Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5100 ggr
goliath
10/19/13, 6:02 AM

Vi gör vårt eget kostregistreringsprogram!

Hej!

Jag är trött på kostregistreringsprogram som saknar något. Så nu tänker jag designa/programmera mitt eget program!

Det jag saknar är varianter på hur datan används och grafiska framställningar. Jag droppar dagboksvarianten med träning etc. Jag vill bara fokusera på själva registreringen och hur datan sen används/presenteras

Please kom med ideer om funktioner och illustrationer ni saknar i ert kostregistreringsprogram så kanske jag kan ge er det ni vill ha om ett par månader :)

Jag kastar upp några funktioner:

X innehåll av näringsämnen i matvara/måltid/dagsintag mängdenhet per 100g -stapeldiagram

X innehåll av näringsämnen i matvara/måltid/dagsintag mängdenhet per 100kcal -stapeldiagram

X innehåll av näringsämnen i matvara/måltid/dagsintag i % av RDI -stapeldiagram

X Jämföra olika matvarors näringsinnehåll per 100kcal med varandra -stapeldiagram?.

X Jämföra matvarors näringinnehåll per 100g med varandra -stapeldiagram?.

X fördelning av fett protein och kolhydrater i E% av matvara/måltid/dagsintag -kakdiagram

X Fördelning av fett kolhydrater och protein i gram i matvara/måltid/dagsintag -kakdiagram

X fördelning av mättat, fleromättat och omättat fett av matvara/måltid/dagsintag -kakdiagram

X hur gör man för att registreringen ska vara så enkel som möjligt och gå så fort som möjligt?

Förslag och ideer tas emot med öppna armar!

Annons:
[malinkih]
10/19/13, 6:25 AM
#1

Appen Shapeup är ju dock helt suverän. provat den? :)

[fass]
10/19/13, 9:21 AM
#2

@Goliath: Superbra initiativ! Jag ser fram emot ditt resultat! Jag tycker det skulle vara bra om det var enkelt att lägga in ingredienser med mängd för tex ett bröd och därefter välja brödet per portion. Det skulle också vara bra om det fanns lite fler av produkter som är "moderna" företeelser som tex kokosolja, mandelsmör rocculasallad och inte bara en massa ålderstigna maträtter som finns i minmats lista (tex sillpudding, mandelkubb?! :).

goliath
10/19/13, 6:42 PM
#3

#1

Altså att man typ lägger in ingredienserna för tex ett helt bröd. Sen "sparar man matvaran". När man sen ska registrera den matvaran kan man uppge mängd som "portion", "skiva" eller liknande?

Jag har SLV´s matvarutabell från 2013. Men den är ju tyvärr inte komplett

Nån som vet om det finns andra datasamlingar man kan komplettera matvarutabellen med för att få den mer komplett?

goliath
10/19/13, 6:51 PM
#4

#1,

JAg har provat flera, bl.a. dumbbell, fatsecret, minmat, matdagboken och ett gäng norska appar.. Shapeup kommer jag inte ihåg om jag testat..

Jag tycker betalversionen av matdagboken ger mig de bästa grafiska framställningarna.

Det finns många jag tycker är bra, men jag finner ingen som har alla funktionerna jag är ute efter..

savonit
10/19/13, 7:21 PM
#5

Jag skulle viljaha så man kan lägg in om man är en man eller kvinna, vilken ålder och sedan på se hur man ligger till vitamin och näringsmässigt efter rdi alt ODI.
Samt om det är något som fattas, få reda på lämpliga produkter att tillsätta för att komma upp.
Den första funktionen är mycket simpel skulle jag tro.
Den andra troligtvis mycket kronglig, men guld värd.

[fass]
10/19/13, 10:22 PM
#6

#3 Goliath: Ja just så! När jag lägger in ett brödrecept i minmat är det nödvändigt att jag själv först summerar ihop kcal, fett, kh och protein för hela receptet, onödigt krångligt.

SLS matvarutabell är nog den minmat använder och den är dåligt uppdaterad på nyare matvaror.

Annons:
goliath
10/20/13, 12:49 AM
#7

# 5, 6

🏆

Tripod
10/20/13, 9:15 AM
#8

Lysande! Jag är gärna betatestare.

peoy
10/20/13, 10:30 AM
#9

#3, det finns nån finsk (på svenska) som ska vara bra.. letar lite..

http://www.fineli.fi/?lang=sv

Vet inte om det går att få ut rådata ur den, men det är ju bara att plocka ner alla sidorna och parsa lite..
Sen måste man ju räkna med att användarna uppdaterar och kompletterar databasen med matvarorna.. Frågan är kanske om det kanske är bättre att bygga på en helt egen databas (vi vill ju inte ha onödigt som "findus färdiga fabrikslasagne" bland matvaror)..

Jag har också ett påbörjat/vilande/planerat projekt med nån typ av receptdatabas där det ska gå söka efter de ingredienser man har hemma och få fram förslag på maträtter att tillverka (med så lite inköp av saknade ingredienser som möjligt). Recepten i mitt projekt hade jag tänkt göra via länkningar till andras sidor, och som referenser (ISDN, sidnr) till diverse kokböcker.

/PeO

chlj5@icloud.com
10/20/13, 10:48 AM
#10

Underbar ide!! -Jag vill gärna kunna skapa en egen maträtt direkt från ett recept och ange om det avser t ex 6 portioner, sedan kunna bokföra bara en portion när jag väljer den till min måltid. -Cirkelfiagram är alltid min favorit -Vill ha siffror för P, F och KH så klart, dessutom gärna så många andra näringsämnen som är rimliga på givet utrymme -Kunna jämföra matvaror med varandra, kanske 2-3 stycken -moderna varor oxo tack, struntar oxo i sillbullar till förmån för t ex creamy kokosmjölk -en möjlighet att kunna dela recept med varandra kanske,,,,? Testar gärna en Betaversion om det hjälper och är villig att betala för en färdig app Heja Goliath!!!!!

goliath
10/21/13, 1:21 AM
#11

Tack för fler tips!

Allt detta göras! Det enda meckiga är matvaruregistren.. JAg har varken tid eller ork att lägga in alla makro och mikronäringsämnen, samt fiber, tillsatt socker, fettsammansättning etc etc, manuellt… Och listorna som finns tillgängliga är ju inte kompletta.

Man kan ju ha en funktion där användarna kan registrera sina egna matvaror. Men då finns det en risk för att att datagrundlaget kan bli felaktigt eller inkomplett. Man skulle ju kunne ha en lite stjärna i kanten på de matvaror som användarna själva har registrerat så det blir öppenhet kring det iallafall.

goliath
10/21/13, 1:33 AM
#12

fineli är fin. Någon som vet om man kan använda deras matvarudatabas?

goliath
10/21/13, 5:01 AM
#13

hittade svaret själv:

"

Serviceprislista för Institutet för hälsa och välfärd enhet för nutrition (1.12.2011-)

Enheten för nutrition vid Institutet för hälsa och välfärd har förnyat informationen om de finländska livsmedlens sammansättning. Den uppfyller nu de hårdaste kraven som industri, matförsörjningen, forskningen och hälsovården ställer. Av Fineli-databasens näringsvärden bildar vi alternativa sammansättningspaket, som kan fås på CD-skiva. Alla uppgifter om livsmedel har översatts till finska, svenska (obs! finlandssvenska) och till engelska.

Produktkod Produkt Prist utan skatt EUR FINE68 Baspaket Innehåller uppgifter om över 2 100 livsmedel och 68 näringsfaktorer. 2 880 E34 Baspaket Innehåller uppgifter om över 2 100 livsmedel och 34 näringsfaktorer. 1 550 E15 Liten sammanfattning Innehåller uppgifter om över 2 100 livsmedel och 15 näringsfaktorer. 1 009 R20 Råvaror Innehåller uppgifter om över 800 basråvaror och 20 näringsfaktorer. 673 R40 Sammanfattning för industrin Innehåller uppgifter om över 800 basråvaror och 40 näringsfaktorer, som valts ut särskilt med tanke på industrins behov. 1 009
Livsmedelsdatabas, engångsutredning 60/h

  • Moms 24 % tillkommer.
  • Vid leveranser utomlands överenskoms betalningsvillkoren skilt.
  • Informationen levereras på cd-skiva som ASCII-fil. Bruksanvisning och databasbeskrivning medföljer.
  • Uppdatering: 25 % rabatt på inköpspriset, om produkten har köpts inom tre år från den föregående anskaffningen.
  • Köparen har rätt att använda de levererade uppgifterna i sin egen verksamhet och som en del av sina kommersiella programvaruprodukter.
  • Vid användning måste Institutet för hälsa och välfärd databas Fineli uppges som källa.
  • Bruksanvisning (pdf)
  • Näringsfaktorer i Fineli produkter (pdf)
  • Prislista (pdf)
Annons:
goliath
10/21/13, 5:02 AM
#14

är det nån poäng att använda både denna och SLV´s databas tro? eller blir det mesta överlappning?

savonit
10/21/13, 7:24 AM
#15

#14 Det är en ide.
Men de har olika värden för samma saker.
Så skall det göras får man se till att produkter som finns i båda databaserna blir ett snitt värde mitt emellan.
Alternativt att användaren själv kan välja vilken databas beräkningarna skall göras ifrån.
Jag skulle föredra alternativ 1.

Mozzarellan
10/21/13, 8:21 AM
#16

Måste erkänna efter 9 mån med dumbell så saknar jag en hel del av det ni andra nämt ovan. Sen när det finns en maträtt inlagd, den kan ju göras på olika sätt av olika pers så jag klickar aldrig i en färdig rätt. Vilsen exempelvis hur jag lägger in det jag ätet om jag lägger in i rå vara eller tillagad….. Tillagar en rawgrön smoothie som dricker under två dagar…. Vill lägga in totalt o sen få ut värdet i 3 dl…. Vore ju fantastiskt om det gick…

crikarlshamn
10/21/13, 12:58 PM
#17

Mozzarella,

Ge mig ingredienserna, ska se hur fatsecret.se (som jag använder) fungerar om du vill.

Mozzarellan
10/21/13, 1:01 PM
#18

Åh vilken service. 150 babyspenat, 150 avokado. 100 gurka o 100 banan. Ibland två tsk nyponmjöl och spirulina.

crikarlshamn
10/21/13, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Om blandningen räcker till till tvà pertioner (vardera 3dl?) sà blir värdena följande:

crikarlshamn
10/21/13, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Total översikt, notera att mitt RDI är satt (man kan välja) pà 1500kcal/dag.

Annons:
smurfis
10/21/13, 7:31 PM
#21

Jag gillar enkelheten när man registrerar maten på kostbevakningen däremot saknar jag diagram m.m.

Mozzarellan
10/22/13, 9:52 PM
#22

Sorry att tråden kapades lite. Tack Cri för hjälpen….skall nog ändra lite på den för bananen drar ju upp kolisarna en hel del. Å andra sidan är det nästan dom ända kolisarna under dagen.

Upp till toppen
Annons: