Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Kaliumbrist

2013-10-19 23:17 #0 av: Jojo55

Jag måste äta vätskedrivande (Esidrex) pga Menieres yrselsjukdom. Då kan man tyvärr få brist på kalium och jag har senaste tiden legat lite lågt, 3,0 vid ett tillfälle 3,4 vid ett tillfälle, referensvärde 3,5. Men läkaren ville inte skriva ut kalium på recept utan tyckte det var mycket bättre att jag åt banan! Som lchf-kostare vill jag ju självklart inte äta banan så nu undrar jag: Vilka är era bästa tips för att få i sig kalium?   

Anmäl
2013-10-19 23:19 #1 av: RobinEH

Köp mineralsalt. 

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-19 23:19 #2 av: Jojo55

Hur mycket bör jag äta v det?

Anmäl
2013-10-19 23:23 #3 av: RobinEH

Det beror på vilken sort du köper. Seltin innehåller i alla fall 20'980mg kalium/100g. Hur mycket du behöver beror på RDI baserat på din ålder och ditt kön. 

Annars så innehåller Avokado 600mg/100g.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-19 23:25 #4 av: OlgaMaria

Tycker läkaren borde skriva ut kaliumsparande diuretika till dig - spironolakton. Det kan man ta i kombination med andra vätskedrivande medel så att kroppen inte förlorar så mycket kalium.

Vitkål, spenat, avokado och broccoli innehåller ungefär lika mycket kalium som banan så du kan lika gärna äta mycket sånt. Dessutom mineralsalt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-19 23:27 #5 av: RobinEH

#3

Jag kollade upp det. 61-74 år och kvinnor = RDI 3'100mg. 

Alltså behöver du äta 15g mineralsalt för att få i dig 101,5% av RDI. Förhoppningsvis så får du ju i dig kalium från din övriga kost vilket innebär att du kan minska mängden mineralsalt.

Här har du en lista över livsmedel som innehåller mest kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-19 23:31 #6 av: Jojo55

Tack! Blir först 60 om ett och ett halvt år om man ska vara petig men nu fick jag ju ett hum om vilja mängder det rör sig om!

Anmäl
2013-10-19 23:34 #7 av: RobinEH

#6

Får skylla på att jag aldrig lyckades vidare bra med matten. Skämtar

Det blir dock ingen skillnad på RDI av kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-19 23:37 #8 av: Jojo55

Kollade i den tabellen för några dagar sedan men tyckte inte jag hittade något bra. Fast pistagenötter och paranötter kanske inte är så dumt? Och så kål, avokado och och seltin!

Anmäl
2013-10-19 23:45 #9 av: RobinEH

#8

Tycker du om spenat så kan du ju lägga till det också. Saken är ju den att en del av de livsmedel som innehåller mindre mängder kalium innehåller mindre energi än övriga och kan konsumeras i lite större mängder.

Just pistagenötter och paranötter är dock de nötter jag skulle undvikit på grund av det höga innehållet av aflatoxin som uppmäts bland dem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-19 23:47 #10 av: Jojo55

Jodå, Spenat är gott!

Anmäl
2013-10-19 23:53 #11 av: Jojo55

Funderar på det där med aflatoxinet, det förutsätter väl mögel? Man märker väl om nöten är möglig? Eller kan aflatoxinet finnas fast möglet är borta och kan man då inte upptäcka det?

Anmäl
2013-10-20 00:01 #12 av: RobinEH

#11

Det är svårt att upptäcka om en nöt innehåller aflatoxin, ofta är det inte så tydligt som att nöten ser behårad ut. Delar du varje nöt så finns det en möjlighet att upptäcka det i form av missfärgningar, men annars får du vara noga med att spotta ut det om det smakar ovanligt. 

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-20 00:14 #13 av: hemul

#4 Kött och en massa annat också. Lustigt att så mycket innehåller ungefär samma mängd kalium.

Finns väl roligare sätt än mineralsalt. ~10 g kakao ger också dagsbehovet. 100 g grädde ger en tredjedel. Kombinationen måste alltså vara oslagbar! Skrattar


Anmäl
2013-10-20 00:21 #14 av: RobinEH

#13

10g kakao innehåller 349mg kalium och 100g grädde innehåller 100mg kalium.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-20 09:26 #15 av: Ruthgun

Vad säjs om 1½ dl tomatsoppa på burk? Täcker hela dagsbehovet enligt listan som innehåller mest kalium. Som variant.

Anmäl
2013-10-20 09:32 #16 av: Jojo55

Måste den vara på burk? Jag brukar göra tomatsoppa som lunch på helgerna men då lagar jag själv från grunden. Krossade tomater på burk, lök, grädde och kryddor.

Anmäl
2013-10-20 09:44 #17 av: OlgaMaria

#13 Åh om det hade varit så bra! =) Men nej, 100 g kakao ger dagsbehovet. Och 100 g kakao är 2,5 dl! 

#15 Har svårt att tänka mig att den uppgiften kan stämma. Det borde vara en tiondel så mycket kalium. Det är det i alla fall i den här tomatsoppan: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3265&lang=sv

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-20 09:51 #18 av: Orakletidelfi

Angående pistagenötter, har goda vänner som äter kopiösa mängder av dem,  de är från mellanöstern, har även jobbat åratal i invandrartäta områden där "alla" äter sådana  "hela tiden", jag har aldrig hört talas om att de skulle orsakat något som helst "oönskat" så jag skulle inte oroa mig allt för mycket över det. Har också själv tidigare varit tillsammans med en man från Iran och  han åt massor, hans familj åt massor... jag med, har aldrig märkt något över  huvud taget. Hur utbrett skulle det vara?

Anmäl
2013-10-20 14:41 #19 av: hemul

#14 Shit, jag tänkte fel med ett faktor 10 där! Nåja, det var roligt så länge det varade. Blinkar


Anmäl
2013-10-20 16:10 #20 av: Anneli Carlson

Gillar du nötter så är para nötter kalium rika och dessutom kolhydrat fattiga! Jag skulle även satsa på mineralsalt.

Anmäl
2013-10-21 07:30 #21 av: Ruthgun

#17  När det gäller kaliuminnehållet i tomatsoppan så satt jag som ett levande frågetecken när jag såg det första gången. Jag gick in på Livsmedelsverket och kollade i deras databas och sökte på näringsinnehåll. Där står: Tomatsoppa konserv tillagad m vatten mjölk kalium 1502mg/100gram soppa. Jag bad en kostrådgivare i en viktklubb att undersöka om det stämde. Jag har inget hört så förmodligen var det rätt eftersom inte siffran korrigerats i databasen.

Jag tittade på innehållet av kalium i torkade tomater (också i databasen) och 100 gr innehåller 2300mg! Då borde den konserverade soppan vara gjord på torkade tomater!   

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.