Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3005 ggr
willas
2013-10-23 05:50

Socker i maten

Det har flera gånger sett inlägg här där någon är upprörd över att socker finns som ingrediens i nästan all färdiglagad mat. Jag undrar om de alls reflekterar över mängden,

Jag hade köpte bratwurstar utan tillsatsämnen. Hemma läste jag innehållsförteckningen noggrannare. Visst stod socker på listan! Det kom dock efter kryddorna. Totala kolhydratmängden var mindre än 1 gram per 00 g korv.

Jag bryr mig inte alls om den sockermängden! För mig var det viktigare att korven hade hög kötthalt och var tillsatsfri.

Annons:
ScarletMajesty
2013-10-23 09:48
#1

men varför måste det tillsättas socker i allt? Det är många bäckar små, även om det är lite socker i en produkt, och sen nästa, lika lite. Så adderas det upp och bidrar till folks ohälsa. Socker behövs inte i allt, socker behövs faktiskt inte alls.

CasaRamon
2013-10-23 12:04
#2

Jag har sökt efter skinka utan socker, men det verkar inte finnas här i Sverige. Däremot finns det i Spanien där jag bor vissa delar av året.

willas
2013-10-24 07:03
#3

#1 av ScarletMajesty  Eftersom jag huvudsakligen använder rena råvaror, så spelar faktiskt inte den mikorskopiska mängden socker någon roll alls.

AilyAdams
2013-10-24 08:39
#4

#2 Lufttorkad skinka finns ju i de flesta butikerna och där är det bara sant som är tillsatt. Jag köper Garants på Willys och jag tycker den är bra.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Mozzarellan
2013-10-24 08:58
#5

Skulle köpa ' mazzancolle' färska stora räkor som redan var kokta. Läste innehållet och de innehöll socker. Nä, dom köper jag inte mera.

MillisB
2013-10-24 10:33
#6

Jag försöker utesluta blandade produkter, men det är svårt att helt utesluta socker från allt, även om det är s.k. rena produkter, dvs skinka och andra "rena" köttpålägg, alltså inte korvar och pastejer.

Men torkade skinkor är som oftast helt sockerfria!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Annons:
Upp till toppen
Annons: