Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5143 ggr
smurfis
2013-10-11 21:53

Komma vidare

Jag har kört LCHF nu ett tag och jag trivs otroligt bra med det. Jag är aldrig sådär vrålhungrig som tidigare och jag har fått mitt sötsug under kontroll.

Jag har gått ner 10 kg men jag känner nu att jag inte riktigt behöver gå ner så jätte mycket mer. Hur ska man göra för att stabilisera? Jag vill helst inte äta mer kolhydrater, visst kanske lite mer rotsaker nån gång men jag vill helst undvika potatis/ris/pasta.

Ska jag äta ännu mer fett? Jag är ju mätt som jag äter nu. Tror inte jag kan få i mig mycket mer utan att må dåligt.

Ska jag unna mig mer godsaker på t ex helger, mer nötter, mejerier?

Jag är eg. nöjd med hur jag äter och jag vill inte trigga igång nåt småätande som bara är dåligt för mig. Men jag vill inte heller gå ner för mycket i vikt. Hur hittar man den där balansen? Tips någon?

Annons:
Mabrotnosh
2013-10-11 22:01
#1

Förra gången jag åt lchf innan jag gick upp massor pga graviditet. Så provade jag att lägga dit en frukt ibland och lite morötter. Höll noga koll på min vikt om jag gick upp eller ner o ochcj testade med frukt för att se hur det blev med mitt sötsug.

smurfis
2013-10-11 22:05
#2

Jag väger mig en gång i veckan och tar lite mått så jag har koll på så vis. Jag har märkt att vågen ibland visar lite + men att måtten är desamma så det beror nog mer på vad man ätit osv.

Jag har annars gått ner 1 kg per vecka hela tiden och jag har ingen övervikt längre. Jag är 169 cm och väger 65 kg. Tycker det är lagom. Men jag vet inte om det liksom tar stopp av sig självt till slut eller om jag måste tänka till så jag inte fortsätter gå ner.

Jag äter nog hellre lite mer nötter än en frukt eftersom jag helst vill undvika söta smaker även om det är från frukt. Däremot gillar jag bär och kan ta det med grädde nån lördag om suget slår till. Det känns helt ok.

AndersAA
2013-10-12 09:08
#3

Personligen så har min kropp skött detta själv. Min vikt har stabiliterat sig och det jag märker är att jag äter mer. Jag är alltså lite mer hungrig. Äter dock exakt samma som jag gjort hela tiden som resulterade i minus 23 kilo :-)

smurfis
2013-10-12 20:25
#4

OK vad skönt! Kanske bara ska se vad som händer då :-)

Lilltilda
2013-10-12 22:50
#5

Jag hade poblem med att hejda viktnedgången så jag blev lite mer liberal. Ökade mängden kolhydrater, la till rotsaker, frukt och en å annan potatis ibland. Då stabiliserade sig vikten på 73-75 kg (oftare 73 än 75) till mina 177 cm.
Hela viktnedgångstiden har jag varit rätt generös med grädde, nötter, bär osv så det var ingen vits att öka på med sånt.
Tror att även min regelbundna löpträning hjälpte till att balansera vikten

~God loves you, and I´m trying! ~

Lurtz
2013-10-13 18:06
#6

LCHF skall vara viktnormaliserande, så egentligen ska det sköta sig självt, dvs att när man är normalviktig så slutar man helt enkelt att gå ner. Så fortsätt som du gjort, ät dig lagom mätt på LCHF-mat helt enkelt. Skulle det sen visa sig att du går ner mer än du vill, då kan du t ex lägga till rotsaker eller nötter i maten, eller lite bär och kanske någon enstaka frukt, om du tror du klarar det utan att trigga sötsug/småätande.

Annons:
smurfis
2013-10-13 18:21
#7

Jag har testat nu senaste två helgerna att äta lite mer. Både lite LCHF-bakverk i form av kladdkaka (stevia istället för socker, utan mjöl) med grädde, bär och även en näve nötter.

Det har inte påverkat min viktnedgång något nämndvärt. Jag fortsätter gå ner. Antagligen för att det inte är något jag äter varje dag och jag är ju i övrigt ganska strikt. Visst äter jag lite grädde i mina omeletter och jag äter en hel del ost men annars är inte nötter något jag äter varje dag, jag dricker inte mjölk, äter inte yoghurt osv. Jag trivs så bra med det här sättet att äta så jag vill helst inte ändra något om det inte behövs. 

Jag har ju främst börjat med LCHF för att ta bort suget och minska på småätandet och jag måste hitta en balans där det inte blir för tråkigt och ensidigt men inte heller så jag trillar dit och börjar äta som tidigare.

Jag ska testa mig fram lite, fortsätta äta som jag gör nu och se om kroppen själv stannar av eller om jag måste göra små korrigeringar.

smurfis
2014-07-28 19:06
#8

Det löste sig självt. Jag blev stabil på 63 kg. Nu är jag tillbaka på 65 kg igen men det är pga mycket fusk i sommar. Mår inte alls bra av det så nu är det nya tag som gäller. Men nu känner jag mig mer trygg i kosten och jag vet vad som fungerar för mig. Dvs portioner och hur mycket jag kan äta av vissa saker. Jag har t ex inget problem med morötter ibland. Däremot är jag känsligare med frukt.

Upp till toppen
Annons: