Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 4400 ggr
[ElisabethYL]
2013-10-20 16:56

Ny här!

Hej!

Jag är ny här (gammal på iFokus) och tänkte presentera mig lite närmare…

Mitt namn är Elisabeth och jag bor tillsammans  med mina två katter Artur och Joanna, båda födda i maj. Vi bor i en lägenhet i en småstad på gränsen mellan Värmland och Västra Götaland…

Jag håller på en del med politik och det var på det viset jag fick upp ögonen för LCHF. Jag var nämligen på en "föreläsning" om kost och hälsa och hur det hänger ihop. Det var någonting inom mig som sa "ja, såhär vill jag leva"… Så just nu håller jag på att äta upp den gamla maten samtidigt som det jag köper ska passa in i en LCHF-kost, en "liten" utmaning med andra ord… Men nu har jag tömt ena frysen, bara andra kvar + kylskåpet och skafferiet alltså.. 😎

Tidigare har jag haft en del olika hälsoproblem, även om jag aldrig varit överviktig så har jag haft både det ena och det andra.. Går kosten i hamn så hoppas jag på att kunna minskapå medicinerna och istället ha "den naturliga medicineringen". 😊

Om ni har några tipspå vad man skulle kunna ersätta morgonmackan med, så vore jag tacksam för den blir nog svårast att byta bort.. Teet ryker, då jag inte klarar att dricka det utan socker…

Godiset rök för länge sen, så detär inget problem.. 😉

En annan last som jag har är att jag älskar vatten.. Dricker hur mycket som helst, har gärna en flaska i närheten hela tiden… 🤐

Tar gärna emot tips på matsedlar också… På föreläsningen köptejag en LCHF-bok för 25 kr, tror det var ett riktigt bra pris… 🤑

Undrar ni vad jag är för en, så är det bara att fråga på.., jag låter ibland farligare än vad jag är, egentligen är jag en snäll tjej men har periodvis nästan växt upp på sjukhus.., så ordval och stavning är inga starka sidor hos mig.

Annons:
konichiwa
2013-10-20 17:22
#1

Välkommen Elisabeth!

För min del väntar jag med frukosten tills jag är hungrig. Det brukar bli vid 12-tiden så egentligen räknas det kanske som lunch?

Då blir det en omelett på två ägg och lite vatten. Vispar i en knapp dl riven äkta parmesan, salt o peppar.

Först steker jag tärningar av varmrökt sidfläsk (godare än bacon), häller i äggsmeten och så klickar jag på en god fet sås. För tillfället Eriks pepparsås utblandad med creme fraiche. Så klipper jag över ordentligt med färsk rosmarin. Medan omeletten puttrar färdigt skär jag upp ett berg isbergssallad och toppar med några ituskurna körsbärstomater. Duschar över lite vitvinsvinäger och god olivolja.

Till det en balja gott te. Sen står jag mig till 6-7tiden när det börjar bli dags för middag.

Zepp
2013-10-20 17:26
#2

Välkommen!

Frukost är det enklaste.. den hoppar man över.. såvida det inte är helg/semester.. då inmundigas den tidigast klockan 11-12!

Och då kan den tex bestå utav ägg o bacon, kokt ägg med sill, omelett, kallskuret med kokt ägg, gårdagens midagsrester eller egentligen vad som helst.. för fortfarande finns ingen lag om hur en frukost skall vara beskaffad!

Glömde.. youghurt helst Ryssk eller smetana med nötter frön bär gärna förstärkt med grädde står man sig på rätt länge!

Här har du litta fler förslag!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ElisabethYL]
2013-10-20 17:31
#3

#1 Teet byter jag nog mot min "heliga" nygjorda äppeljouice med lite inslag av morot, päron och citron.. namnam…

Men resten lät faktiskt gott, men jag står mig nog inte så länge.. Om allt går som jag hoppas med nytt jobb kommer jag fixa frukosten på kvällen innan och äta när jag kommer till jobbet med bussen kl 7.. (Kommer börja kl 8 om jag får anställning där)

Gör nog någon egen sås, då jag inte känner mig trygg med "färdig-mat", lite nojjig kanske? 🤪

#2 Är risentas musli ok, tro? Kan kolla innehållet i den senare, men gillar den..

Tackar för länken!

konichiwa
2013-10-20 17:34
#4

Grejen med LCHF är just att man blir så mätt att man står sig l ä n g e.

Fast inte om du dricker söt fruktjuice förstås…

[ElisabethYL]
2013-10-20 17:39
#5

Är äpplen och sånt nåt man ska undvika? Kan som sagt i stort sett inget om det här 🤐

Zepp
2013-10-20 17:39
#6

Gör egen Musli.. du kan alltid kika på de som är färdiga men de består i huvudsak av säd!

Den bästa jag hittade var med 49% kolhydrater varav bara 9 gram socker!

http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/GI-musli/?search_text=&category%5B%5D=91&search=1&index=0

Lite långt ifrån 5% regeln kan man tänka?

Nu vet inte jag var du bor och vilka affärer som finns där.. men i min affär kan man blanda sin egen musli.. och då tar jag bara nötter, pumpafrön, solrosfrön !

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2013-10-20 17:44
#7

I början kan du undvika frukt och annat som smakar sött, sen kan det fungera som efterrätt.. om man inte är för känslig.

Eller rättare sagt.. beroende på dina matvanor i dag.. bra eller dåliga, så kanske det är det sista du skall ta bort är frukt?

Det viktiga är att utesluta säd i alla dess former!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ElisabethYL]
2013-10-20 17:47
#8

#6 Här kan vi inte "blanda" i butiken, men det fins en hel del att välja på i påsar, så att säga… Butikerna häromkring är ICA, Pekås, Coop, Netto, Lidl - sen handlar jag på EuroCash när jag behöver kattsand och ibland på Netto i grannkommunen..

Så det är 5%? Ja då blir det lite mycket.. Men jag får lära mig uunder tiden jag håller på ☝️

Jouicen kan jag nog ta något annat som bas och kanske lite äpple eller päron att bryta med.., kan ju börja lite mjukt.. 😎

[ElisabethYL]
2013-10-20 17:52
#9

Tror frukt är det "minst onda" jag stoppar i mig idag, även om vi nog alla är överens om att det "värsta" jag stoppat i mig är tobak, men gav mig med det för ett bra tag sen…

En stor last jag har nu (eller jag tror det är min största för tillfället) är te med socker…

Alkohol har jag drukit kanske 1-2 flaskor vin totalt under mitt liv, så det ser jag inte som någon last..

Fast det kommer nog komma en hel del dumma frågor…

Om man gör jouice av broccoli o morot?

Zepp
2013-10-20 17:54
#10

Försök att äta dem i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

puls
2013-10-20 17:56
#11

Personligen tycker jag det tar emot att börja dagen med stekt eller varm mat. Har liksom du en förkärlek till mackor. Därför börjar jag morgonen med fyra finncrisp med smör och ost. Gillar du fil och naturell yoghurt så tycker jag du ska göra din egen mysli. Jag brukar rosta (i ugn)mandel, pumpafrön, solrosfrön valnötter, hasselnötter, sesamfrön tillsammans med några klickar smör och kanel å kardemumma på. Det är urgott!

[ElisabethYL]
2013-10-20 18:01
#12

Fil är gott..

(Levde nästan bara på fil i början av sjukskrivningen när jag var sängliggande och precis kommit hem från sjukan i januari/februari..)

Vad är finncrisp?

Zepp
2013-10-20 18:06
#13

Finncrisp är små hårda rågbrödsbitar!

Flatbröd kallas det oxå.. finns i lite olika varianter.

http://www.finncrisp.com/crispbreads/thin-crisps/finn-crisp-original/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
puls
2013-10-20 18:13
#14

Finncrisp är tunna surdegskex. Finns i knäckebrödshyllan. Jag skulle inte påstå att flatbröd och Finncrisp är samma sak.

[ElisabethYL]
2013-10-20 18:15
#15

Låter gott!

Ok, då vet jag iaf var jag ska leta efter det 🙂

OlgaMaria
2013-10-20 19:32
#16

Du kan baka eget LCHF-bröd eller knäcke. Finns massor med recept på nätet.

Själv äter jag gröt varje morgon, för jag älskar den så mycket. :) 2 ägg, 1 dl kokosmjölk, kardemumma och kanel, ev. psylliumfrön. Rör och koka ihop. Serverar med några lingon från frysen och grädde utspädd med vatten. SÅ gott! :) 

Enklaste brödet gör du i mikron på ett par minuter. 2 ägg, 0,5 dl kokosmjöl, 1 tsk fiberhusk, 1 msk smält smör eller olja. Rör ihop och mikra i någon lämplig tallrik.

Fler recept:

Bröd

Fröknäcke

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mtt78
2013-10-20 19:49
#17

Om man inte vill ge upp sin morgonsmörgås, som ju kan vara svårt - speciellt i början, så kan man baka eget kolhydratsfattigt bröd. Jag har många olika brödrecept på min blogg som du hittar här om du vill.

SpurtAnne
2013-10-21 08:05
#18

Hej!

Här står det mycket bra:
http://www.kostdoktorn.se/lchf

Jag skulle råda dig till att hålla det så enkelt som möjligt och inte hålla på och hitta på lösningar för att äta som förut men "lchf-isch".

Koka ett par ägg på morgonen, hacka dem medan de är varma, ha på extrasaltat bregott och en klick kokosfett. Det är lättätet och du står dig lätt fram till lunch.

Skippa josen och filen, testa att ha Stevia i teet istället.

Tänk fett!

:-)

Mozzarellan
2013-10-21 08:14
#19

Hej. Ibörjan var frukosten fet yogurt, utspädd med lite grädde och ibland några blåbär. Sen började jag med kokta ägg som mättar otroligt bra. Ibland kaffe med grädde som sen ersatts av smör och lite kokosfett.. Vissa dagar inte hungrig andra var jag vrålhungrig i början och då lyssnade jag på kroppen o åt. Det tar lite tid i början och ett otroligt bra stöd härifrån när frågor haglade om allt möjligt. En del rasar snabbt,för andra tar det tid, så skynda långsamt. Väldigt bra om man mentalt vet veckans mat och har maten hemma så man inte hamnar i krisläge med hunger och tar det man först hittar i kylen.

[ElisabethYL]
2013-10-21 08:14
#20

#18 Kostdoktorn.. 😉då lägger jag in en länk  http://www.kostdoktorn.se/sjukvardspartiet-oppnar-for-lagkolhydratkost-i-varden

Det var jätteintressant att lyssna på honom, hade jag inte varit så nöjd med min läkare här i stan hade jag bytt till honom 🤪

Annons:
MimLan
2013-10-21 08:18
#21

Du behöver ju inte äta något brödaktigt alls, ät pålägget som det är. Ost/skinka(/majo/senap/salladsblad). 

Det finns en tråd här till vänster som heter "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!". Läs den!

Denna kommentar har tagits bort.
Siggebus
2013-10-22 07:32
#23

Håller med Mimlan - jag hade struntat i brödet.
Man tager en lagom tjock ostskiva - brer Bregott på den och lägger eventuellt skinka och eller lite grönt ovanpå som pålägg på "mackan" 🙂
Och det där att du inte står dig så länge - nää kanske inte i början innan du är avvand från "socker-driften".
Men efterhand som du ätit lchf ett tag så kanske du börjar känna att du faktiskt INTE är hungrig när du brukar vara det och står dig längre.

jessirene
2013-10-22 11:19
#24

I början gjorde jag opsies, som jag frös in och rostade när jag skulle äta. För jag var en smörgåsmänniska. Om jag inte fick frukost så var dagen förstörd. Till det käkade jag filmjölk, lärde mej att gilla det utan något sött på. På opsiesarna hade jag oftast leverpastej. Nu har det blivit onödigt med frukost. Svart kaffe räcker fint.

Anna Abraham
2013-10-22 15:55
#25

Hej!

Även jag är en sådan person som gillar macka på morgonen. Jag har lämnat mitt favoritrecept under tråden "Supergoda fröknäcke". Man kan ta lite knäcke och mer pålägg! 🙂

Upp till toppen
Annons: