Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hjärtklappning och orolig/dålig sömn

2013-10-22 19:14 #0 av: Tina62

Hej Allihopa

Senaste tiden har jag sovit så oroligt. Har mardrömmar vaknar och har hjärtklappning. Är det någon som kanske vet vad det kan bero på

Vill även tillägga att jag har mått jättebra tidigare varit pigg osv...men så är det inte nu utan energin har bara försvunnit

Anmäl
2013-10-22 19:40 #1 av: OlgaMaria

Du kanske behöver mer magnesium och/eller kalium. Jag skulle börja med att ta magnesium-tillskott på kvällen och börja använda mer mineralsalt i matlagningen.

Hur länge har du ätit LCHF?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-22 20:42 #2 av: puls

I den initiala fasen av LCHF-kost kan man känna ett visst mått sv energilöshet. Jag skulle addera mer grönsaker och bär liksom nötter och frön för en mer varierad kost. Att man drömmer mer frekvent har jag också upplevt, personligen tror jag det är kopplat till för högt intag av fett. Det är mina spekulationer. .

Anmäl
2013-10-22 21:05 #3 av: Skymning

Du är inte stressad? En vän beskrev nyligen sin situation så som du gör nu och hon äter inte LCHF men blev sjukskriven i fyra veckor. Försäkra dig om att det verkligen är kosten det beror på innan du bestämmer dig för att göra några förändringar.

Jag hoppas du känner dig bättre snart igen.

Anmäl
2013-10-23 08:46 #4 av: AndersAA

Om man har mardrömmar kan man vakna med hjärtklappning, du blir helt enkelt lite skrämd och då ökar pulsen precis som om du var vaken och blev skrämd. Sen när du då vaknar, så kanske du stressar upp dig lite till och undrar vad som händer och då ökar det lite till... 

Gör du det ofta/regelbundet kan man ju fråga sig vad anledningen är, jag skulle inte tro att det beror på kosten, snarare stress eller något annat runt omkring dig i livet.

Om du däremot får hjärtklappning i vila "utan anledning", så skulle du kunna prova magnesium som någon föreslog. Jag har under många år periodvis haft besvär med hjärtklappning, och med magnesium har det blivit bättre.

Jag led också under många år av hastiga uppvakningar med hjärtklappning och hög puls, dock ofta även utan mardrömmar, detta har nästan helt försvunnit sen jag började med LCHF. Kan bara spekulera i varför, kanske mindre blodsockersvängningar nattetid? Hur som helst så sover jag nu oftast hur bra som helst :-)

Anmäl
2013-10-23 09:07 #5 av: Tina62

Tack för era svar. Jag äter varje dag magnesium, omega 3, nattjlusolja, nyponpulver, msm och d-vitamin

Har ätit LCHF ganska strikt sen aug-13. Jag fick sån här hjärtklappning i början men det försvann efter ett tag men denna gång förstår jag inte jag lever ju på precis som vanligt...Kanske jag behöver mer mineralsalt om brist på det kan få denna effekt. Startade även min frukost med 2 ägg, bacon och en halv paprika ifall jag har brist på c-vitamin....

Det är otroligt jobbigt då brist på sömn nu börjar påverka mitt liv

Anmäl
2013-10-23 10:17 #6 av: OlgaMaria

Tar du magnesium på morgonen? Det ska tas på kvällen om man behöver förbättra sömnen. Effekten kommer mer eller mindre direkt. Tar man det på morgonen efter att ha sovit dåligt får man en trött dag.

Om du tar det på kvällen och ändå har sådana problem kanske du får i dig för mycket magnesium. Prova då istället att dricka ett glas vatten med 1 tsk mineralsalt på kvällen. Då får du i dig både magnesium och kalium.

Äter du mycket bacon och andra salta varor som korv? Det kan bli för mycket natrium i förhållande till kalium. Och magnesium driver ut kalium. Försök äta mer grönsaker och använd mer mineralsalt. 

Vad brukar du äta på kvällarna? För mycket natrium kan ge problem, men också tillsatser som finns i bacon och korv kan ge hjärtklappning hos vissa personer. Du dricker väl heller inte kaffe eller någon dryck med sötningsmedel på eftermiddag/kväll?

Jag tror inte du har brist på c-vitamin då du äter nyponpulver. :)

Anmäl
2013-10-23 11:03 #7 av: Tina62

Jag äter ett halvt paket bacon och två ägg till frukost

Äter magnesium på kvällen. Kanske jag ska pröva att ta bort magnesium ett tag och se om det hjälper.

Kanske även bacon måste bort...

Ska absolut ta en tsk mineralsalt varje dag på kvällen..

Får helt enkelt testa mig fram

Anmäl
2013-10-23 11:27 #8 av: OlgaMaria

Ja, hoppas det ger sig. 

Kom på att 1 tsk mineralsalt kanske är väl mycket i ett glas vatten. =) Du får pröva dig fram där också. :)

Anmäl
2013-10-23 12:58 #9 av: Tina62

Kanske ett kryddmått räcker

Anmäl
2013-10-23 13:13 #10 av: Halvdansken

Hur gammal är du? Jag har ungefär samma besvär och det är klimakteriet som ställer till det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-10-23 13:25 #11 av: Tina62

Jag är 51 och är väl också i klimakteriet...:) mens och sådant har börjat hoppa med ett par månaders mellanrum

Fick enorma värmesvallningar men det har försvunnit sen jag började äta nattljusolja

Anmäl
2013-10-23 13:57 #12 av: Halvdansken

Kan mycket väl vara hormoner o sånt som spökar, det påverkar sömnen en hel del.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-10-25 07:47 #13 av: subcalva

Efter 1,5 år på allt striktare LCHF så fick jag bla problem med att jag började vakna vid 3.40 på natten med bultande hjärta och med en upprörd känsla. Ungefär som om jag hade haft en mardröm men inget minne av att jag hade drömt. Efter en del googlande insåg jag att det hängde ihop med att jag förmodligen fick det sk Gryningsfenomenet som uppstår för att blodsockret sjunker lite för lågt och stresshormonerna går igång för att höja det. Jag ökade på mängden kolhydrater, i början främst genom stärkelse typ potatis, och det blev avsevärt mycket bättre. 

Anmäl
2013-10-25 09:44 #14 av: Tina62

Kanske det kan vara just det som du beskriver #13 Subcalva

Tror jag ätit alldeles för lite kolhydrater...Har svårt att underkasta mig det där med att väga osv vilket har ínneburit att jag trott att bara en blick på grönsaker är för mycket kolhydrater. Jag vägde en liten bit paprika ca 42 g och det var ju inte mer än ca 2,5 kolhydrater...I min värld var 42 g paprika alldeles för mycket så jag har ökat på grönsakerna avsevärt och jag har nu börjat att äta minst en halv paprika om dagen då får jag även i mig c-vitamin....tror jag får kanske tvinga mig själv att väga upp typ 12 g kolhydrater i grönsaker och lägga i en burk och sen se till att jag äter upp dom

Har blivit lite bättre sen jag ökade grönsakerna samt jag tar ett kryddmått mineralsalt varje dag...Vaknar fortfarande på natten ett par gånger och känner mig orolig men hjärtklappningen har försvunnit och jag sover längre intervaller

Anmäl
2013-10-25 10:07 #15 av: OlgaMaria

#14 Vad bra! 

100 gram broccoli ger för övrigt mer än dagsbehovet av c-vitamin! Fast jag lägger iofs inte så stor vikt vid RDI. Finns ett mått som kallas ODI (Optimalt dagligt intag) och det är 0,5-5g c-vitamin. 100 gram broccoli är 120 mg c-vitamin. Så jag tror nog det är en bra idé av många anledningar att frossa i grönsaker. 100 gram gul paprika = 205 mg c-vitamin. Lista med c-vitaminrika livsmedel.

Anmäl
2014-03-20 11:35 #16 av: KitoBonito

Hur har det gått med sömnen?

Jag är 23 och är inne på 3:e veckan lchf. Har de senaste dagarna sovit mycket oroligt, drömt en hel del - ofta väldigt jobbiga drömmar - vaknar ofta och är trött och seg på morgonen när jag orkar ta mig upp. 

Min främsta kolhydratkälla är blomkål, broccoli och gröna blad. Vad är bäst efter det, om man känner för att öka? Potatis, morötter? Ris?

Anmäl
2014-03-20 11:44 #17 av: lenoka

Sömnapné? Klimakteriet?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.