Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Socker i maten

2013-10-23 05:50 #0 av: willas

Det har flera gånger sett inlägg här där någon är upprörd över att socker finns som ingrediens i nästan all färdiglagad mat. Jag undrar om de alls reflekterar över mängden,

Jag hade köpte bratwurstar utan tillsatsämnen. Hemma läste jag innehållsförteckningen noggrannare. Visst stod socker på listan! Det kom dock efter kryddorna. Totala kolhydratmängden var mindre än 1 gram per 00 g korv.

Jag bryr mig inte alls om den sockermängden! För mig var det viktigare att korven hade hög kötthalt och var tillsatsfri.

Anmäl
2013-10-23 09:48 #1 av: ScarletMajesty

men varför måste det tillsättas socker i allt? Det är många bäckar små, även om det är lite socker i en produkt, och sen nästa, lika lite. Så adderas det upp och bidrar till folks ohälsa. Socker behövs inte i allt, socker behövs faktiskt inte alls.

Anmäl
2013-10-23 12:04 #2 av: CasaRamon

Jag har sökt efter skinka utan socker, men det verkar inte finnas här i Sverige. Däremot finns det i Spanien där jag bor vissa delar av året.

Anmäl
2013-10-24 07:03 #3 av: willas

#1 av ScarletMajesty  Eftersom jag huvudsakligen använder rena råvaror, så spelar faktiskt inte den mikorskopiska mängden socker någon roll alls.

Anmäl
2013-10-24 08:39 #4 av: Skymning

#2 Lufttorkad skinka finns ju i de flesta butikerna och där är det bara sant som är tillsatt. Jag köper Garants på Willys och jag tycker den är bra.

Anmäl
2013-10-24 08:58 #5 av: Mozzarellan

Skulle köpa ' mazzancolle' färska stora räkor som redan var kokta. Läste innehållet och de innehöll socker. Nä, dom köper jag inte mera.

Anmäl
2013-10-24 10:33 #6 av: MillisB

Jag försöker utesluta blandade produkter, men det är svårt att helt utesluta socker från allt, även om det är s.k. rena produkter, dvs skinka och andra "rena" köttpålägg, alltså inte korvar och pastejer.

Men torkade skinkor är som oftast helt sockerfria!

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl