Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8434 ggr
andersson..
2013-10-07 14:03

Hur många avokado?

Hur många avokado bör man äta varje dag för att få i sig tillräckligt med kalium?

Jag har tagit prover och kaliumvärdet ligger väl lågt säger läkaren. Han rekommenderar mig att äta mera bananer.

Jag äter en avokado varje dag sedan länge men tydligen räcker det inte för mig, men bananer tänker jag då inte börja äta.

Annons:
OlgaMaria
2013-10-07 14:21
#1

Använd mineralsalt också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2013-10-07 14:32
#2

Avokado innehåller 400mg kalium per 100g. Banan innehåller 360mg. 600 g avokado ger 2400 mg kalium vilket möjligen täcker dagsbehovet (2-4g). Mineralsalt ger 180mg per gram. Broccoli, blomkål, vitkål och spenat innehåller ungefär lika mycket kalium som avokado. Ät mer grönsaker och använd ordentligt med mineralsalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

andersson..
2013-10-07 14:50
#3

hm.. jag tycker jag äter bra med grönsaker både broccoli och blomkål men ja, måste väl öka på det då. Jag tänkte om det kanske är något speciellt ämne som kroppen behöver för att bättre ta upp kalium?

Zepp
2013-10-07 14:50
#4

Loka är det mineralvatten som innehåller mest Kalium.. av de billiga!

Dvs man kan med fördel välja just det märket om man köper sådant.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andersson..
2013-10-07 14:54
#5

#4 Jag bubblar eget vatten 😃

OlgaMaria
2013-10-07 15:59
#6

Kroppen har lätt att tillgodogöra sig kalium från kosten. Natrium ökar behovet av kalium. Så om man har brist bör man inte använda så mycket vanligt salt. Magnesium driver ut kalium. Tar man magnesiumtillskott kan man få problem med kalium. Mina kaliumvärden är oftast på gränsen till brist. Två gånger har jag haft brist, bland annat i somras. Efter det var jag ganska liberal med kosten ett tag. Åt mer, åt lite potatis, åt lite knäcke, åt bananer varje dag, och mer grönsaker. Sen blev kaliumvärdet riktigt bra. Men det är lätt att hamna för lågt i kalium på LCHF, speciellt om man inte äter ordentligt, eller om man tränar hårt. Vet du vad du hade för kaliumvärde, och, känner du dig dålig på något sätt? Kalium är också relaterat till syra-bas-balansen. Syra håller kalium i kroppsvätskorna. Bas gör att kalium kommer in i cellerna. Men jag förstår inte om det påverkar kroppens tillgång till kalium och hur det påverkar provresultat. Tänkte nämna det ändå. Om du dricker hemgjort bubbelvatten flera gånger om dagen sänker det pH-balansen en del, men jag vet inte om det påverkar så mycket egentligen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
andersson..
2013-10-07 16:42
#7

#6
ja alltså, jag känner mig muskelsvag i armarna.  Fast inget fel på råstyrkan men mer uthålligheten. Att tex hålla armarna ovanför huvudet i några minuter då får jag jättemycket mjölksyra i musklerna. Om jag ska göra en fläta i håret tex så går inte det. Jag måste hänga ner armarna var 20e sekund och vila för jag får sån MJÖLKSYRA!

Så jag gick och kollade en massa prover. allt var bra sa dom utom kalium som låg på 3,3. Magnesium var inom normala gränsen sa han men på den lägre skalan. Så jag gick och köpte magnesium i brustablettform (vilket antagligen inte var så bra ifall behovet av kalium ökar med högre magnesiumintag?) Anledningen till att jag inte köpte kaliumtillskott också är att jag har svårt att svälja stora tabletter och de fanns bara i tablettform.

Läkaren ville inte skriva ut något då han ansåg att det räckte om jag åt "lite mer bananer"

OlgaMaria
2013-10-07 19:06
#8

#7 Du behöver väl kanske magnesium också men dessa brustabletter innehåller också en del natrium vilket ännu mer ökar behovet av kalium. Köp mineralsalt, typ Seltin. Det innehåller också magnesium. Du kan t ex dricka det med ett glas vatten och använda vanligt salt i matlagningen så du inte hamnar för lågt i natrium. Gränsvärdet för brist är 3,5 så du är inte långt ifrån. Det finns ju åtminstone små mängder kalium i allt, så ät mer ett tag så ordnar det nog upp sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Beate
2013-10-07 22:52
#9

Här är en lista på kaliumrika livsmedel:

http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php

crikarlshamn
2013-10-08 09:25
#10

Tack för listan! Strimlad torkad kelp och torkade tomater över färsk spenat sallad ska jag prova.

goja
2013-10-08 11:06
#11

Hur märks det att man har kaliumbrist?

OlgaMaria
2013-10-08 11:28
#12

Muskelsvaghet och kramper, stickningar, domningar, trötthet, Depression, dålig aptit, förstoppning, glömska, störd hjärtrytm (hjärtrytmi), stroke (hjärtinfarkt, hjärnblödning) samt högt Blodtryck. ​ Kan även leda till diarré, kräkningar, njurbesvär och hormonstörningar. http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm För min del har jag upplevt det som står ovan fram till och med glömska. Typisk känsla är en viss apati inför att ordna mat kombinerat med en oerhörd svaghet när det gått några timmar sen senaste måltiden, och detta lättar lite när man ätit. Har känt akut känsla att få i mig mat, som inte känts kopplat till blodsocker. Har även haft ont i bröstet som lättat då jag druckit mineralsalt med vatten. Vid ordentlig kaliumbrist stannar även tarmrörelserna av så man kan eventuellt avgöra det lite på om man känner av tarmrörelser eller inte. Om magen fungerar fint och jobbar på bra är det nog ingen betydlig brist. Kaliumbrist anses som väldigt ovanlig vid normala förhållanden, eftersom kalium finns lite grann i allt. Men vissa viktiga källor som potatis och spannmål ingår ju inte i vår kost, kombinerat med att grönsakerna väl är förhållandevis mineralfattiga i dagens samhälle.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kaisakavat
2013-10-08 11:39
#13

Jag bubblar eget vatten jag åxå numera. Brukar göra en mineralvariant, med en skvätt mineralsalt, ibland pressa i lite citron (mest för smaken). Funkar bra.

Enklare är att ta en tsk mineralsalt i ett glas, fylla på med vatten ur kranen och bara dra i sig. Salt, men funkar.

Annons:
andersson..
2013-10-08 16:44
#14

tack för bra tips och den där listan var bra att ha :)

hemul
2013-10-08 22:08
#16

Oops! Postade i fel tråd. Men det är säkert kalium i buljong också. 😉

andersson..
2013-10-09 11:00
#17

vet nån om hampafrön är nyttigt?

Jag såg att det innehåller en del kalium

OlgaMaria
2013-10-09 13:23
#18

Ja det tror jag! Inneåller bara 4,7% kh också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: