Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6543 ggr
goliath
2013-10-13 03:08

Gastroesofageal reflux

Någon härinne som har detta? Det är vanligt att refluxen förvärras av fettintag. Är det någon härinne som upplevt förbättring av lhcf kost?

Annons:
Brynhilde
2013-10-13 11:38
#1

Jag fick konstaterat bråck på övre magmunnen för ett antal år sen, innan jag började med lchf. Jag hade fruktansvärd halsbränna 24/7. Nu har jag i stort sett aldrig halsbränna. Jag äter mellan 75-85 E% fett.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

sundsvallstjej
2013-10-13 11:46
#2

Jag blir sämre av bacon, men inte av fett generellt

konichiwa
2013-10-13 15:04
#3

Jag har en god vän som har den sjukdomen och därför inte vill prova lchf. Jag vill gärna veta era erfarenheter som jag kan föra vidare i så fall!

Zepp
2013-10-13 15:39
#4

Criss Kresser har litta artiklar om Gerd/heartburn!

Har inte läst någon av dem.. då jag inte har problemet.. men sällan läst något på hans sida som inte är vettigt!

http://chriskresser.com/heartburn

Det är tex bra att veta vad reflux är för något och hur det påverkas av kost, medeciner, livstil, alkohol, patogener osv!

Och om ni hittar något anmärkningsvärt bra där i textmassan.. var inte för blyga för att skriva en rad här i denna tråden om det!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2013-10-13 19:50
#5

Tack för det zepp! Jobbar natt på sjukhuset inatt så ska läsa igenom länkarna på sidan om det är lugnt!!

Ni andra här med reflux, tack för era kommentarer. Det hade vart spännande för mig att höra lite mer om vilka typ matvaror som förvärrar er reflux och vilka ni lärt er funkar bra..

kaisakavat
2013-10-13 20:38
#6

Jag har en halvdan övre magmun, inte bråck (tror jag) men viss dysfunktion konstaterad av läkare vid gastroskopi. Håller inte tätt som den ska. 

Kanske är det en gnutta relevant.. om inte - strunt i det jag skriver.

Har inga problem alls på LCHF, om jag inte skulle råka äta mig extremt mätt. Medan jag hade problem ganska ofta med s k normalkost. Tyvärr tyvärr minns jag inte alls vad som gav mig problem på den tiden.. länge sen nu. Rent hypotetiskt skulle det ju kunna handla om mindre mängd mat (volym), men vet inte. 🤔

Inte mycket jag vet.. 😊

Annons:
obstitant
2013-10-13 20:44
#7

Jag har det problemet. Tycker inte det påverkas alls av LCHF. De saker jag kommit fram till gör det värre är stark mat, bacon och alkohol.

goliath
2013-10-13 21:05
#8

#6, joda, det är relevant :)

Intressant.. 2 st som reagerar på bacon redan..

[tick]
2013-10-13 21:51
#9

En till på bacon här, om den är knaperstekt. Egentligen är det nog inte baconet i sig utan hårdstekningen som ställer till det för mig.

[bittek]
2013-10-13 21:55
#10

Reflux (och katarrmage) här! Alla problem försvann när jag gick över till lchf. Däremot kan jag fortfarande inte äta rå morot, rå paprika eller gurka med skal - då kommer eländet tillbaka.

Bacon har jag inga problem med. Puh…! 🙂

Anneli Carlson
2013-10-14 12:28
#11

Jag har problem med både magkatarr och reflux. Jag tycker att katarren har blivit bättre. Refluxen lindras med mindre portioner och att inte äta innan du lägger dig. Har man kraftiga besvär kan de bara bota med operation.

goliath
2013-10-14 19:35
#12

Ni med reflux/halsbrand,

Hur påvärkar följande ert tillstånd?

Fiber

Fett

Måltidsrytm

Måltidsstorlek

Beredning

Mejerier

Övrigt

stepside88
2013-10-14 19:56
#13

Har fått något konstigt med halsen/magmun efter lchf

och i samband med träning. drog ihop sig i halsen. Mycket skumt.

Hänt tre ggr och alltid vid tunga lyft.

Annons:
kaisakavat
2013-10-14 20:12
#14

Numera bara matmängd som kan ge problem. Som jag nämnde ovan. Men jag äter mig nästan aldrig såpass mätt på ett sånt sätt att det märks av. Inga såna behov eller beteenden på LCHF.

Brynhilde
2013-10-14 20:31
#15

#12

Det enda som inverkar för min del är måltidsstorleken. Dvs om jag äter mig superproppmätt så kan jag få aningen halsbränna. Fast det händer ytterst sällan att jag äter mig så mätt. De andra sakerna du listat spelar ingen roll hur jag gör med.

Numera håller jag mig mellan 5-15 g kolhydrater/dag. När jag levde på HCHF (läs socker och stärkelse) hade jag alltid halsbränna.

Smör och kokosfett är enbart positivt för min del. Det känns lugnande i magen.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[bittek]
2013-10-14 21:31
#16

Fiber - Magen kajkar ihop

Fett - Inga problem, klarar tom ordentliga mängder kokosolja nu för tiden

Måltidsrytm - Jag kan äta var, när och hur som helst

Måltidsstorlek - Storleken har faktiskt ingen betydelse ;-) Kan äta hur mycket eller hur lite som helst.

Beredning - Inga problem. Kanske skulle jag reagera om jag åt friterat, men det äter jag inte nu för tiden.

Mejerier - Inga problem.

Övrigt - Kom på att jag faktiskt kan få katarrkänning om jag äter för mycket vitlök (både rå och tillagad). Men då dricker jag en kopp kamomillte, så lugnar magen ner sig.

Anneli Carlson
2013-10-14 21:32
#17

För mig är de i första hand portions stolek men även mat och dryck med mycket syra i kan trigga magkatarr som leder till reflux.

Upp till toppen
Annons: