Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

lchf som ung, behöver tips och hjälp

2013-10-13 23:38 #0 av: litengris

Hej. Jag är väldigt ung och vill testa LCHF då jag hört att det även fungerar mot plitor och finnar samt bättre välmående. Är det något nån av er tycker?

Med tanke på min ålder kan jag inte direkt bestämma helt själv vad jag ska äta men fungerar det ändå lite om man bara drar ner på potatis och pasta och äter mer kött istället?

Här även hört att det är lättare att bygga muskler med LCHF, stämmer det?skullebehöva lite mer muskler...

Är det mycket stor risk (i mitt fall är det en risk) att gå ner i vikt? Det är absolut inte vad jag vill.

Måste också säga att jag är 13 år gammal. Tankar, tips, idéer, svar på mina frågor? Dela gräna med er!!

Anmäl
2013-10-14 00:02 #1 av: RobinEH

"...Jag är väldigt ung och vill testa LCHF då jag hört att det även fungerar mot plitor och finnar samt bättre välmående. Är det något nån av er tycker?"

Efter att ha ätit enligt dieten i ett halvår så kan jag svara ja.

"Här även hört att det är lättare att bygga muskler med LCHF, stämmer det?"

Om du mår bättre av kosten så kan du definitivt få lättare att bygga muskler. Per se så gör LCHF definitivt inte så att muskelhypertrofin förenklas eller ökar.

"Är det mycket stor risk (i mitt fall är det en risk) att gå ner i vikt?"

Det finns en stor risk att du tidigt förlorar vikt och då tillföljd av vätskeförlust. Det finns även en risk att du fortsätter att gå ner i vikt då en ketogen diet, likt LCHF, hos en del individer resulterar i anorexi.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-10-14 01:39 #2 av: hemul

Nu är det ju rätt många som upplevt att de lättare bygger muskler.

Det viktigaste är nog att du drar ner på/utesluter socker och spannmål i alla former (inte bara pasta). Ett par potatisar , en liten portion ris eller ett äpple ibland är nog inte så farligt. Därom finns det delade meningar, men det är nog ingen anledning för dig att gå riktigt hardcore, så bort framför allt med det riktigt dåliga.

Smalisar brukar lägga på sig, så jag tror inte du behöver oroa dig. Den nu tyvärr avlidne Wolfgang Lutz (läkare med lång erfarenhet av lågkolhydrat) säger dock att en del går ner ett par kilo i början, så blir inte rädd om det händer.

Det finns en bättre tråd med fler bilder nånstans, men du kan ivf hitta en efter och en en-bit-på-väg-bild i den här tråden på Glennart. En ung kille som var underviktig, hade magproblem och finnar.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71620db9cb462221072979-bild-pa-glennarts-nya-fysik

Anmäl
2013-10-14 09:47 #3 av: Skaldeman

Hej på dig!

När jag coachade (2002-2009) fanns det ibland barn i familjerna och jag fick en hel del rapporter. Det handlade för det mesta om barn som åt LCHF hemma och mer liberalt under skollunchen. Inga som helst problem rapporterades, däremot var det många unga som upplevde fördelar med ökad koncentrationsförmåga och minskade hudproblem. Alla, utom möjligen diande barn, mår bra på naturlig kost.

Sten Sture

Anmäl
2013-10-14 16:04 #4 av: hemul

Glömde säga att du äter nödvändigvis inte mer kött, om du inte äter väldigt lite nu. Du äter mer fett.

Anmäl
2013-10-15 08:58 #5 av: dufva

"Det finns även en risk att du fortsätter att gå ner i vikt då en ketogen diet, likt LCHF, hos en del individer resulterar i anorexi."

Jag skulle snarast säga att väldigt många blivit av med diverse ätstörningar pga Lchf-kosten

Inte minst bulimiker brukar berätta om hur dom plötsligt slutar hetsäta och kräkas eftersom dom upplever så stor mättnad att dom inte längre klarar att hetsäta

I bästa fall blir sen inte ångesten över att dom ätit enorma mängder lika stor eftersom portionen blev mer normal och dom slipper då även ofta behovet av att spy efter måltiden

Anmäl
2013-10-15 09:19 #6 av: Bläcket

Jag tror inte RobinEH syftade på anorexia neurosa (=ätstörning) utan på anorexi som i aptitlöshet.

Anmäl
2013-10-15 17:53 #7 av: OlgaMaria

Lycka till! Även om du inte får till det till 100% är det kanon att dra ner på kolhydraterna och öka på fettet. Hoppas du kommer må bättre! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-10-18 16:56 #8 av: litengris

Kul att jag fick så många bra svar. Men vad är egentligen det som är så bra med att äta fett?

Anmäl
2013-10-18 17:07 #9 av: Zepp

Det braiga med fett är att det är kroppens främsta och bästa energikälla.. främst då mättat och enkelomättat!

Och en annan braig sak är att det ersätter en massa kolhydrater för kroppen!

För.. fett och/eller kolhydrater är främst energi!

Det är väl inget speciellt bra med att äta fett.. förutom att ersätta kolhydraterna med!

Grejen är.. att kolhydrater lätt leder till hög glykemisk belastning.. vilket ioförsej är lätt avhjälpt genom att motionera 2 timmar per dag.. men saknar man lust för detta så kan man i stället sluta vara fettskrämd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-10-18 17:31 #10 av: mtt78

Det är mycket som är bra med fettet :) Bland annat är det fettet som gör att du håller dig mätt och belåten länge - och därmed inte blir sugen på att småäta massa skräp mellan måltiderna. Och det är ju just det skräpet som ger bland annat oren hy.

Det är många som tror/tänker att man måste vara överviktig för att börja med LCHF och att det är nån slags bantningskur, men det kunde inte varit mer fel. LCHF är bra för alla, mer eller mindre oavsett vikt och ålder! Det man måste göra är att anpassa kosten efter sina egna behov. En del måste hålla sig strikt till 20 kolhydrater eller färre om dagen för att uppnå bra vikt, hälsa, och välmående. Andra kan äta 100 kolhydrater eller mer och ändå må bra. Du som är ung kan med fördel äta lite liberalare LCHF, dvs. mer kolhydrater i form av grönsaker, men det du absolut ska undvika är socker, och vete/gluten - där har du de två största bovarna till dålig hy! Känn efter hur du mår och reagerar på maten. Det är hela tiden det viktigaste - vad är det som får dig att må bra? Känn efter hela tiden, och justera kosten efter det.

Själv är jag, och har alltid varit, underviktig (BMI ca 17) och har ätit LCHF i flera år. Vikten har inte sjunkit mer, tvärtom har den stabiliserat sig på ca 49 kg. Inte mycket för en kvinna på 35 år, men tidigare kunde jag pendla mellan 45-48 kg. Jag har inga ätstörningar, jag bara "är sån". Det gör att jag kan äta ganska liberal LCHF.

Jag började med LCHF som stöd för min sambo (överviktig), för att få bättre hy (och det har jag fått!) och för den generella hälsan. Magen fungerar bättre, sömnen fungerar bättre, energinivån är högre. Jag byter inte tillbaka :)

Anmäl
2013-10-18 18:48 #11 av: goliath

@ litengris

Som jag ser det är LCHF´s plats framför allt hos överviktiga och sjuka.

Om du inte är överviktig eller sjuk (tex högt blodsocker, diabets) så finns det ingen anledning för dig att äta lchf (if it aint broken, don´t fix it). Men det är absolut ingen fara om du vill göra det.

För de flesta vill jag nog säga att vardagen blir enklare om man kan äta lite mer kolisar. Det betyder dock inte att man äter fastfood, godis och annan skräpmat.

Jag tror dock de flesta med fördel kan skära ned på kohydraterna och öka på fettet, dock inte alls så mycket som LCHF (20g om dagen). Detta sker ofta spontant om man äter naturliga fullfeta produkter, och gottar sig med en klick smör i mater och en gräddsås.

Så mitt råd är ät det som är praktisk för dig sålänge du är aktiv och normalviktig. Var inte rädd för fett. Jättebra ide att göra som du säger, att tex när du är i skolan, äta en potatis mindre och lassa på mer kött. drick fetmjölk eller vatten och klicka en klick smör på potatisen..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.