Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6140 ggr
crikarlshamn
10/16/13, 1:29 PM

Bakad Ricotta - extremt enkelt och gott!

Smakade detta häromdagen pà en Siciliensk restaurang.

Fantastiskt gott men jag kunde inte äta sà mycket pà grund av min komjölk intolerans men delar med mig till er som kan äta sà mycket ni vill!

Baked Ricotta Recipe

Hela receptet:

http://leitesculinaria.com/84915/recipes-baked-ricotta.html

Ingredients
  • Butter for the baking dish
  • 15 to 18 ounces fresh whole-milk ricotta (not reduced fat)
  • 2 large eggs
  • 3 1/2 ounces Parmigiano-Reggiano, grated (eller parmesan)
  • A few fresh oregano leaves, finely chopped
  • 1 chile, seeded and thinly sliced
  • Salt and freshly ground black pepper, to taste
Directions
  • 1. Preheat the oven to 400°F (204°C). Butter a 2-cup baking dish.
  • 2. Beat all the ingredients in a bowl with a fork or a standing mixer until well combined.
  • Transfer the mixture to the baking dish and bake until golden and puffed, 25 to 30 minutes, give or take a little depending on how shallow or deep your baking dish is.
  • 3. Let cool slightly prior to serving straight from the baking dish by the generous spoonful.
Annons:
kaisakavat
10/16/13, 5:49 PM
#1

Tack! Så gott det verkar. Ska testas! 🙂

Effie
10/18/13, 10:06 AM
#2

amerikanska cups? (formen är i så fall ca 4,75 dl stor). Engelska är lite större.

425-510 g ricotta
100 g parmesan.

Ska oxå testa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

crikarlshamn
10/18/13, 9:03 PM
#3

Effie,

Ja ungefär, jag höftade i dag och det gick bra.  Sà enkelt!

kaisakavat
10/18/13, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite virrig på affären idag. Köpte visserligen Ricotta, men bara halva mängden jmf med receptet. Och så glömde jag chilli.. 

Men skam den som ger sig. Jag var väldigt nyfiken att prova rätten, så det blev en variant.

  • 250 g ricotta

  • 1 ägg

  • baby leaf spenat, skuren i cirka cm-bitar

  • finhackad vitlöksklyfta

  • riven parmesan

  • basilika

  • flingsalt

Min ugn gräddar dåligt uppifrån.. och trots halva mängden så krävdes samma gräddningstid. Fin.. tills den sjönk ihop (skitugn). 

Men GOTT!!! 🤤😃

Gia91an
10/19/13, 12:11 AM
#5

Vad ÄR ricotta?

kaisakavat
10/19/13, 1:34 AM
#6

En typ av färskost som egentligen görs på get- eller fårmjölk, tror jag. Men vanligt också från komjölk. Lite grynigare, inte så fet (tyvärr) och ngt syrlig variant.

Annons:
crikarlshamn
10/19/13, 3:57 AM
#7

Kaisa och Gia,

Ricotta är inte syrlig men söt och inte grynig men mer som mascarpone i smaken och konsistens, mjuk och gräddig!  Det stàr pà en svenska wikisidan att konsistensen är som keso men det stämmer inte riktigt.

Vill man göra en fetare variant kan man blanda i mer parmesan eller grädde. 

Läste just att kaseinet inte finns kvar i ricotta sà jag ska försöka äta en större mängd nästa gàng.

Detta är en vanlig variant som jag även sett i Svenrige.

Kajsa, din variant set urgod ut! :)

kaisakavat
10/19/13, 11:15 AM
#8

Kanske grynig är fel ord. Men den är 'torrare' i konsistensen än mascarpone då den är fettsnålare och jag uppfattar en lätt syrlighet, ostighet i smaken, medan mascarpone mest smakar grädde. 

Men den är ändå väldigt mild i smaken. Och det är ju kul med en skillnad. Billigare än mascarpone också.

crikarlshamn
10/19/13, 4:56 PM
#9

Kajsa,

Torrare - absolut, hàller med och undrar hur detta receptet skulle bli med mascarpone…?

kaisakavat
10/19/13, 6:21 PM
#10

Hm.. jag tror inte det skulle bli direkt bättre. Det handlar ju om 'mat-ostkaka', tycker det passar bra med ricotta. Eller keso. Känns lite som 'slöseri' med dyr mascarpone, som jag hellre använder till tårta/dessert.. 

Men det är ju bara som jag tänker. Prova nångång vettja. Det blir garanterat inte dåligt. 👍

crikarlshamn
10/21/13, 12:56 PM
#11

Visste inte att mascarponen är dyr i Sverige 🙂

Har provat med olika smaksättningar - oignon confit/lök som stekts mjuk under làng, làng tid, grillad paprika och stekt cougettes!

"mat-ostkaka", prova att äta med eller smaksättas med honung/lönnsirap (inte LCHF)/sötningsmedel, pistach nötter, citron, saffran, fikon…

Och som tillbehör till en grillfest - sevideo!

Orakletidelfi
10/21/13, 1:08 PM
#12

I min affär kostar ricotta och mascarpone ungefär detsamma, runt 30 för 250 gram.

kaisakavat
10/21/13, 1:34 PM
#13

Priserna verkar variera. Jag betalade typ 18 kr för min ricotta-burk. Märke Zeta, tror jag det var. Den på bilden ovan - Galbani's - kostade några kronor mer, så jag snålade. Det är trots allt färskost gjord på vassle vi pratar om.. 

Mascarpone får jag betala ytterligare x antal kronor för. Minns inte.. men uppåt 30 kr för en liten burk vanlig o-ekologisk.

Annons:
Orakletidelfi
10/21/13, 1:48 PM
#14

Hur kan den hålla så låg kh-halt egentligen, man brukar ju alltid säga att kolhydraterna "försvinner med vasslan" när man gör färskost t.ex.

kaisakavat
10/21/13, 2:13 PM
#15

Bra fråga.. Vet inte säkert, men kanske för att den är syrad, har för mig nåt händer med sockerarterna då. Och så silas väl vassle bort under färsk-ystnigen. :)

Ingredienser: Pastöriserad mjölkvassle, grädde, salt, mjölksyra

Orakletidelfi
10/21/13, 2:47 PM
#16

hehe de skriver rätt kul om Mascarpone på wiki: Mjukosten anses även vara god med frukt.  Anses!! Fast det tycker inte den som skrivit, eller hur ska man tolka det?

Upp till toppen
Annons: