Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3027 ggr
Trule
10/9/13, 9:49 AM

I mål! - men nu då?

Det var någon klok människa som skrev här att gå ner i vikt kan alla göra men att behålla vikten är svårare.

Jag tror att vi är många som känner igen oss i detta, och jag vill inte göra om misstaget från förr.

Har nu efter många, många år nått slutmålet och vill få lite tips och råd från er andra som lyckats både gå i mål och behålla vikten på samma nivå. Att äta som jag tidigare gjort går ju inte, då förlorar jag i vikt igen. Jag måste alltså äta mer och på ngt sätt lista ut hur mycket och vad jag ska plussa på.

Hur har ni gjort?

Stenkoll på vågen, dag för dag med matdagbok?

Verkar vettigt, men mycket tröttsamt…

Annons:
[fass]
10/9/13, 10:01 AM
#1

Jag använder den här för viktkontroll och den funkar perfekt för mig.http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/

Trule
10/9/13, 10:10 AM
#2

Tack fass!, men jag hittar inte alternativet; håll vikten. Bara hur många procent man vill gå ner - eller rena magen.

Men jag kanske är blind som en höna. Ska testa igen.

Trule
10/9/13, 10:13 AM
#3

Ah, nu hittade jag det! Blind som en höna som sagt.

Lilltilda
10/9/13, 3:31 PM
#4

Jag hamnade i samma bryderier i våras då viktmålet uppnåddes men kroppen ville fortsätta nedåt. Fick acceptera nåt extra kilos tapp, men i mitt fall blev lösningen mer liberal lchf ihop med ökad träning. Har hållit mig viktstabil i ett halvår nu och är glad över det!
Jag väger mig regelbundet och justerar ibland med kostens hjälp ifall det blir någon större avvikelse (1,5 kg eller mer) åt något håll och den avvikelsen håller i sig mer än 2 veckor.

~God loves you, and I´m trying! ~

Trule
10/9/13, 4:17 PM
#5

Fass; Hur länge har du hållit koll på kalorierna efter det att du nått din målvikt? 

Lilltilda; Jag gick först ner de sista sju när jag övergick till en mer liberal lchf med mer grönt och mindre fett efter att ha stått still i åratal på strikt lchf. Så jag får nog göra tvärtom. Eller nåt.

Att väga sig en gång i veckan för att hålla koll är nog en bra idé och inte slarva med vägningen efter en tid - min erfarenhet är att viktuppgången länge går obemärkt, kilona liksom smyger sig på…

Lilltilda
10/9/13, 4:23 PM
#6

Ja du får nog hitta en metod som fungerar för dig. Jag har fått experimentera mig fram kostmässigt. 
Ja jag är noga med att inte slarva med vägningen. Det är nog viktigt att inte lockas att ignorera en viktuppgång även om det "bara" handlar om ett par kilo, för hipsvips är det ett par kg till. 
Fast det gäller ju att inte bli fanatisk. Det finns ju normala variationer i vikt under en månad, men som sagt, jag reagerar ifall en viktuppgång (eller i mitt fall även viktnedgång) håller i sig mer än 2 veckor

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
[fass]
10/9/13, 8:43 PM
#7

Trule: Jag hade normalvikt när jag började men ville testa att komma ner i fettprocent och upp i muskelvikt.

Nu har jag lärt mig energimängd och protein samt kollisar i de basvaror jag använder så det är ganska lätt att hålla koll. Fast jag brukar räkna ganska ofta för att inte energimängden ska smyga uppåt, vilket är lätt gjort.

För att hålla min ganska låga trivselvikt så får jag äta mindre än jag gjorde innan när jag ofta pendlade upp ett par kg varje vinter pga småätande på kvällarna tex.

Mozzarellan
10/12/13, 8:29 AM
#8

Härligt att ha kommit i mål, grattis. Hoppas oxå komma dit nån gång😃 Sakta men säkert går jag ner.

Upp till toppen
Annons: