Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3299 ggr
[Lupse]
2013-10-14 20:51

Svårt med mat i skolan

Pluggar just nu på gymnasiet och har varken råd, tid eller möjlighet med egen matlåda. Jag fyller därför 50% av tallriken med grönsaker. Tyvärr har vi inte något super urval av grönsaker så det blir isbergssallad, pizzasallad, gurka, tomat och lök. Resterande tallriken fylls med köttet som erbjuds för dagen. 

Har ni några tips på mat man kan äta utan att värma till lunch? Sedan undrar jag lite hur det är med kolisarna på pizzasallad , har ingen aning :)

Annons:
Ary
2013-10-15 06:50
#1

pizzasallad/vitkålssallad på dumbbell listas som 140 kcal, 5,2 g kolhydrater, 1 g protein och 12,6 g fett enligt dumbbell.se. På en skola kanske de går på lågfettsmodellen så inte säkert att det är så mycket fett i deras dock…

Kokta ägg är kätt att ha med sig. Knäcke, burkmakrill, majjo, ägg kör jag när jag ska vara mobil men jag äter liberalt. Äter man strikt lchf går ju knäcke definitivt bort. Lite bregott/smör hade kanske varit bra till det där köttet och salladen (eller fet dressing) annars blir det lite väl fettfattigt och man blir inte mätt så länge…..

Orakletidelfi
2013-10-15 08:00
#2

Märkligt att salladen ska ha mer kolisar än vitkål, det är väl bara olja, vinäger och lite kryddor (inte i sådan mängd att det ens kan räknas), borde inte komma upp i så pass tycker jag.  Fineli listar 4.1 kh i vitkål men minmat säger det är 3.8. Så i salladen borde det ju snarare bli mindre än mer för oljan och vinägern (som har 0,5) borde ju sänka khhalten.

dufva
2013-10-15 08:52
#3

#2

Det är nog en hel del pizza-salladsrecept som tyvärr stipulerar att man har i ett par matskedar strösocker i dressingen också

Orakletidelfi
2013-10-15 09:23
#4

Jo men det är inte ofta man får sötad sådan tycker jag. Så man kanske kan räkna med lägre. Man känner väl om den är söt.

spirit
2013-10-15 10:44
#5

Glöm inte alla former av ost man kan ha med sig. Tål både värme och kyla.

[Lupse]
2013-10-15 21:13
#6

Jag gick idag och frågade kökspersonalen om maten i skolan. Såklart så står det vid varje mat vad den innehåller och så, men jag frågade lite om mejerierna. Det visade sig att de endast använder fettsnåla mejerier. Lite tråkigt och jag har beslutat mig för att ta med färdigstekta köttbullar, ost och ägg till skolan för att bli mätt. Idag svalt jag halva dagen.. :/

Annons:
smurfis
2013-10-15 22:07
#7

Sallad med grillad lax/stekt lax, kokt ägg, omelett etc funkar ju att äta kallt om man vill. Ofta blir man ju inte så mätt på den typen av grönsaker, bättre med lite rejälare typ broccoli osv. Utan fettet blir det ju svårt med om det inte finns t ex ost eller någon bra fet dressing utan socker. Kaffe med smörpaket i 😃

Upp till toppen
Annons: