år sen 260. Vill minnas ha läst ex vis att BMI värde har sänkt md åren så den som var normal för ett antal år sen inte är det nu enligt BMI. Möjligt forskning gått framåt och då har maxvärde sänkts.

Annons:
Mozzarellan
10/24/13, 12:32 PM
#14

Jaha, då har man träffat ilDottore. Han var mycket nöjd med alla provsvar som var utmärkta….. Tills han såg totalkolesterolet. Jag satt ju lugn över dom värdena… Hade kollat även på italienska att man kollar kvoten av total o hdl. Men inte han… Så han ville sätta mig på kur då jag har för högt värde….. Gissa vad, yes, statiner!! Han förklarade lugnt att man kan få svåra kramper i vaderna men äta vidare i ungefär 6 mån sen ta nytt blodprov och då få fina siffror. Helt klart sa att att sen går det upp igen när du slutar med medicinen. ( så varför äta dom då) Frågade vad som händer om jag inte tar kuren. Ja det är upp till mig. Sen frågade jag om hur min lever och mina njurar var, och de har utmärkta värden. Speciellt som doktorn var orolig att jag skulle överbelasta dessa organ med mitt sätt att äta. Nu har nio månader gått och att ser finfint ut förutom totalet. Kollade i mina gamla provsvar och ser att totalk har alltid legat högt. Genetiskt? Syrran har haft stroke o nu kroniskt hjärtflimmer, brorsan somna in i en infarkt. Båda har rökt hela livet. Tittar på receptet……

Zepp
10/24/13, 2:57 PM
#15

274/39=7

Vilket är ett normalt värde för medelålders.. dvs cirka 70-90% av de som kommit över medelåldern har sådana värden!

Skulle man gå på de värdena så fick man ge större delen av vuxna befolkningen statiner.

Vill du ha reda på främsta orsaken till CVD.. medräknat de som har FH?

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten.

Många med diabetes eller nedsatt glukostolerans upptäcks inte om inte ett oralt glukostoleranstest utförs. Det postprandiella blodsockervärdet är en starkare riskfaktor för framtida komplikation i hjärtkärlsjukdom än fastevärdet.
- Vi hade inte hittat mer än 10-15 procent av patienterna med störd sockeromsättning om vi bara tagit fastevärdet på dem, säger Anna Norhammar, kardiolog på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, som deltagit i GAMI-studien där de höga siffrorna på metabola störningar bland hjärtinfarktpatienter upptäckts. Att blodsockret skjuter i höjden i samband med en hjärtinfarkt är känt sedan länge men i stort har fynden avfärdats som en stressreaktion.
- Problemet är att man enbart tittat akut. I GAMI-studien utförde vi glukostoleranstest vid tre tillfällen. Några dagar efter infarkten, efter tre månader och efter ett år. Det dåliga insulinsvaret var inte övergående utan kvarstod, konstaterar Anna Norhammar.

**Hälften har diabetes 
**Enligt RIKS-HIA har idag 23 procent av patienterna med akut kranskärlssjukdom känd diabetes. Enligt glukostoleranstestet i GAMI-studien har ytterligare 25 procent odiagnosticerad manifest diabetes och 40 procent försämrad glukostolerans.
- Till skillnad från den bestående försämrade sockeromsättningen så sjönk insulinresistensen och fasteblodsockret på några dagar ned till de nivåer som sedan uppmättes efter tre månader. Det bestående var ett försämrat första insulinsvar vid glukosbelastning, konstaterar Anna Norhammar och fortsätter.
- För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt.
- Vi har sett att den första fasen av insulinfrisättning är dämpad både hos diabetiker och de med försämrad glukostolerans jämfört med de infarktpatienter som hade en normal glukosbelastning, säger Anna Norhammar."

http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
10/24/13, 7:50 PM
#16

Tackar…..

Kajak11
10/24/13, 9:23 PM
#17

Otroligt…då har många kanske insulinresistens dold om dom har höge värden? Intressant. Men så klart nu vet dom flesta att socker är inflammationsbildande.

Zepp
10/24/13, 9:31 PM
#18

Främsta orsaken till insulinresistens är hyperinsulinemi!

Det tar ungefär 10-30 år innan man utvecklat diabetes/metabolt syndrom.. dvs att man mår så dåligt att man söker läkare för det och får en diagnos.

En del får sin första diagnos på hjärtintensiven!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
10/25/13, 6:37 AM
#19

Helt säckert att LCHF mat måste föredras. Inget socker och mjöl.

Mozzarellan
10/25/13, 8:07 AM
#20

Tänker inte äta statinerna!!! Måste bara smidigt berätta för min Dottore då vi har en bra kontakt och regelbunden kontakt. Vår by är liten ;) Att han stirrar sig blint bara på mitt totalkolesterol . Säger att jag pratat med min svenska läkare som avråder helt😉😉 Maken tycker inte jag skall äta piller alls….

Annons:
Zepp
10/25/13, 12:40 PM
#21

Säg att du är svensk.. och att svenska SBU har kommit fram till att lågkolhydratkost är det bästa! 😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
10/25/13, 2:29 PM
#22

Haha, klart han vet jag är svensk ju….. Jag sa till honom att jag inte tänker knapra dom där pillerna. Det konstiga är man på nåt sätt har respekt för läkare och det tar ändå på nåt sätt det han rekommenderar , fast jag nu inte tänker följa hans råd. Trodde inte jag skulle hänga upp mig så på detta, men tanken är där o irriterar mest hela tiden. "Lätt" o ha idéer innan det helt plötsligt rör en själv. Dottore läser inte heller på engelska😉 Det roliga var att jag prata med en annan svenska som blev ordinerad samma medicin av annan läkare för nåt år sen. Hon tog aldrig ut nån medicin o gick aldrig tillbaka til doktorn. Hon mår utmärkt.

Zepp
10/25/13, 5:42 PM
#23

Prexis som du kom in på så handlar det om en speciell relation läkare/patient!

Du går dit för att få medecinska råd.. hålla koll på din hälsa, han/hon har utbildning och därmed kompetens för att bedömma olika tillstånd.. men det han/hon har att erbjuda är som regel begränsat till medeciner.

Så det finns dels fördelar men även nackdelar med den relationen.. då den facktist har sina begränsningar.. som inte alla är medvetna om.

För.. när det gäller tex livstilsförändringar och kost, så ligger det utanför läkarens kompetens/utbildning.. såvida denne inte har förkovrat sig utanför sin yrkesroll.

Det är till största delen upp till patienten att luska ut vilken livstil/kost som kan gynna dennes hälsa och välmående.

Här har du en liten snutt från Australien!

Heart of the Matter Part 1 - Dietary Villains

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: