Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 27032 ggr
[malinkih]
10/18/13, 11:26 PM

Supergoda fröknäcke!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakade fröknäcke för första gången idag, se bild nedan.
SUPERENKELT och SUPERGOTT!!! Väldigt få kolhydrater, mycket fett, bra med proteiner, och mejerifria såklart!
Hur gör ni era fröknäcke? :D

Annons:
Biami1.
10/19/13, 11:04 AM
#1

Jag har gjort några omgångar fröknäcke, men har ledsnat då de bara går sönder och bli till smulor.

Kokosbollen
10/19/13, 12:55 PM
#2

Det ser riktigt smarrigt ut :) vilket recept använde du?

Anna Abraham
10/19/13, 4:26 PM
#3

Jag brukar använda ett recept jag hittade på nätet för ett par år sedan (Moniques LCHF-knäckebröd) och som jag sedan har modifierat lite. Tidigare hade jag också problem med att knäckebröden blev för spröda och gick sönder men sedan jag började tillsätta kokosmjöl (eller mandelmjöl) blev de mer tåliga och mer tuggmotstånd.

Alla måttangivelser är ungefärliga. Jag sätter min plastbunke på vågen och häller i ingredienserna i turordning och bara plussar på vikten. Det viktigaste är att summan av vikten av fröna och kärnorna blir ca 350 g. Om det sedan är så att det blir lite mer eller mindre av det ena eller andra spelar ingen större roll. Lätt som en plätt! På semestrar tar jag ibland med de torra ingredienserna färdigblandade så är det bara att tillsätta vattnet när man behöver baka en sats. Lycka till!!!🙂

200 g solrosfrön

50 g linfrön

50 g sesamfrön

50 g pumpakärnor

4 msk psylliumfröskal

1 tsk salt

0,75 dl kokosmjöl eller mandelmjöl

någon god kryddning tex mald kummin, rosmarin eller brödkryddor

5 dl vatten

Blanda ihop allt och låt svälla något. Bred ut tunt på två plåtar med bakplåtspapper. Grädda i ugn, 160 grader, ca 1 timme (byt plats på plåtarna efter halva tiden), sedan sänker jag temperaturen till ca 50 grader och låter stå tills det är helt torrt.

Orakletidelfi
10/19/13, 4:32 PM
#4

Jag har pofiber i mina, de blir hållbara. Kör inget direkt recept utan häver i lite olika var gång, linfrö, solrosfrö, sesamfrö, pumpakärnor, husk, pofiber och vatten. Ungefär lika mycket vatten som torrvaror.

modesty007
10/19/13, 6:33 PM
#5

Marianne har flera goda recept men mina favoriter är från Birgitta Höglund - http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/?s=fr%C3%B6kn%C3%A4cke&submit=S%C3%B6k

Jag bytte ut mängden pofiber mot fiberhusk dvs totalt 3 msk och tyckte de knaprigare (man kan moderera hur tunna man vill ha).

[fass]
10/19/13, 11:48 PM
#6

Jag gillar dessa från bloggen Under vårt tak:

http://undervarttak.blogspot.se/2011/10/froknacke.html

De håller ihop bra pga ägget och är även mkt snabblagade

Annons:
kaisakavat
10/20/13, 12:36 AM
#7

#3 Jag såg ditt recept och blev intresserad. Gjorde halv sats. Blev riktigt bra - inte smuligt och knaprigt gott! 

Tack!

Tettan
10/20/13, 10:47 AM
#8

Ska vattnet var kallt? Hur gör ni för att bre ut smeten på plåtarna? Jag tycker att det är sååå jobbigt..

kaisakavat
10/20/13, 11:05 AM
#9

Jag använde ju receptet i #3. Tog kallt vatten. Smeten fick svälla en stund tills den höll ihop lite, blev inte kladdig, utan lite 'halkig', som det ofta blir när man har i fiberhusk/psylliumfröskal. Släppte bunken lätt och var inte för hård. Bredbar liksom..

Använde en styvare plastslickepott, fick förstås kolla så det blev en jämn kaka, men det gick bra.

Har gräddat en plåt till nu - blev lite bättre/jämnare gräddat denna gång tom. Har ett möte idag och tänkte bjuda på dem tillsammans med bregott, ost och paprika/gurkskivor.

Lotte
10/20/13, 11:07 AM
#10

#8 När jag gjort fröknäcke tar jag bara direkt från kranen, behöver inte värmas. Men ett tips att få ut det, är att lägga ut mellan två bakplåtspapper och kavla ovanpå. (Försök först klicka ut dét ändå något sånär jämnt så dét inte bara är en jätteklick i mitten 😊) Lycka till!

[Estellan]
10/20/13, 2:15 PM
#11

Vilket gott knäcke! Använde mandelmjöl. Supernöjd!

kaisakavat
10/20/13, 3:56 PM
#12

#3 Hemkommen från mötet, med hälsningar från gänget jag matat. De tyckte fröknäcket var SUPER-SUPERGOTT! 🙂

Anna Abraham
10/22/13, 3:46 PM
#13

Roligt att knäckebrödet blev uppskattat! 😃Jag äter det själv varje dag och ungarna norpar gärna så fort de kommer åt! Smidigt att det är så lättbakat och lätt att variera med kryddningen. Bara att experimentera på med de smaker man själv gillar!

Jag gör också så som #10 skrev att jag använder två bakplåtspapper, ett under smeten och ett som jag lägger ovanpå så att det blir lätt att stryka ut smeten med handen. Jag använder dessutom "flergångsbakpapper", av teflon tror jag de är. Jättebra är de!

Innan jag sätter in plåtarna i ugnen brukar jag använda en kaksporre och sporra ut lagom stora rutor, så är knäckebrödet lätt att bryta i fina bitar när det är klart! 👋

Annons:
gun92884
10/24/13, 3:07 PM
#14

Mitt fröknäckebröd som håller ihop och blir knaprigt gör jag så här. Basreceptet fanns nog här en gång i tiden men jag har experimenterat :

1 dl sesamfrön

2,5 dl flaxfrön

2 msk chiafrön

2 msk psyllium husk - inte finmalet

2 msk oat fiber - använder det istället för Pofiber som inte finns här

9 dl (kran) vatten, rumsvarmt. (för en mer surdegssmak, blanda i 2 dl äppelvinäger)

brödkryddor och salt

Blanda torra ingredienser, blanda i vattnet och rör ordentligt. Låt stå halvtimme (och rör 3 - 4 ggr med jämna mellanrum annars blir det en klump) - ibland låter jag det stå over natten.

Rita en stor tallriksring på bakplåtspapper och lägg på ungefär 4 stora matskedsklickar av degen. Använd en stekspade doppad i kallt vatten och bred ut till önskad tjocklek. Använd micron på högsta och 9 minuter. Om brödet inte är tillräckligt tort i mitten, lägg till 30 sekunder åt gången. Torka på galler.

Jag brukar få ut ungefär 7 kakor på en sats.

CasaRamon
10/24/13, 4:28 PM
#15

# 14

Vad är flaxfrön? Linfrö?

[Annamaja27]
10/24/13, 10:42 PM
#16

Nu blev jag inspirerad att göra knäcke igen 🙂 Tack för det!

Gjorde en variant med lite kokosmjöl, lite ghee o två äggvitor som var över. Blev knaprigt o gott och håller ihop alldeles utmärkt!

gun92884
10/25/13, 9:49 PM
#17

2013-10-24 16:28 #15 av CasaRamon

Visst! :0) Linfrön är det.

Här är ett ännu lättare och snabbare bröd - jag tycker nästan det smakar som tunnbröd -

Linfrökex

Blanda samma mängd malet linfrö och vatten.

Lägg i önskade brödkryddor och litet salt.

Låt svälla tills degen känns seg och fastnar i gaffeln.

Medan degen sväller klipp två tallriksstora bakpappersrundlar.

Klicka ut 'degen' med en dessertsked i 3 - 4 högar.

Sprid ut rundlar så tunna som till ett sköra kex.

In i micron 4 minuter … om de inte är riktigt torra, lägg till en minut i taget tills de är torra. Mina tar högst 5 minuter.

Skala av pappret medan de är varma så pappret går att använda igen. Det rivs lätt sönder när kexen har kallnat.

Låt kallna på bakgaller.

[Estellan]
10/25/13, 10:01 PM
#18

Igår gjorde jag fröknäcket med kokosmjöl och o ja, det var lika gott : )

Tusen tack för receptet!

:holmgreen:
10/28/13, 9:56 PM
#19

Ska testas :)


CasaRamon
10/29/13, 11:14 AM
#20

#17

Tack för ett bra recept. Jag testade detta mikrofrökex och det blev toppenbra. Tog:

2 dl olika frön

1/2 msk fiberhusk

2 dl vatten

salt+ brödkryddor.

Färdigt på 5 minuter. Blev 3 runda bröd.

Problemet är hur det förvaras utan att bli segt? Helst i papperspåse, skulle jag tro. Inte i plastburk.

Annons:
Orakletidelfi
10/29/13, 6:20 PM
#21

Bara tre kex!? Eller hur stora menar du? Jag får ut ett trettiotal av min sats på fem dl. frö ca.

CasaRamon
10/30/13, 11:32 AM
#22

#21

Jag använde bara 2 dl frön. Klippte till papper, stort som tallriken i

mikron. Tog bort papperet direkt efteråt och använde det till nästa bröd. Det är så smidigt att baka i mikron. Har bakat frökex i ugnen tidigare. Det blev också bra, men det tar så lång tid.

gun92884
11/6/13, 4:46 PM
#23

#20

Visst är det smidigt att baka detta i micron! Jag förvarar framme i köket i frysplastpåse som jag inte sluter till. Om jag inte har det liggande i en korg överlagd med en serviett. Det är mest för att det inte ska bli dammigt. Jag har aldrig erfarit att det har mjuknat. Skulle det hända så tror jag att det går bra att köra det någon minut i micron så det värms upp och stelnar till igen när det kallnar.

CasaRamon
11/7/13, 1:46 PM
#24

#23

Du har rätt. Det går nog att köra i mikron någon minut om det mjuknar.

Det bröd som jag bakade i ugn (olika recept) blev alltid mjukt och segt, men då hade jag förvarat det i tättslutande plast. Numera har man ju inga brödburkar av plåt. Kanske man skulle söka det på loppis.

kaisakavat
11/9/13, 2:56 PM
#25

Ny laddning i ugnen. Jag har ju lite mindre plåtar än normalt, så det blev deg över. Testade grädda i micron och det blev bra det åxå! Som ni skriver. 

Något 'puffigare' konsistens i micron, de liksom kokade ju ett tag där innan de hårdnade. Men inte sämre - gillar båda varianterna.

Så nu kan jag tjyvstarta i väntan på ugnsladdningen - Norrgott och ost på. Mums!!

JMW
11/9/13, 3:28 PM
#26

Jag har gjort enligt recept i #3 med kokosmjöl. De blev väldigt goda men fy fanken vad de satt fast i pappret. Blev mycket pillande för att få bort allt papper. Ska nog försöka smörja pappret nästa gång eller byta ut en del av vattnet mot olja.

kaisakavat
11/9/13, 4:02 PM
#27

#26 Äsch. Trist att behöva strula med det. 

Vad använder du för papper? Mina lossnar hur lätt som helst.. nästan så de släppt under gräddning/torkning av sig självt. 

Jag använder Toppits nonstick.. varje bit går använda flera gånger.

Annons:
JMW
11/9/13, 4:57 PM
#28

#27

Jag använder bakplåtspapper som jag köper på Lidl. Det är bredare än det vanliga från t ex ICA. Jag har så stora plåtar till min ugn så jag behöver bredare papper. 

Har gjort fröknäcke från annat recept där vätskan är kokosfett och då lossnar de hur fint som helst.

kaisakavat
11/9/13, 5:31 PM
#29

"28 Ok. 

Helst skulle gärna slippa silikonet i mina papper. Gillar det egentligen inte.

Så skriv gärna sen hur det går ifall du provar med smort papper eller blanda olja i smeten.

JMW
11/9/13, 6:32 PM
#30

#29

Absolut, lovar att rapportera!

Orakletidelfi
11/9/13, 7:45 PM
#31

Vad är det med silikon? Allt fler formar tillverkas i silikon, är det nåt hälsovådligt med det!?

kaisakavat
11/9/13, 7:49 PM
#32

Jag vet inte.. Kanske är jag fånig, men tänker att det kanske lossnar och hamnar i maten och jag har inte lust att äta plats. 🙂

Att nåt finns/används överallt är inte ett argument för mig iofs. Det är många dålig grejjer som används/finns överallt. Silikon kanske är ofarligt.. vad vet jag..

Orakletidelfi
11/9/13, 7:59 PM
#33

Nej så klart inte, jag bara undrade om det var något du visste, för jag tror inte jag hört något, försökte googla men fann just inget. Silikon är väl inte plast väl? Är det inte en form av kisel?

Upp till toppen
Annons: