Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4557 ggr
Ralktad
10/8/13, 1:08 PM

LCHF - Många frågor!

Är inte alls insatt i LCHF, men har tänkt börja med det. Jag vill gå helt all-in och endast köra med LCHF. 

Har läst om LCHF-nybörjare, sen såg jag några som kört på strikt LCHF - vad är skillnaden?

Någon som har en inköpslista på LCHFmat? Eller kan man hitta en sådan inköpslista någonstans?

Jag har inte riktigt förstått det här med att man går ned i vikt av att äta fett.. menmen! Det visar sig väl.

Sen en till fråga, ser att många äter bacon, är det nyttigt och bra när man går på LCHF? 

Jag vill se resultat rätt fort för att bli mer motiverad.. Hur lång tid brukar det ta innan man ser resultat på de flesta?

Ni som går på LCHF, hur brukar eran frukost - lunch - middag se ut?

Ursäkta för alla frågor, men jag är väldigt nyfiken!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
[[Månen@]]
10/8/13, 1:13 PM
#1

man går ner i vikt av att man blir mätt väldigt fort av fett och kan därför inte äta så mycket:)

Man är mätt och nöjd hela dagen och man blir inte så där sur, grinig, trött och hungrig:)

Du kan äta bacon, allt kött men minst 80% i korvar och hamburgare osv helst 100%

Du kan äta alla mejeriprodukter men då ska du dricka den fetaste mjölken och bara ta den fetaste grädden osv. nästan alla ostar

man ska inte äta gluten. Rotfrukter ska man inte äta men all sallad och typ allt som är grönt, grön paprika osv

Effie
10/8/13, 2:00 PM
#2

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ralktad
10/8/13, 2:12 PM
#3

#2 Tack så mycket!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ralktad
10/8/13, 2:52 PM
#4

En annan fråga.. Om man ska äta ca 5 % kolhydrater, handlar det då om att äta sånt som innehåller max 5 %kolhydrater eller är det så att man plussar alla kolhydrater tills det blir 5 %?

Visste inte riktigt hur jag skulle forumlera frågan, hoppas ni förstod ändå!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Effie
10/8/13, 3:08 PM
#5

Det där med 5% är en tumregel som kan vara till stöd, men också förvirra. Det viktiga är hur många g kolhydrater du får i dig per dag.

Tänk såhär:

matvara med 5% (eller mer) som du äter mycket lite av (smaksättningar, t.ex) kan vara helt ok.

Matvara med ca 5% kolhydrater som du äter mycket av (paradexempel brukar vara mjölk) ger snabbt mycket kolhydrater, så tänk dig för (och undvik det helst).

Vill du ha koll, så finns det ställen på nätet där man kan registrera sin mat, och se vad totalen blev för en dag, i gram, och fördelningen mellan kolhydrater/fett/protein. Minmat.net, dumbbell, matdagboken…det finns nog fler men jag kan dem inte.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lchfman
10/8/13, 3:21 PM
#6

Har du provat att även söka på dina frågor för att få grundkunskapen?

Tex.

https://www.google.se/#q=hur+skall+jag+%C3%A4ta+LCHF

Annons:
Ralktad
10/8/13, 3:26 PM
#7

Okej! Jag ska iväg och handla senare idag. Har börjat läsa lite överallt om LCHF och har börjat få kläm på det. Tack så mycket för bra svar Effie!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

AndersAA
10/9/13, 11:22 AM
#8

"Är inte alls insatt i LCHF, men har tänkt börja med det. Jag vill gå helt all-in och endast köra med LCHF. "

Bra beslut :)

"Har läst om LCHF-nybörjare, sen såg jag några som kört på strikt LCHF - vad är skillnaden?"

LCH betyder ju egentligen bara "low carb high fat" dv mindre kolhydrater och mer fett, en kan man då äta mer eller mindre "strikt".

Med mer strikt avses då mindre mängd kolhydrater, kanske neråt 5-10 gram per dag totalt. Hade jag inte varit kraftigt överviktig eller sjuk på något sätt (diabetes, hjärtsjukdom) harde jag nog inte börjat med super-strikt, utan lite mer runt 20-50 gram per dag. Lättare att komma igång så.

"Någon som har en inköpslista på LCHFmat? Eller kan man hitta en sådan inköpslista någonstans?"

Den här använde jag när jag var nybörjare: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2013/03/LCHF-f%C3%B6r-nyb%C3%B6rjare-2013.pdf

"Jag har inte riktigt förstått det här med att man går ned i vikt av att äta fett.. menmen! Det visar sig väl."

Du blir lika lite fet av att äta fett som du blir grön av att äta grönsaker ;-)
Gammal svårdödad myt. Det är sockret som är boven i dramat.

"Sen en till fråga, ser att många äter bacon, är det nyttigt och bra när man går på LCHF?"

Jajamensan. Ägg & bacon är kanon. Sen kan man försöka hitta så bra bacon som möjligt utan en massa tillsatser ock så, personligen köper jag sid- eller stekfläsk istället, tycker det är bättre, krymper dessutom inte ihop lika mycket som de flesta backo-sorterna gör.

"Jag vill se resultat rätt fort för att bli mer motiverad.. Hur lång tid brukar det ta innan man ser resultat på de flesta?"

Glöm det. LCHF är ingen quick-fix oavsett vad kvällstidningarna skriker ut i sina rubriker… LCHF är ett sätt att äta som på sikt ger en bättre hälsa och en vikt som kroppen är bekväm med. Sen är det väldigt olika hur snabbt viktminskning kommer igång, beror på en massa olika faktorer. Det verkars om om du är kvinna och lite äldre och dessutom har provat många olika bantingsmetoder innan, ja då kan det vara betydligt segare… Jag personligen har gått ner i snitt ett halvt kilo i veckan men några fler kilo första veckorna. För andra kan det ta flera veckor och ibland även månader innan något händer. Det enda som gäller är att ha tålamod. En rekommendation är att börja enkelt, med råden från exempelvis här: http://www.kostdoktorn.se/lchf, kör någon månad eller så och e vad som händer. Då slipper man hålla på att mäta och räkna och sådamnt krångligt. Om vikten står helt stilla efter någon månad eller så, då kan man börja testa att logga vad man äter med diverse verktyg som finns, exempelvis matdagboken.se, och så kan man också läsa lite mer här: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

"Ni som går på LCHF, hur brukar eran frukost - lunch - middag se ut?"

Förmodligen lika många varianter som personer :)

Jag personligen växlar mellan detta, ibland bara en av dessa, ibland kombination av flera om jag är mer hungrig:
- Makrill i tomatsås (favorit)
- Kokt ägg med majonäs
- Stekt Ägg & Bacon/stekfläsk & falukorv (med hög kötthalt) & lite grönsaker (oftast på helgerna - ibland som brunch)
- Rysk yoghourt
- FinnCrisp med tjock skiva brie
- Flatbröd med leverpastej (tjock lager) och saltgurka
- Gårdagens middagsrester
- Ingenting (ibland inte hungrig alls)

"Ursäkta för alla frågor, men jag är väldigt nyfiken!"

Inget att ursäkta för - fråga på bara :)
Och lycka till!

Ralktad
10/9/13, 9:39 PM
#9

#8 Tack för ett supersvar! Fick ju svar på alla mina frågor utan att du hänvisade mig till andra sidor! 🙂

Idag åt jag detta:

Lunch/middag vid 16tiden blev: 2 babybell, äggröra med bacon, fetaost, gurka och oliver.

Till kvällen vart jag så sötsugen så jag gjorde grädde med frysta hallon. 

Är det godkänt inom LCHFvärlden?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zepp
10/9/13, 11:58 PM
#10

I början drabbas man av cravings för sött.. bättre med grädde och bär än socker!

Man drabbas av det senare oxå.. men då har man ändrat vanor och grädde med bär funkar.. och det är nyttigare än socker hur som helst.

Du vet det här är ingen ny mirakeldiet.. det handlar mer om att äta riktig mat.. och mindre kolhydrater iomed att man äter mer fett.

Bär och grädde är riktig mat.. kanske inte optimalt om man behöver gå ner i vikt.. men som sagt vad.. riktig mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trule
10/10/13, 4:46 PM
#11

TS: För att svara på frågan om att snabbt gå ner i vikt, så JA!, det är faktiskt bevisat att folk går fortare ner i vikt med lchf än någon annan metod den första tiden.

Efter två år är det dock ingen skillnad mellan dem som ätit lchf eller enligt traditionell tallriksmodell.

Här är en länk där man jämför olika dieter;

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17631151.ab

Orakletidelfi
10/10/13, 6:53 PM
#12

fast vi som det inte stämmer för finns ju också, tyvärr… går inte ner, (på bortåt sex år) fast nu när jag börjat med att kombinera med 5:2 kryyyyper det sakta ner ca 3 hg i veckan.

kaisakavat
10/10/13, 7:17 PM
#13

#11 Invänder lite.. 

"Efter två år är det dock ingen skillnad mellan dem som ätit lchf eller enligt traditionell tallriksmodell."

Jag känner igen påståendet från tidigare diskussion. Jag tycker det kan ifrågasättas. Anledningen att de s k experterna skriver så i SBU-rapporten, är att i studien de hänvisar till så planade resultaten för low-carbarna ut. Men varför gjorde de det? Tja.. de som åt low carb fick öka på mängden kh i kosten med tiden. Man resonerar så att low carb inte fungerar längre tid för att folk 'hoppar av'. What? 

Jag tycker det blir helt fel säga att LCHF inte ger mer viktminskning efter ett halvår. Finns ju inga belägg för det. Det de isåfall har, är ju belägg för att viktminskningen mycket väl kan plana ut om man FRÅNGÅR low carb, vilket ju var vad som i viss mån skedde i studien.

Vi är ju många som vet att LCHF mycket väl kan ge radikal viktminskning även fortsatt.

Vet inte om jag gör mig förstådd.. har DEN huvudvärken.. 😛

Annons:
Ralktad
10/10/13, 8:40 PM
#14

#12 Härligt! Jag ska försöka kombinera med 16:8. Inga problem på morgonen/dagen men det är mot kvällen det blir svårt att fasta..

Update: Andra LCHFdagen! Idag blev det till frukost/lunch: 1 ägg med bacon. Till middag blev det: Fläskkarré med lite gurka och beasås (Erik's såser) + 1 loka.

En godkänd LCHFdag?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zepp
10/10/13, 9:12 PM
#15

Blev det inte väldigt lite mat??

Annars så var måltiderna sådana jag kunde ha ätit själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralktad
10/10/13, 9:20 PM
#16

#15 Jag vet inte riktigt hur mycket man ska äta. Jag blev lagom mätt av det här. Spelar det någon roll hur mycket man äter? Isåfall varför? 

Ja.. som sagt, jag är inte riktigt helt inne i LCHF än 😉

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

kaisakavat
10/10/13, 9:34 PM
#17

Man ska äta ordentligt! 🙂

Nu vet vi ju inte hur stor din middag var, men med bara två måltider så bör de vara rätt så stadiga båda två.

Annars ser det fint ut, både bra val av livsmedel och mumsigt.

Hoppas du ska trivas och må gott!

Zepp
10/10/13, 9:38 PM
#18

Kör på det ett tag.. dvs känslan av att det är lagom med mat!

Gör en koll på kalorier och sådant om en månad.. så du inte svälter dig.

Den första månaden så händer det mycket och aptitsignalerna blir lite hur som helst.. tills man lär sig att känna igen de nya.

Du lär hur som helst inte svälta ihjäl på en månad.. med fri tillgång på fet mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralktad
10/10/13, 9:38 PM
#19

#17 Ja, alltså jag vart ju mätt iallafall! Vill inte äta mig proppmätt. 

Förresten, finns det någon viss tid man inte bör äta efter? Eller spelar det inte någon roll? Om inte kör på någon fastande diet dvs.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zepp
10/10/13, 9:44 PM
#20

Altså helst.. skall man äta när man är hungrig.. men vi har ju alla tider att passa så oftast äter man när andra gör det.. speciellt på jobbet.

Blev det lite ynkligt så äter man bara mer när man kommit hem.

Grejen med mattider är väl främst att om man äter väldigt sent kan man få problem med sömnen.. då lär man sig att äta lite mer tidigare.

Det är i högsta grad individuellt.. själv äter jag mitt huvudmål rätt sent.. ingen frukost och rätt liten lunch på jobbet.

Andra äter rejäl frukost.. hoppar lunchen och äter tillsammans med familjen när de kommer hem.

Ofta handlar det om att andras väl o ve styr över ens mattider.. då anpassar man bara portionerna så att det stämmer med ens egna behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: