Annons:
Etikettövrigt
Läst 7348 ggr
kaisakavat
2013-10-18 21:05

Korvpress/köttkvarn m horn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter ska få denna boken i julklapp. Hon har önskat sig den.

Taylor & Jones korvbok : Stoppa och laga korv med smaker från hela världen

Men tänkte att hon ju då behöver en korvpress.

Någon av er som känner till var man kan köpa korvpress - ser ut såhär typ.. (se nedan) gammeldags enkel modell?? Rolig, fin ju! Och enkel att använda, säger bokförfattarna. Jag tror dem. 

(Alternativet är hushållsassistent eller köttkvarn med korvstoppningstillbehör, varav det senare isåfall är bättre. Hushållsassistent är inte hennes grej..)

Annons:
hemul
2013-10-18 23:31
#1

Är det handvevad köttkvarn som gäller? Har absolut för mig att det ska finnas korvhorn till dem också, och då behövs ju inte pressen. Kanske att ett horn till en maskinell kvarn passar t.o.m. Jag har kvarn till min Assistent och jag har för mig att ringen som håller allt på plats är precis likadan som på min handkvarn. Tyvärr är grejerna undanpackade så jag kan inte kolla.

kaisakavat
2013-10-19 01:31
#2

Köttkvarnar med korvhorn funkar säkert. Och har ju en fördel - den maler ju det köttet man väljer till korven. Två grejjor i en. 

Hade ändå varit skoj hitta en sån där särskild korvpress.. kul grunka. Men kanske det inte finns en marknad för privatpersoner, har sökt på olika sökord utan att få nåt bra napp.  

Det ordnar sig hursom. 🙂

Men skulle nån veta nåt i frågan så skriv gärna..

Lisabet
2013-10-19 11:59
#3

Jag har köpt en korvstoppare på carnivor, kommer inte ihåg att jag betalade mycket.

Har gjort många goda korvar med den. Man kan också köpa fjälster hos dem. Här i krokarna kan jag bara få tag på krokfjälster, och det blir lite för tjock korv, tycker jag.

Får ta mig i kragen och göra nya korvar, för korvtillverkningen låg nere under sommaren pga värmen.

Amazon och ebay har billigare.

kaisakavat
2013-10-19 13:02
#4

Wohooooo!! Den var inte billig nä.. Men KUL - det är en dylik jag menar. 🙂

När jag läser i länken så framgår att den är större än jag trodde. Väger 4,5 kg och tar 3 kg korvsmet.. 🤦‍♂️ Dottern kan ordna korvstoppningspartyn!  🥳 

STORT TACK! för tipset!

* *

Annars, alternativ..

En vanlig manuell köttkvarn med korvhorn kostar mindre.. Nån som testat sån, just att stoppa korv med..? 

Finns elektriska alternativ. Ankarsrum.. är en. Finns också en Philips-maskin, korvhornet verkar inkluderat. 

Nån som testat nån av dem?

Brynhilde
2013-10-19 13:27
#5

Varför inte titta på loppis eller second hand, typ erikshjälpen. Jag har sett manuella köttkvarnar, som den du visar, där.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

kaisakavat
2013-10-19 14:10
#6

Vi bor i Norrbotten - inte mycket till second hand här när det kommer till köksprylar. Mest skrot. Men har man tur så.. håller utkik. Kan funka som tillsvidarelösning. 🙂

Ungen min är kock - hon får bestämma själv vilken apparat hon tror på. Sen får vi lösa det ekonomiska. Om inte annat får hon spara.

Annons:
hemul
2013-10-19 22:45
#7

Jösses vad dyr! Jag hade också blivit sugen, bara för att den såg så fin ut.

Upp till toppen
Annons: