Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 12601 ggr
Ftjarnlund
10/19/13, 8:32 PM

Får inte till majonäsen!

Läser överallt om alla människor som gör egen majonäs för att det är då mycket godare än köpt, men jag lyckas ALDRIG! För det första så blir det bara en rinnig sås av det hela hur jag en bär mig åt och för det andra så smakar det inte bra! Smakar nästan bara oljigt med en svag smak av vinäger. :/ Så nu vill jag ha era bästa tips! Ska man använda vinäger eller citron som smaksättning? Hur viktig är dijonsenapen (är inte så förtjust i senap men det kanske ger den rätta majonässmaken), vilken olja använder ni och hur gör ni för att få rätt konsistens på majonäsen? Jättetacksam för svar!! :)

Annons:
OlgaMaria
10/19/13, 8:42 PM
#1

Vispar eller mixar du? Använder du gulor eller hela ägg?

Jag tycker det blir bäst om man vispar och använder endast gulor (klassiskt). Jag använder rapsolja, citron och lite dijonsenap. Dessutom salt, peppar, chiliflakes och ev. pressad vitlök.

Lägg allt förutom oljan i en skål. Häll i en liten mängd olja. Vispa med elvisp tills majonnäsen tagit form och blivit krämig, då fortsätter du hälla i olja långsamt och behåller hela tiden krämigheten. Om det blir rinnigt måste du sluta hälla i olja och vispa ordentligt tills det tjocknar igen. När det är tjockt kan du fortsätta hälla i. Du ska ha mycket olja och slutresultatet ska vara riktigt fast majonäs. 

Sen måste ju allt ha samma temperatur också. Jag brukar ta allt ifrån kylskåpet så allt är kylskåpskallt. 

Jag tror du misslyckats för att du hällt i för mycket olja på en gång. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Orakletidelfi
10/19/13, 8:45 PM
#2

Tror senapen är rätt nödvändig. Jag kör numera efter tips här med ett helt ägg. Lägger det i en burk, på med vinäger eller citron, idag nyss till räkor gjorde jag med citronsaft, en msk dijon,  salt vitpeppar och citronessens (naturlig)  (körde detta en liten stund i mikron på upptiningseffekt för att få det rumstempererat, vilken oljan var) hällde på ca tre dl rapsolja. Vanlig inte kallpressad det blir en stark obehaglig smak, oliv blir inte bra heller.  Sätter ner stavmixern mot botten och kör igång, När det kommer vita moln drar jag uppåt och till sist mojsar jag runt. Rör sen med sked. Klart. Tar tre minuter typ. BLir perfekt och håller sig flera veckor om det blir kvar så länge. Den blir jättetjock och krämig.

Orakletidelfi
10/19/13, 8:57 PM
#3

haha två diametralt olika tips har du nu fått! 😃

kaffemoster
10/19/13, 9:32 PM
#4

Jag använder bara gulor, rå äggvita är inte bra för…jag minns inte men det är något med näringsämnena. Dessutom blir majonnäsen mycket tunnare om vitan är med, enligt min erfarenhet. Alltså 1 äggula, ca 1½ dl rapsolja, 1 par tsk dijonsenap, ca 1 msk äppelcidervinäger, lite salt. Häll i bara lite olja åt gången i början, vispa med elvisp. Mot slutet kan man hälla i oljan lite fortare. Det där med att det måste hålla samma temperatur är inte sant. Jag har oljan framme i rumstemperatur och tar ägget direkt från kylen. Misslyckas aldrig - jo, det hände en (1) gång, vet inte varför. Då tillsatte jag en gula till och majonnäsen tjocknade precis som den ska. Ge inte upp, testa igen! Det är inte svårt att göra egen majonnäs!

AstridGunvor
10/19/13, 9:43 PM
#5

Min majonäs får en väldigt bra konsistens, jag har följt bloggen 56kilo:s recept:

1 helt ägg
1-1,5 tsk dijonsenap
1 krm salt
Lite vitpeppar
1 msk citronjuice
2 dl neutral olja, tex en neutral rapsolja (ej kallpressad! ger för mkt smak)

Lägg alla ingredienserna i en hög, smal bägare. Ställ ner stavmixern på botten och sätt på. Stå still med mixern några sekunder och börja sedan vicka fram och tillbaka tills all olja blandats i! Klart!

http://56kilo.se/majonnas-pa-minuten/

Men jag har aldrig blivit riktigt nöjd med smaken, jag tycker tyvärr att hemköpt smakar bättre. Är det vinägern som saknas kanske?

Jag använder också stavmixer och då blir det klart på ca 15 sekunder.

konichiwa
10/19/13, 10:34 PM
#6

Jag tycker inte om smaken av dijonsenap så jag använder vanlig slotts senap. Andelen socker är försumbar eftersom jag bara tar 1 msk till samma recept som ovan med ett helt ägg.

När jag försökt med 2-4 äggulor (allt annat lika som Jan Guillo brukar säga) så blir den rinnig.

Det blir perfekt och jättegott!

Annons:
Orakletidelfi
10/19/13, 10:54 PM
#7

det med äggvitan är för att ett ämne, avidin,  förhindrar upptagning av biotin. Men om man inte käkar majonnäs i enorma mängder tror jag knappast det kan ha någon större betydelse, en matsked eller ett par av majonnäsen ger ju väldigt lite äggvita.

OlgaMaria
10/19/13, 10:55 PM
#8

Jag tycker det blir mycket bättre smak om man inte använder hela ägg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[fass]
10/19/13, 11:03 PM
#9

#7: Men även den köpta majonäsen innehåller nog alltid rå äggvita.

OlgaMaria
10/19/13, 11:10 PM
#10

#9 Nej! Det tror jag aldrig förekommer. Men iaf Findus och Kavli innehåller bara äggula.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[fass]
10/19/13, 11:43 PM
#11

#10: Okej, bra att veta! Jag trodde det eftersom färgen och smaken på hemlagad majo med äggvita och den köpta är lika. Den hemgjorda med bara äggula både smakar och ser ut annorlunda.

hemul
10/20/13, 12:25 AM
#12

Det är nog för att de inte har så mycket äggula i. De har ju förtjockningsmedel istället.

[fass]
10/20/13, 12:42 AM
#13

Så är det nog . :)

Annons:
Orakletidelfi
10/20/13, 9:25 AM
#14

Jag har testat med bara äggula och kan inte märka någon skillnad alls så därför sölar jag inte med att dela längre. Jag använder minst tre dl olja till ett ägg. Att smaken av äggvitan ens skulle kunna anas tror jag inte riktigt på, den smakar ju inte något i sig, och det är starka smaker med som vinäger, dijon och peppar…

Ftjarnlund
10/25/13, 3:58 PM
#15

Tack för alla fina tips, ska kämpa vidare med majonäsen! :D

Upp till toppen
Annons: