Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Tankens kraft

2013-10-22 21:54 #0 av: duchess

Jag har skrivit här tidigare och bett om hjälp för att jag har stått på en viktplatå i närmare tre månader. Nu har jag läst boken "The Secret" av Rhonda Byrne och börjat tillämpa "attraktionslagen". Jag har alltså förändrat mitt tankesätt och går inte längre runt och tänker "jag går inte ner i vikt vad jag än tar mig till". Istället tänker jag att vikten rasar och jag visualiserar mig normalviktig. Jag har nu gått ner 2 kg varav 1 kg försvann på 5 dagar. Om det beror på min tankekraft eller något annat låter jag vara osagt, men det är möjligt att jag kanske känner mig mindre stressad när jag inte låter de negativa tankar ta plats. Är det någon annan som har erfarenhet av förändringar genom tankar och visualisering? 

Anmäl
2013-10-22 22:04 #1 av: Zureel

Stress kan förhindra viktnedgång och jag upplever definitivt att en positiv attityd när det gäller kosten hjälper till.

Anmäl
2013-10-23 00:40 #2 av: Halvdansken

Kallas också Affirmationer. Kan vara effektivt, men har aldrig provat det på viktminskning. Hjälper självförtroendet en del.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-10-23 05:31 #3 av: Kajak11

Se det du vill skall hända för dig har hjulpet många i mycket så varför inte på viktminskning. Tankens kraft kan göra mer än man tror:-)

Anmäl
2013-10-23 09:00 #4 av: AndersAA

Tankens kraft kan säkert hjälpa till på många sätt. Vår hjärna är en märklig anordning som gör lite som den själv vill Glad

Att tänka positivt hjälper hjärnan att styra kroppen i rätt riktning. Dvs om du tänker positivt om vikten, så kanske du - medvetet eller omedvetet - gör det som krävs för att du skall gå ner lite mer i vikt, äter lite mindre, tar lite mer fett, eller vad som nu behövs. Eller - kanske stressar upp dig lite mindre över problemet vilket vi vet också kan hjälpa.

Jag kan ta en liten jämförelse med golf som jag roar mig en del med på sommarhalvåret. Om jag står framför ett vattenhinder och skall slå över det och tänker "inte slå i vattnet - inte slå i vattnet - inte slå i vattnet", var tror ni då bollen hamnar i 9 fall av 10? Plums!!

Om jag istället tänker "slå upp bollen på green - slå upp bollen på green", och visualiserar detta inom mig, ja då vänder statistiken och jag slår ett bra slag i 9 fall av 10.

Anledningen är att om jag har det dåliga slaget i tankarna, då är det det hjärnan "ser" och sen styr den kroppen att utföra på det viset. Den struntar i att jag tänker "inte"... Om jag istället tänker mig det bra slaget, är det det slaget den "ser" och sannolikheten ökar drastiskt att den skall styra kroppen på ett bra sätt.

Kanske inte en perfekt jämförelse med kosten, men ändå en förklaring till hur hjärnan kan fungera. Glad

Anmäl
2013-10-23 11:27 #5 av: vinteralvan

Jag har precis också börjat intressera mig för attraktionslagen och mår bättre och även gått ner 2 kg på 3 veckor.

Anmäl
2013-10-23 12:40 #6 av: kaisakavat

Jag har också läst om Attraktionslagen.. Bland annat den bok som skrivits av Esther och Jerry Hicks. Same shit.. Efter ett mindre antal sidor började det krypa i mig. Vad ÄR detta?, envisades mitt centrala och perifera nervsystem med att undra. Har ögnat även i Byrnes texter och i annat inom samma genre. 

Positivt tänkande i betydelsen sunt förnuft, logik, konstruktivt och kreativt tänkande är ngt mycket bra. Men det är inte vad dessa personer avser. Istället övergår det i rejält överdrivna hokus-pokus-kvasireligiöst svammel. Och jag har erfarenheter från vardagen, av samma tankegångar. 

Min tidigare KBT-kontakt tror att bara jag inte oroar mig så kommer jag kunna betala mina räkningar och allt blir så bra så. Spelar ingen roll att jag kastas ut från ersättningssystemen som långtidssjuk, vart 2,5:e år. Allt ordnar sig. Sätt dig nånstans och le fånigt och 'Lukta [gärna] på basilikan' och TRO, TRO JÄTTEMYCKET på detta - då ramlar pengarna in och du blir vacker, smal, rik och (därmed) genuint lycklig. Tjoflöjt!

Och "naturligtvis" tycker hon, ska jag verkligen se till att göra ALLT jag vill göra, jag får inte låta min sjukdom hindra mig även om jag blir JÄÄÄÄTTESJUK och PANK av det. Det är ju bra för mig att göra det jag vill! Om man bara inte tänker på att man blir jättesjuk och jättepank när man överanstränger och skuldsätter sig, så kommer det inte bli så.

En coach inom 'hälsoföretagsamhetssektorn' jag råkar känna, upprepar envist att hon inte tror på sjukdomar. Att om man pratar om sjukdomar så blir man sjuk - och vice versa faktiskt; om man inte pratar om sjukdomar så håller man sig frisk.

Hallelluja! Vem är det som behöver terapi?

(Alltså.. Jag tror att just KBT och mindfulness, som jag är inne på här.. är mycket bra verktyg rätt använda, men att vissa s k proffs inom området och vissa andra som 'fuskar' i nära anslutning till, borde ha yrkesförbud. De har missförstått och missbrukar både terapiformerna och de människor de utsätter för sin tro, ickekunskap.) 

VIKTIGT: Attraktionslagen och 'positivt tänkande' i dessa överdrivna former har också en i högsta grad politisk historia och dimension. Varifrån kommer det hela? Vad var syftet/kontexten? Vilken människosyn, vilken samhällssyn ligger till grund? Och vad leder det till.. om man tänker tanken ut? 

Jag rekommenderar varenda mänscha att - till att börja med - läsa boken:

Gilla Läget - Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande av Barbara Ehrenreich. 

Den handlar om USA i första hand, men det är inte svårt se svenska paralleller, då det hela ju har gått på export. 

Anmäl
2013-10-23 13:01 #7 av: Halvdansken

#6. Jag tror till viss del på affirmationer. Om man står framför spegeln var dag och säger "Vad du är ful, gammal och tråkig" så kan det mycket väl leda till att man drar sig undan och mår dåligt, men om man säger "vad du är snygg, glad och trevlig" så leder det till att man går ut och träffar nya vänner, vågar ta tag i saker osv. Du fattar. Man kan bryta en ond cirkel mot en positiv.

Det resonemanget som du beskriver är ju mer att man väntar på 10 miljoner på Lotto utan att man ens spelar.

Anmäl
2013-10-23 13:26 #8 av: kaisakavat

#7 Affirmationer fungerar förstås, som kraftbyggare, hurmörspåverkare, mm. Vilket jag ju skriver ovan också. Kalla det affirmationer eller nåt annat, men det handlar om konstruktivt-kreativt, logiskt, sunt-förnuft-sorts tänkande. Hur vi 'attackerar dagen' har betydelse för dess upplevda och faktiska utfall.

Är inte fel. Förstås. Det är bra. Så länge vi är kvar på jorden.

Det är INTE samma som Attraktionslagen, m fl rörelser, tankeinriktningar, som drar det hela MYCKET längre. Vilka det skrivs om här i tråden, som vore det detsamma och bara positivt. Dessa inriktningar får människor att tänka orealistiska tankar kring vad man kan få och skapa på egen hand helt utan verktyg, det får människor att ta väldigt dåliga beslut (och/eller INTE ta nödvändiga beslut) i allvarliga frågor, äventyra sina liv och andras. Med mera.

Vi måste se skillnaden. 

Det jag skriver är alltså INTE om att tro på miljonvinster utan att spela. Nej. Snarare att Attraktionslagen uppmanar folk att spela bort rubbet för man tror på tanken att affirmationer gör att man självklart vinner.

Anmäl
2013-10-23 13:56 #9 av: Halvdansken

#8. Jag vet inte om jag var otydlig, men jag håller alltså med dig fullständigt.

Anmäl
2013-10-23 14:08 #10 av: kaisakavat

Ahaa.. Glad

Jag visste inte säkert. Tänkte att det kanske blev lite otydligt i min första utläggning. 

Anmäl
2013-10-23 14:36 #11 av: CasaRamon

Om man tror att ett positivt tänkande löser alla problem, då är man väldigt naiv. Men jag är övertygad att om man tänker positivt så kanske det är lättare att lösa problemen. Det kan vara svårt om man stressar upp sej.

Har läst om personer som lyckats bli fri från sjukdomar, t.o.m. cancer,

genom att tänka positivt. Genom att bestämma sej för att bli frisk.

Anmäl
2013-10-23 15:22 #12 av: Gredelin

Man botar INTE cancer med positivt tänkande. Däremot klarar man behandling och biverkningar bättre.

Anmäl
2013-10-23 16:02 #13 av: kaisakavat

#12 Tack! 

Skillnaden mellan faktisk nytta och fabler, irrfärder.

Barbara Ehrenreich - boktipset i mitt första inlägg - fick själv nog när hon som cancersjuk pepprades av det där och värre. "Se din cancer som en gåva. Köp gärna en massa onödiga och dyra rosa saker och rätt coaching.. Om du tänker rätt nu - ditt ansvar - så blir du frisk." 

Anmäl
2013-10-23 16:27 #14 av: Halvdansken

#13. Jag hade en kompis som tänkte så - hon dog i bröstcancer.

Anmäl
2013-10-23 18:18 #15 av: andreaswatz

Hej alla

Jag har inte problem med vikten men upplever attraktionslagen väldigt ofta. Om det är en slump eller om det är nån energi som dras till mina tankar är ju svårt att veta :) Men häftigt är det när man strävar och tänker på nått så kommer det till dig. Jag upplever detta bara inom positiva tankar. Nån mer som upplever detta?

Ha det bra

Andreas

Biglife.se - Hälsa och skönhet

Anmäl
2013-10-23 18:46 #16 av: Orakletidelfi

Hmmm, ja jag blev av med en granne genom affirmationer! Blev riktigt rädd faktiskt! Cool Han var riktigt riktigt otrevlig och jag började visualisera  att han flyttade. Om det är samma som affirmation?  Det tog mindre än en vecka sen såg jag en flyttbil utanför!! Och han flyttade. Det kom riktigt trevliga grannar ovanpå sen!

Kanske får börja med det. Men på cancer har jag mycket svårt att tro att det skulle hjälpa. 

Anmäl
2013-10-23 20:58 #17 av: Kajak11

# 16. Roligt, ja man skall se till inte att tänka vad som hälst, eller man får tänka sig att det kanske hjälper något:-)

Ja, jag förstår att affirmationer kan vara något som man inte skall skoja med eller tro kan göra allt och värst: skylla på sig själv om man  eller andra är alvarlig sjuk. Nej. Men jag har många gångar upplevt ting och saker och senast i dag ochså hört från bekännt hur bra ting händer....om man sätter sig för något. Inte att man kan tro att man "bara " får den stora vinst lätt. Nä men kanske om man gör några stora tankar då händer det något...och om man "arbeter" med visioner, tankar och drömmar och önskar i det hela tiden någonstans i hjärnan. Har upplevt att ting kom till folk som inte hade pengar att köpa dom för - inte stora/dyra grejor men det har kommit "plötsligt" på något sätt. Och att hjälp kom från kanske olika håll när den behövdes. Tror att vi på något sätt kan hjälpa och få hjälp från verandre om vi verkligen vill det. Men inte att allt bara ordnas så...som ett trick.

Anmäl
2013-10-24 12:28 #18 av: Bjorne

Jag läste för ett tjugotal år sedan en bok som hette "Hjärnan som läkare".
Där beskrevs hur man genom att tänka olika tankar kunde påverka kroppen att förändra sig på ett fullt mätbart sätt och på så sätt bota eller lindra olika åkommor. Författaren beskrev tex. hur han blev av med vårtor genom att så att säga tänka bort dem.
Att imunförsvaret har kopplingar till psyket och att den sk placeboeffekten verkligen existerar kan ju visas experimentellt.
Det är alltså inte bara hokus pokus.
En kanske mera kontroversiell sak som beskrevs var en dam med cancer. Genom att tänka immunförsvaret som stora starka hajar som slukade de svaga och förvirrade cancercellerna lyckades hon decimera cancern. (jag kommer inte ihåg vad "hajarna egentligen kallas men de är en del av immunförsvaret i blodet.

Anmäl
2013-10-24 14:53 #19 av: willas

Jag gillar tanken på attraktionslagen, även om jag inte klarar av att tro helt på den.

Däremot känner jag mig fullständigt övertygad om att vi inte vet mycket om kroppens kraft att läka sig själv, Jag tror att den kraften är större än vi kan tänka oss.

Märkväl: jag TROR...Lipar

Anmäl
2013-10-24 15:51 #20 av: CasaRamon

Jag tror också.Glad

Det finns ett ordspråk som säger : tron kan förflytta berg.

Anmäl
2013-10-24 21:28 #21 av: Zepp

Jag tror inte så mycket på positiv tankekraft.. däremot på att negativa tankespiraler gör att man mår mycket sämre än vad den faktiska situationen verkligen är!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.