Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Komma vidare

2013-10-11 21:53 #0 av: smurfis

Jag har kört LCHF nu ett tag och jag trivs otroligt bra med det. Jag är aldrig sådär vrålhungrig som tidigare och jag har fått mitt sötsug under kontroll.

Jag har gått ner 10 kg men jag känner nu att jag inte riktigt behöver gå ner så jätte mycket mer. Hur ska man göra för att stabilisera? Jag vill helst inte äta mer kolhydrater, visst kanske lite mer rotsaker nån gång men jag vill helst undvika potatis/ris/pasta.

Ska jag äta ännu mer fett? Jag är ju mätt som jag äter nu. Tror inte jag kan få i mig mycket mer utan att må dåligt.

Ska jag unna mig mer godsaker på t ex helger, mer nötter, mejerier?

Jag är eg. nöjd med hur jag äter och jag vill inte trigga igång nåt småätande som bara är dåligt för mig. Men jag vill inte heller gå ner för mycket i vikt. Hur hittar man den där balansen? Tips någon?

Anmäl
2013-10-11 22:01 #1 av: Mabrotnosh

Förra gången jag åt lchf innan jag gick upp massor pga graviditet. Så provade jag att lägga dit en frukt ibland och lite morötter. Höll noga koll på min vikt om jag gick upp eller ner o ochcj testade med frukt för att se hur det blev med mitt sötsug.

Anmäl
2013-10-11 22:05 #2 av: smurfis

Jag väger mig en gång i veckan och tar lite mått så jag har koll på så vis. Jag har märkt att vågen ibland visar lite + men att måtten är desamma så det beror nog mer på vad man ätit osv.

Jag har annars gått ner 1 kg per vecka hela tiden och jag har ingen övervikt längre. Jag är 169 cm och väger 65 kg. Tycker det är lagom. Men jag vet inte om det liksom tar stopp av sig självt till slut eller om jag måste tänka till så jag inte fortsätter gå ner.

Jag äter nog hellre lite mer nötter än en frukt eftersom jag helst vill undvika söta smaker även om det är från frukt. Däremot gillar jag bär och kan ta det med grädde nån lördag om suget slår till. Det känns helt ok.

Anmäl
2013-10-12 09:08 #3 av: AndersAA

Personligen så har min kropp skött detta själv. Min vikt har stabiliterat sig och det jag märker är att jag äter mer. Jag är alltså lite mer hungrig. Äter dock exakt samma som jag gjort hela tiden som resulterade i minus 23 kilo :-)

Anmäl
2013-10-12 20:25 #4 av: smurfis

OK vad skönt! Kanske bara ska se vad som händer då :-)

Anmäl
2013-10-12 22:50 #5 av: Lilltilda

Jag hade poblem med att hejda viktnedgången så jag blev lite mer liberal. Ökade mängden kolhydrater, la till rotsaker, frukt och en å annan potatis ibland. Då stabiliserade sig vikten på 73-75 kg (oftare 73 än 75) till mina 177 cm.
Hela viktnedgångstiden har jag varit rätt generös med grädde, nötter, bär osv så det var ingen vits att öka på med sånt.
Tror att även min regelbundna löpträning hjälpte till att balansera vikten

Anmäl
2013-10-13 18:06 #6 av: Lurtz

LCHF skall vara viktnormaliserande, så egentligen ska det sköta sig självt, dvs att när man är normalviktig så slutar man helt enkelt att gå ner. Så fortsätt som du gjort, ät dig lagom mätt på LCHF-mat helt enkelt. Skulle det sen visa sig att du går ner mer än du vill, då kan du t ex lägga till rotsaker eller nötter i maten, eller lite bär och kanske någon enstaka frukt, om du tror du klarar det utan att trigga sötsug/småätande.

Anmäl
2013-10-13 18:21 #7 av: smurfis

Jag har testat nu senaste två helgerna att äta lite mer. Både lite LCHF-bakverk i form av kladdkaka (stevia istället för socker, utan mjöl) med grädde, bär och även en näve nötter.

Det har inte påverkat min viktnedgång något nämndvärt. Jag fortsätter gå ner. Antagligen för att det inte är något jag äter varje dag och jag är ju i övrigt ganska strikt. Visst äter jag lite grädde i mina omeletter och jag äter en hel del ost men annars är inte nötter något jag äter varje dag, jag dricker inte mjölk, äter inte yoghurt osv. Jag trivs så bra med det här sättet att äta så jag vill helst inte ändra något om det inte behövs. 

Jag har ju främst börjat med LCHF för att ta bort suget och minska på småätandet och jag måste hitta en balans där det inte blir för tråkigt och ensidigt men inte heller så jag trillar dit och börjar äta som tidigare.

Jag ska testa mig fram lite, fortsätta äta som jag gör nu och se om kroppen själv stannar av eller om jag måste göra små korrigeringar.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.