Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

I mål! - men nu då?

2013-10-09 09:49 #0 av: Trule

Det var någon klok människa som skrev här att gå ner i vikt kan alla göra men att behålla vikten är svårare.

Jag tror att vi är många som känner igen oss i detta, och jag vill inte göra om misstaget från förr.

Har nu efter många, många år nått slutmålet och vill få lite tips och råd från er andra som lyckats både gå i mål och behålla vikten på samma nivå. Att äta som jag tidigare gjort går ju inte, då förlorar jag i vikt igen. Jag måste alltså äta mer och på ngt sätt lista ut hur mycket och vad jag ska plussa på.

Hur har ni gjort?

Stenkoll på vågen, dag för dag med matdagbok?

Verkar vettigt, men mycket tröttsamt...

Anmäl
2013-10-09 10:01 #1 av: [fass]

Jag använder den här för viktkontroll och den funkar perfekt för mig.http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/


Anmäl
2013-10-09 10:10 #2 av: Trule

Tack fass!, men jag hittar inte alternativet; håll vikten. Bara hur många procent man vill gå ner - eller rena magen.

Men jag kanske är blind som en höna. Ska testa igen.

Anmäl
2013-10-09 10:13 #3 av: Trule

Ah, nu hittade jag det! Blind som en höna som sagt.

Anmäl
2013-10-09 15:31 #4 av: Lilltilda

Jag hamnade i samma bryderier i våras då viktmålet uppnåddes men kroppen ville fortsätta nedåt. Fick acceptera nåt extra kilos tapp, men i mitt fall blev lösningen mer liberal lchf ihop med ökad träning. Har hållit mig viktstabil i ett halvår nu och är glad över det!
Jag väger mig regelbundet och justerar ibland med kostens hjälp ifall det blir någon större avvikelse (1,5 kg eller mer) åt något håll och den avvikelsen håller i sig mer än 2 veckor. 

Anmäl
2013-10-09 16:17 #5 av: Trule

Fass; Hur länge har du hållit koll på kalorierna efter det att du nått din målvikt? 

Lilltilda; Jag gick först ner de sista sju när jag övergick till en mer liberal lchf med mer grönt och mindre fett efter att ha stått still i åratal på strikt lchf. Så jag får nog göra tvärtom. Eller nåt.

Att väga sig en gång i veckan för att hålla koll är nog en bra idé och inte slarva med vägningen efter en tid - min erfarenhet är att viktuppgången länge går obemärkt, kilona liksom smyger sig på...

Anmäl
2013-10-09 16:23 #6 av: Lilltilda

Ja du får nog hitta en metod som fungerar för dig. Jag har fått experimentera mig fram kostmässigt. 
Ja jag är noga med att inte slarva med vägningen. Det är nog viktigt att inte lockas att ignorera en viktuppgång även om det "bara" handlar om ett par kilo, för hipsvips är det ett par kg till. 
Fast det gäller ju att inte bli fanatisk. Det finns ju normala variationer i vikt under en månad, men som sagt, jag reagerar ifall en viktuppgång (eller i mitt fall även viktnedgång) håller i sig mer än 2 veckor

Anmäl
2013-10-09 20:43 #7 av: [fass]

Trule: Jag hade normalvikt när jag började men ville testa att komma ner i fettprocent och upp i muskelvikt.

Nu har jag lärt mig energimängd och protein samt kollisar i de basvaror jag använder så det är ganska lätt att hålla koll. Fast jag brukar räkna ganska ofta för att inte energimängden ska smyga uppåt, vilket är lätt gjort.

För att hålla min ganska låga trivselvikt så får jag äta mindre än jag gjorde innan när jag ofta pendlade upp ett par kg varje vinter pga småätande på kvällarna tex.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.