Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Hallon blixtrar och fräser i micron?

2013-10-16 06:45 #0 av: Lchfman

Är det någon som reflekterat över detta?
Jag märkte för ett tag sedan att fräsandet från hallonen som jag värmer i micron, från fryst, även ackompanjeras av små blixtar?

Trodde bara det blixtrade i micron om det var metall i den, men jag har aldrig märkt nåt när jag sen äter dom?!

Mysterium?

Detta händer varje gång, hallon från olika märken med.

Anmäl
2013-10-16 06:59 #1 av: Gasoline

Märkligt.
Vad värmer du dom på för effekt? Slutar det blixtra om du värmer på lägre effekt kanske?

Anmäl
2013-10-16 08:30 #2 av: Lilltilda

Det händer ibland hos mig med om jag kör köpeshallon på högre effekt än upptiningsläget. Däremot händer inget om jag kör vanliga vildhallon i micron.

Anmäl
2013-10-16 08:51 #3 av: Mozzarellan

Händer precis så ibland även här.
Kan det vara metall i besprutningen...dyker genast upp som fråga...

Anmäl
2013-10-16 09:04 #4 av: Lilltilda

Googlade och det är vanligt och har inget med metall att göra utan något med fröna i hallonen

Anmäl
2013-10-16 09:12 #5 av: Mozzarellan

Lilltilda, skönt o höra, då kan man lugnt fortsätta med hallon

Anmäl
2013-10-16 10:23 #6 av: obstitant

Ja, det är ett välkänt fenomen. Jag har faktiskt varit med om att en papptallrik började brinna en gång när jag värmde hallon! Förskräckt

Anmäl
2013-10-16 11:17 #7 av: kaisakavat

Aldrig märkt.. här får man höra spännande saker. 

Är det inte fröna då, som blir överhettade, torkade och sen brinner upp?

Anmäl
2013-10-16 11:47 #8 av: kaisakavat

..alltså lite som popcorn.. Funderar

Anmäl
2013-10-16 11:47 #9 av: Orakletidelfi

kaisakavat läs #4! Ler

Anmäl
2013-10-16 11:52 #10 av: Orakletidelfi

"I septembernumret 2007 av Allt om mat så läste jag följande svar på en insändarfråga om hallonblixtar:

Blixtarna beror på hallonkärnornas struktur. Ofta försvinner de om man rör om. Samma typ av blixtar kan man se när man tinar rabarber eller paprika, och ibland om man kokar färska morötter och kärnan i morötterna är torr och lite träig"

http://fleecelabs.typepad.com/fibrer/page/19/

Anmäl
2013-10-16 12:42 #11 av: kaisakavat

Mäh!! Lovar, läste tråden innan jag skrev men missade verkligen både #4 och #5.   Yrar

Ber om ursäkt.. 

Anmäl
2013-10-16 13:52 #12 av: Orakletidelfi

Ibland GÖMMER sig trådar!! Det är helt säkert!! Jag har märkt det flera gånger! Skrattar

Anmäl
2013-10-16 16:06 #13 av: Lchfman

Haha, där ser man, för en gång skulle googlade jag inte först, kändes inte om nåt organsikt skulle kunna bete sig så här. 

Hittar inga riktigt bra svar dock, bara att det är konstaterat och vanligt.

Men där ser man!

Anmäl
2013-10-16 20:56 #14 av: Orakletidelfi

Det är väl att det måste finnas ett visst mått av vätska i det som ska tillagas, finns det inte det uppstår nån sorts spänning eller vad man ska kalla det.  Undrar vad som händer om man lägger in en torr träbit?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.