Annons:
Etiketthälsa
Läst 5909 ggr
Jojo55
10/19/13, 11:17 PM

Kaliumbrist

Jag måste äta vätskedrivande (Esidrex) pga Menieres yrselsjukdom. Då kan man tyvärr få brist på kalium och jag har senaste tiden legat lite lågt, 3,0 vid ett tillfälle 3,4 vid ett tillfälle, referensvärde 3,5. Men läkaren ville inte skriva ut kalium på recept utan tyckte det var mycket bättre att jag åt banan! Som lchf-kostare vill jag ju självklart inte äta banan så nu undrar jag: Vilka är era bästa tips för att få i sig kalium?

Annons:
RobinEH
10/19/13, 11:19 PM
#1

Köp mineralsalt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojo55
10/19/13, 11:19 PM
#2

Hur mycket bör jag äta v det?

RobinEH
10/19/13, 11:23 PM
#3

Det beror på vilken sort du köper. Seltin innehåller i alla fall 20'980mg kalium/100g. Hur mycket du behöver beror på RDI baserat på din ålder och ditt kön. 

Annars så innehåller Avokado 600mg/100g.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

OlgaMaria
10/19/13, 11:25 PM
#4

Tycker läkaren borde skriva ut kaliumsparande diuretika till dig - spironolakton. Det kan man ta i kombination med andra vätskedrivande medel så att kroppen inte förlorar så mycket kalium. Vitkål, spenat, avokado och broccoli innehåller ungefär lika mycket kalium som banan så du kan lika gärna äta mycket sånt. Dessutom mineralsalt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

RobinEH
10/19/13, 11:27 PM
#5

#3

Jag kollade upp det. 61-74 år och kvinnor = RDI 3'100mg. 

Alltså behöver du äta 15g mineralsalt för att få i dig 101,5% av RDI. Förhoppningsvis så får du ju i dig kalium från din övriga kost vilket innebär att du kan minska mängden mineralsalt.

Här har du en lista över livsmedel som innehåller mest kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojo55
10/19/13, 11:31 PM
#6

Tack! Blir först 60 om ett och ett halvt år om man ska vara petig men nu fick jag ju ett hum om vilja mängder det rör sig om!

Annons:
RobinEH
10/19/13, 11:34 PM
#7

#6

Får skylla på att jag aldrig lyckades vidare bra med matten. 😉

Det blir dock ingen skillnad på RDI av kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojo55
10/19/13, 11:37 PM
#8

Kollade i den tabellen för några dagar sedan men tyckte inte jag hittade något bra. Fast pistagenötter och paranötter kanske inte är så dumt? Och så kål, avokado och och seltin!

RobinEH
10/19/13, 11:45 PM
#9

#8

Tycker du om spenat så kan du ju lägga till det också. Saken är ju den att en del av de livsmedel som innehåller mindre mängder kalium innehåller mindre energi än övriga och kan konsumeras i lite större mängder.

Just pistagenötter och paranötter är dock de nötter jag skulle undvikit på grund av det höga innehållet av aflatoxin som uppmäts bland dem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojo55
10/19/13, 11:47 PM
#10

Jodå, Spenat är gott!

Jojo55
10/19/13, 11:53 PM
#11

Funderar på det där med aflatoxinet, det förutsätter väl mögel? Man märker väl om nöten är möglig? Eller kan aflatoxinet finnas fast möglet är borta och kan man då inte upptäcka det?

RobinEH
10/20/13, 12:01 AM
#12

#11

Det är svårt att upptäcka om en nöt innehåller aflatoxin, ofta är det inte så tydligt som att nöten ser behårad ut. Delar du varje nöt så finns det en möjlighet att upptäcka det i form av missfärgningar, men annars får du vara noga med att spotta ut det om det smakar ovanligt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

hemul
10/20/13, 12:14 AM
#13

#4 Kött och en massa annat också. Lustigt att så mycket innehåller ungefär samma mängd kalium.

Finns väl roligare sätt än mineralsalt. ~10 g kakao ger också dagsbehovet. 100 g grädde ger en tredjedel. Kombinationen måste alltså vara oslagbar! 😃

Annons:
RobinEH
10/20/13, 12:21 AM
#14

#13

10g kakao innehåller 349mg kalium och 100g grädde innehåller 100mg kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ruthgun
10/20/13, 9:26 AM
#15

Vad säjs om 1½ dl tomatsoppa på burk? Täcker hela dagsbehovet enligt listan som innehåller mest kalium. Som variant.

Jojo55
10/20/13, 9:32 AM
#16

Måste den vara på burk? Jag brukar göra tomatsoppa som lunch på helgerna men då lagar jag själv från grunden. Krossade tomater på burk, lök, grädde och kryddor.

OlgaMaria
10/20/13, 9:44 AM
#17

#13 Åh om det hade varit så bra! =) Men nej, 100 g kakao ger dagsbehovet. Och 100 g kakao är 2,5 dl! 

#15 Har svårt att tänka mig att den uppgiften kan stämma. Det borde vara en tiondel så mycket kalium. Det är det i alla fall i den här tomatsoppan: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3265&lang=sv

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Orakletidelfi
10/20/13, 9:51 AM
#18

Angående pistagenötter, har goda vänner som äter kopiösa mängder av dem,  de är från mellanöstern, har även jobbat åratal i invandrartäta områden där "alla" äter sådana  "hela tiden", jag har aldrig hört talas om att de skulle orsakat något som helst "oönskat" så jag skulle inte oroa mig allt för mycket över det. Har också själv tidigare varit tillsammans med en man från Iran och  han åt massor, hans familj åt massor… jag med, har aldrig märkt något över  huvud taget. Hur utbrett skulle det vara?

hemul
10/20/13, 2:41 PM
#19

#14 Shit, jag tänkte fel med ett faktor 10 där! Nåja, det var roligt så länge det varade. 😉

Anneli Carlson
10/20/13, 4:10 PM
#20

Gillar du nötter så är para nötter kalium rika och dessutom kolhydrat fattiga! Jag skulle även satsa på mineralsalt.

Annons:
Ruthgun
10/21/13, 7:30 AM
#21

#17  När det gäller kaliuminnehållet i tomatsoppan så satt jag som ett levande frågetecken när jag såg det första gången. Jag gick in på Livsmedelsverket och kollade i deras databas och sökte på näringsinnehåll. Där står: Tomatsoppa konserv tillagad m vatten mjölk kalium 1502mg/100gram soppa. Jag bad en kostrådgivare i en viktklubb att undersöka om det stämde. Jag har inget hört så förmodligen var det rätt eftersom inte siffran korrigerats i databasen.

Jag tittade på innehållet av kalium i torkade tomater (också i databasen) och 100 gr innehåller 2300mg! Då borde den konserverade soppan vara gjord på torkade tomater!

Orakletidelfi
10/21/13, 7:50 AM
#22

Fast om det var så borde kh raka i höjden rejält också för det är ju mycket mer kh i 100 gram torkade tomater än i 100 gram krossade eller färska. Skumt. 

Är de verkligen torkade alltså, torra, så kan kaliumhalten vara så hög per hundra gram men knappast om de är oljemarinerade och mjuka för då är det inte så stor skillnad mot färska kanske dubbelt med kh. (eftersom de är tyngre då). Alltså vad jag menar: om kaliumhalten är så mycket högre mot färska måste det vara mycket högre mängd tomat i färskt tillstånd och då borde kh också vara mycket högre.

Upp till toppen
Annons: