Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 7979 ggr
Ralktad
10/11/13, 8:07 PM

Är den här OK att äta?

Förlåt om jag gör för många inlägg.. Är så ny inom detta och här inne finns det så många kunniga människor. Jag älskar broccoligratäng men är inte bra i köket, så tänkte höra med er vad ni tror om denna: http://www.findus.se/produkter/gronsaker/mixer-och-gratanger/broccoligratang/ ? Är det för mycket dåligt eller funkar den som LCHF lunch/middag?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Mooniq
10/11/13, 8:13 PM
#1

Mja, den är rätt ok

Men även om du är ovan i köket så prova att koka broccoli 3-4 minuter och slå bort vattnet,. Lägg i ugnsform och slå över lite creme fraiche utrört med gorgonzola eller färskost.. Jättegott och enkelt. in i ugnen 220 grader 10 - 15 minuter.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ralktad
10/11/13, 8:14 PM
#2

#1 tack! Den lät enkel att göra! Provar den imorgon!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mooniq
10/11/13, 8:20 PM
#3

busenkelt. låt vattnet koka upp. lägg i broccoli eller blomkål. Sen gör man enkel gratäng av dem. Olika ostar ger olika smaker. Gott med stekt bacon till eller stekt/grillat kött.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
10/11/13, 8:26 PM
#4

Ja fast du får lägga på en klick smör samt mer ost.. såvida du inte har det i det andra du äter till.

och om du följer Mooniqs recept.. så inser du snart att det går snabbare, blir godare och billigare att gära det själv!

Tiden blir det samma.. köp deras frysta Brocoli i stället!

Köp för övrigt lite olika frysta grönsaker.. så får du variation.. men framförallt.. då har du råvarorna hemma.. och kan göra lite olika anrättningar när andan faller på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
10/11/13, 8:41 PM
#5

variant två är:

ca 500 gram kokt broccoli eller blomkål, lägg i en skål, däng i en 200 grams Philadelphiaost, naturell eller vitlök och ta mixer eller elvispen och mixa/vispa nån minut. Salta o peppra lätt och du får supergott broccoli/blomkålsmos. 1 pressad vitlöksklyfta är jam-jam att ha i om man gillar vitlök. jättegott till stekt/grillat fisk, fågel eller kött.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

spirit
10/12/13, 8:47 AM
#6

Ugnsgratinerade grönsaker behöver man inte ens förkoka.

Det brukar bli bättre med al dente i ugnen.

Annons:
kaffemoster
10/12/13, 9:54 AM
#7

Instämmer i ovanstående kommentarer! Om du vill jobba lite mer med maten (men ändå väldigt enkelt):

1. Dela en bukett färsk broccoli i mindre bitar och förväll. Lägg i en smord ungsform.

2. Klicka över fyra matskedar keso eller riven ost av frivillig sort. Krydda med Trocomare örtsalt (eller salt och peppar).

3. Vispa ihop 4 ägg och 2 dl vispgrädde, krydda med lite mer salt och peppar och häll över broccolinl 

4. Grädda i 200 grader ca 40 minuter. Klart!

Denna låda gör jag ofta med olika sorters grönsaker som bas, delar den i fyra delar och så har jag tillbehör till maten i fyra dagar framåt!

Jojomaja
10/12/13, 10:04 AM
#8

Jag tycker den där produkten är okej som nödlösning men är för mager och har stärkelse tillsatt. Dessutom vet man inte vad den vegetabiliska oljan är. Det kan likväl vara solrosolja eller palmolja och sånt försöker nog de flesta undvika. Jag tror som de övriga här skrivit att du får betydligt snabbare och godare rätter väldigt enkelt själv genom några få moment i köket. 🙂

[ElisabethYL]
10/20/13, 5:26 PM
#9

#8 Vilken olja ska man välja?

Är också ny på detta och precis som TS är jag galen i broccoli.. (sist jag var på sjukan blev jag jätteglad att "grönsakerna" var morot, ärtor och broccoli) men hur är det med "underjordiska vegetabiliska råvaror" typ morot?

Zepp
10/20/13, 5:30 PM
#10

Man får kolla kolhydratinnehållet.. men morot har inte särskildt mycket kolisar, likaså rädisa, rättika, majrova, persiljerot och rovor!

Rårivna morötter lär du inte ta upp så mycket kolisar av.. märks på eventuell gasbildning.. men kokta med vitlökssmör är rätt gott och man äter väl inte hur mycket som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojomaja
10/20/13, 6:06 PM
#11

http://www.alltomlchf.se/maten/fett/

Fett är den viktigaste komponenten i LCHF. Energin som du tidigare fick från kolhydraterna ska du ersätta med energi från fett.

Du ska alltså inte vara rädd för att äta fett – det ska helst också vara naturligt animaliskt fett som till exempel smör eller det som finns naturligt i kött och fisk.

Som komplement kan kokosfett, rapsolja och olivolja användas. De ska då helst vara ekologiska.

Dessutom ska dagsintaget av fett vara tillräckligt högt i förhållande till mängden protein och kolhydrater. Många har i början svårt att äta tillräckligt med fett – det känns ovant att gå från en traditionell fettsnål mathållning till att äta mycket fett.

Några enkla sätt att få med sig fettet i matlagningen är att alltid välja fullfeta produkter – standardmjölk, 40% vispgrädde, fullfet creme fraiche istället för lightprodukter eller ”matlagningsprodukter” som t.ex matlagningsgrädde.

Skär inte bort det synliga fettet på köttet och ta vara på stekfettet genom att till exempel göra en god sås i stekpannan.

Många väljer också att tillsätta en tesked kokosfett till kaffe eller thé eller att dricka äggmjölk eller LCHF-kaffe för att få i sig mer fett.

Välj helst:

  • smör – det ska vara äkta smör och absolut inte margarin. Det finns olika leverantörer av smör och de har olika smak, prova dig fram vilket du tycker är godast. Man kan också göra sitt eget smör
  • bregott – består av äkta smör och rapsolja för att öka bredbarheten. Välj alltid fullfet bregott eller bregott havssalt. OBS: Undvik Bregott mellan och Bregott mindre som innehåller vatten och diverse tillsatser.
  • kokosfett/kokosolja – helst ekologiskt. Kokosfettet i silverpaketet du hittar i mataffären ska du undvika då det är hårt processat.
  • rapsolja
  • olivolja

Köp aldrig:

  • Margarin av alla de slag. Allt som inte heter smör eller fullfet bregott är margarin.

Tänk på:

  • att flytande smör och rapsolja inte innehåller någon större mängd smör utan till största delen består av rapsolja
  • att all grädde med fetthalt lägre än 40% brukar innehålla tillsatser för att de ska gå att vispa, även den vispgrädde som har 36% fetthalt. Läs på förpackningen.
Upp till toppen
Annons: