Annons:
Etikettövrigt
Läst 4738 ggr
[Lupse]
2013-10-21 21:33

Era åsikter

Detta inlägg finns även på bakverk ifokus

Jag pluggar just nu på gymnasiet, konditori och bageri för att vara exakt. Första året också. Baka tårtor och andra bakverk har alltid varit min hobby, något jag blev glad av och det som gjorde mig allra gladast. Speciellt kul tycker jag är tårtdekorationer och skulptering (kan säga att min systerson blir ledsen varje gång som jag inte kommer med en dinosaurie-formad tårta). Men har av ärlighetens namn sällan ätit eller ens provsmakat det jag gjort.

Jag lider av övervikt och sockerberoende och det enda som har funkat för mig är.. LCHF. Strikt lchf för att vara exakt, vilket innebär ungefär 15g kolhydrater om dagen, vilket är pisslite och 0 socker, mjöl, mm som alltid finns där när jag bakar. Jag klarar det utan problem, blir aldrig sugen men jag får jämt höra kommentarer.

- Du kan väl inte bli en konditor om du aldrig smakar?

- Du måste väl äta upp det du bakat?

- man kan inte bli konditor och inte äta kolhydrater.

Visst måste vi provsmaka ibland, men mina trevliga klasskompisar smakar åt mig och jag litar på vad dem säger. Är det inte lite dubbelmoral om man är för lchf men ändå vill livnära sig på att baka tårtor åt andra.

Kommer/är jag en dålig konditor/bagare för att jag inte äter det jag gör? Vad tycker ni kring det hela? Vad har ni för åsikter?

alla åsikter och svar är välkomna :)

Annons:
RobinEH
2013-10-21 21:41
#1

Ser inga problem med det. Finns det folk med goda smaksinnen tillgängliga som kan smaka av så löser det ju sig.

Att just du inte äter bakverk betyder ju inte att du inte kan tycka om att baka/tillreda dem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
2013-10-21 21:45
#2

GRYMT trådstartare!

Jag hade aldrig klarat det!

Agnez94
2013-10-21 21:59
#3

Klart du kan!

Jag tippar eftersom du är så pass ung så kan du bli av med sockersuget och eventuella socker-igångsättningar (att smaken av sött inte längre triggar så mycket). Många proffs har jag för mig smakar på det de gjort men spottar ut det igen. Det kanske är ett alternativ för dig? Längre fram i tiden alltså menar jag då. Det är jättebra jobbat av dig och fortsätt på det spåret! Lyssna inte på dina kamrater - vad vet de om det?! Stora uppmuntringar från en imponerad LCHF-are!

Lycka till!

Orakletidelfi
2013-10-21 22:03
#4

Du behöver inte känna ansvar för att  du "förleder" folk att äta socker, det får de ta ansvar för själva! Och du kan utveckla lite bra LCHF-recept kanske för att "miljökompensera" typ… 😃

Zepp
2013-10-21 22:04
#5

Klart du kan!

Här har du en till som bakar.. och käkar LCHF!

http://annajdjacobsson.wordpress.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojo55
2013-10-21 23:03
#6

Man kan ju tycka att de som äter de bakverk du tillverkar själva får ta ansvar för sina liv men med missbruk funkar det ju som så att man har ytterst svårt att ta ansvar och göra de val som är bra för en. Annars hade det knappast funnits några överviktiga människor. Att du ställer frågan får mig att tro att du innerst inne inte tycker det känns bra att vara delaktig i andras sockermissbruk? Kanske kommer det att kännas mer och mer tokigt ju längre tiden går? 

 Däremot tror jag inte det är någon tvekan om att du KAN vara konditor och tom en skicklig sådan. Men VILL du? Jag fördömer inte, du måste själv känna efter. Har du inga betänkligheter enl. ovan så är det bara att köra på!

En annan aspekt är att ditt intresse för att baka tårtor och bakverk kanske mest handlar om att få utlopp för din kreativitet och det kanske du kan få på annat sätt? Antingen något närliggande som matlagning eller något helt annat!

Annons:
AilyAdams
2013-10-22 02:40
#7

Nackdelen med att inte kunna smaka själv, så som jag ser det, är att du kommer att få det svårare att skapa nya och för dig, unika smaker. Men som någon skrev, kanske det går att smaka och sen spotta ut?

Lycka till!

 **************************
Heter det De eller Dem?

cherra
2013-10-22 05:31
#8

Klart att du kan baka utan att smaka. Har en kollega som är strikt vegetarian för hon avskyr smaken av kött. Trots det är hon en uppskattad kock (i privatlivet).

En tänkbar framtid är kanske att bli LCHF-bagare? När rörelsen fått det genomslag den förtjänar kommer efterfrågan på "LCHF-lyx" att öka och då finns du där, redo att baka 😉

Layza
2013-10-22 09:51
#9

Min kära dotter tröttnade på att jag aldrig ville äta det hon bakat!

Så hon blev fena på att baka lchf. Igår åt jag en fantastisk pumpapaj som hon gjort. Vispad grädde till, mums!

Jag är förvånad över hur lite lchf-bakverk det bjuds på fik och restauranger, så stor som ändå "rörelsen" blivit.

Varför inte gå in för att göra vackert dekorerade lchf-tårtor, muffins mm, förutom de vanliga?  Då får du till och med smaka på det du bakat! 

Ha det fint med ditt skapande!

Upp till toppen
Annons: